HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp med hemmabio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/06/27 :  15:07:58  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag är helt och hållet nybörjare vad gäller hemmabio. Just nu är jag väldigt nöjd med min 2-kanalsanläggning, och 2 kanaler kommer alltid vara första prioritet. Men efter att ha varit ensam hemma lite så har jag haft på skoj en 20" TV mellan högtalarna samt en billig DVD och gammal bandspelare. Lova att inte skratta nu men som ni förstår så var inte ljud och bild proportionellt Så här såg det ut:



Jag blev riktigt impad över vad McIntosh XRT22 presterade på "Sagan om de två tornen" på Canal+ via vanlig antenn. Vad gäller ljud så är tanken att XRT22orna ska fungera som 3.1 så det enda jag behöver är bakkanaler. Det som behöver införskaffas är hemmabioprocessor, ett till slutsteg och ett par högtalare. Så frågan är om det är möjligt? En vän till mig, som är lite mer insatt, menade att det mesta av ljudet (tal osv.) går genom centern så att koppla in XRT22orna, som frontar samt styra över basen på dom, så skulle jag tappa en massa ljud. Funkar det så? Kan man styra över centerns ljud till frontarna också? Om det är som han säger, funkar det då att använda hemmabioprocessorn till bakkanalerna och använda DVDns analoga utgångar till det vanliga försteget? Resultat? Skickar DVD-spelare ut en analog signal om man aktiverat den digitala?

Sen om jag ska satsa på hemmabio så måste jag naturligtvis skaffa projektor. Hur nära duken kan man sätta projektorn? Hur påverkar det bildkvalitéen? Om jag ska sätta upp en på befintligt ställe så kommer den sitta rätt nära tittaren, hur är det med ljud från projektorn? Det var lite av funderingarna jag hade.

PS. Måttet mellan högtalarna är ca 2m

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:27:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Troligtvis inte på frågan om dvd:n skickar ut både en analog och en digital signal när du aktiverat den digitala. Enda anledningen till att använda den analaoga signalen är om du inte har någon digital ingång på en reciever eller förförstärkare/processor.Det lämpligaste i ditt fall torde vara att skaffa en hemmabioreceiver att använda till center och surround. Då får då med största sannolikhet även en .1 utgång att använda till en subwoofer om behovet uppstår.

Din vanliga förstärkare kan du då koppla så att du låter denna ta hand om frontsystemet i din hemmabio medans du låter center och surround hanteras av receivern.

Då både "har du kakan och kan äta den", dvs det bästa av två världar. MvhKristofer
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:29:27  Show Profile Send AndersP a Private Message
Fin anläggning du har.

Jag skrattar inte. Precis så där började jag, men kanske inte med en lika fin anläggning.

Jag hade inte börjat mecka in en centerkanal i din anläggning. Det blir fel eftersom du prioriterar stereo och bara att finna en centerhögtalare som matchar i kvalitet och klang blir mycket svårt. Möjligtvis kan Martin Logan ha nåt, men det blir inte billigt. Din vän har dessutom fel när det gäller det tekninska. Det går aldeles utmärkt att låta en processor eller receiver mixa ner centerkanalen i fronthögtalarna. Det är en standardfunktion. Du förlorar ingenting i ljudkvalitet, men spridningen i den främre ljudbilden om ni är många som tittar blir lidande. Sitter du ensam på din vanliga lyssningsplats blir skillnaden mycket liten.

Vill man utnyttja det digitala 5.1 ljud som filmmakarna lagt ned så mycket tid på så kör man digitalt ut från DVD-spelaren. Analogutgångarna används inte. Dom erbjuder bara en taskig nedmixning av 5.1-ljudet till stereo. Man väljer i processorns/receiverns inställningsmenyer frontarna som stora, center som ingen, sub som ingen och surrounderna som små. Då går all centersignal och all djupbas i systemt till din vanliga anläggning. L och R ut från processorn/receivern tar du sen in på nån ledig line-ingång typ AUX i din stereoförstärkare. När du sedan vill se på film har du ett fast läge på stereoförstärkarens volymkontroll som du använder för att nivåerna ska stämma. All biovolym kontrolleras sedan från processorn/receivern.

Jag tycker du står inför 2 val. Antingen köper du en fet bioprocessor som du också har som stereo-preamp eller också en prisbillig, eventuellt begagnad bioreceiver, som du kopplar enligt ovan och vars inbyggda slutsteg du använder bara till surroundhögtalarna. En sådan bioreceiver MÅSTE ha lågnivåutgångar för L och R.

Moderna projektorer kan sitta mycket nära duken eftersom dom oftast är konstruerade för föreläsningar och presentationer. Bilden är inte så känslig för avståndet, men du vill förstås få projektorn så långt bort som möjligt från din lyssningsplats med tanke på oljudet. Det går att bygga speciella ljuddämpade lådor att ha projektorn i, sk "hush boxes". I ditt rum verkar takmontering eller hylla på bakväggen mest aktuellt. Jag föreslår att du lånar hem en projektor och en duk, läser bruksanvisningen och testar lite.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/06/27 18:31:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:30:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag får korrigera mig här lite, ja det optimala vore en förförstärkare/processor. Då kan du få möjlighet till en .1 utgång också. MvhKristofer
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:32:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Sorry för dubbelpostningen whiskyman, men jag skriver långsamt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:26:38  Show Profile Send Skurt a Private Message
Tack för svaren, då vet jag vilka möjligheter som finns. Har dock börjat tveka, hur ofta kollar jag egentligen på filmer som jag vill ha bio-ljud till? Mitt svar är än så länge inte alls lika mycket som jag lyssnar på musik. Men vi får väl se vad som händer...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:30:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ingen fara Anders.Sedan som svar till Skurt, det kommer mer och mer konserter på dvd som kan vara kul att kunna se på.MvhKristofer
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/06/28 :  13:15:44  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
skurt> låna hem din polares stärkare och bakhögtalare, testa koppla som angivet ovan! då märker du hur det kommer bli på ett ungefär, och då kommer du få merlust , jag är såld iallafall.. angående projektorn, jag har en(bland de tystaste) panasonic på -28db som sitter på bakväggen över soffan, den låter för jävligt rent ut sagt, nästan som att ha en hårfön 2 meter över huvudet.. så jag rekomenderar en hush box eller att få bort projektorn så långt bort som möjligt...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/05 :  12:49:01  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Kul anläggning. DVD-ljudet blir mycket mer dynamiskt om man tar ut signalen digitalt ur DVDn och behandlar den i processorn. Tar man ut den analogt i 2-kanal blir det mycket blekare samt att man faktiskt blir av med hela .1 baskanalen som inte följer med i nermixningen!
Sen finns det en del purister (som du kanske är?) som föredrar 2 kanaler fram när de sitter själva i sweetspot. Då blir ljudet väldigt bra och automatiskt "klangmatchat" fram ;-) Spelade själv så länge med bara två surrounds bak extra. Fast detta var långt innan DVD....
/Shaft
PS AndersP skriver många kloka saker!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000