HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp en nybörjare i ämnet hembio.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/06/15 :  18:57:54  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Jo, det är så att jag nu ska uppgradera till en hembioanläggning hemma och skulle behöva lite råd från några kunniga eftersom jag själv saknar erfarenhet och kunnande inom detta område.
Jag tänker starta projektet med att att köpa en reciever/förstärkare för att sedan köpa till ett surround högtalarsystem och tillsist även en projektor.

De krav jag ställer på recievern är att den skall stödja surround (4, helst 5 satteliter + en bas) samt att den skall klara av relativt saftiga högtalare utan att nu gå till överdrift.

Jag är ingen finsmakare när det gäller hifi så jag är inte i behov av de allra bästa recievers som finns utan de billigare modellerna som ändå är hyffsat bra är de som tilltalar mig mest.

Jag har tittat runt lite som snabbast och hittade bl.a. denna ( http://www.netonnet.se/item.asp?iid=55718 ) som jag tycker verkar bra enligt mina otränade ögon, 6x130 W borde ju klara att driva en hel del samtidigt som priset också var väldigt lågt.

Vad säger ni insatta om ovanstående reciever? Vad bör jag kolla efter för "specs" för att få en större inblick i hur bra olika recievers är?
Tipsa mig gärna om några som ni tror passar mig eller länka till någon hemsida där jag kan söka själv.

EDIT: Recievern bör ligga i prisklassen 3000-4500:- om möjligt.

Edited by - bjornsva on 2004/06/15 19:01:22

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/16 :  06:42:33  Show Profile Send Andreas A a Private Message
jag skulle fortsätta kolla på yamaha recivers iallafall
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/16 :  06:53:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sluta titta på hur många watt det står att den klarar av.

Fråga dig själv om du behöver 5.1 eller 6.1 Jag skulle gissa att det skulle räcka med "vanlig" 5.1, men du kanske vill ha en "center" bak.

Den du har tittat på fungerar säkert alldeles bra till 5 st sateliter. Basen är oftast aktiv, Skall man köra med mindre satlitet måste man nog ha en SUBbas från början.

hembiobutiken.se kan nog ha npt lämpligt "kit" åt dig,,, Annars kanske det kan finnas nåt på netonnet.se där du hade tittat.

Enklast är att titta in i en lokal butik och säga vad det får kosta, så kan de nog hjälpa dig med vilket utbud som finns,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2004/06/16 :  18:29:13  Show Profile Send jojje a Private Message
Hej kan rekomendera Sony str-db790 har den själv,kostar ca 3700kr.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:17:41  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Du bör även kolla Component.se, Prisjakt.nu och/eller hembioforum.com - där finns det massor av matnyttig information och hjälp att få.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/06/17 :  17:01:56  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
yamaha har ju släppt en helt ny serie stärkare nu som ligger i din prisklass... www.fyndborsen.se brukar ha bra priser på dem... själv tycker jag inte om ljudet i 2 kanal från yamaha förstärkare men om du inte har så jättehöga krav så lär de passa perfekt, de har även alla sorters inställningar och program du kan tänka dig behövas... så kolla in deras nyare modeller, inte de billigaste utan lägg runt +4000:- så lär du inte bli missnöjd. du kommer bara ångra dig sen när du sitter där och har köpt allting du ska ha och har tex en för klen förstärkare och måste sälja den nya du köpt, så köp en riktig tuffing på en gång. bara ett tips som jag lärt mig av själv :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/20 :  08:29:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Satsa inte på någon receiver. Satsa i stället på en ren flerkanalsförstärkare. Det åtgår för stor procent av tillverkningskostnaden när en flerkanalsförstärkare även skall innehålla radio. Sedan så spelar det ur min åsikt inte så stor roll om det är Pioneer, Sony, eller Yamaha som man lyssnar på.De konkurrerar så mycket att det inte finns så stora skillnader mellan dem.

Besök lite olika affärer och bilda dig en uppfattning om hur Du tycker att det skall låta. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/07/05 :  03:32:47  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Whiskyman:
Har du förslag på en duglig flerkanalsförstärkare som skulle passa mellan hans pris ide?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:48:01  Show Profile
Jag vore också intresserad av någon flerkanalsförstärkare men de billigaste jag sett startar på ca 20.000:- och fortsätter uppåt ... utan radio = dyyyyrt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000