HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp med hemmabio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/06/27 :  15:07:58  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag är helt och hållet nybörjare vad gäller hemmabio. Just nu är jag väldigt nöjd med min 2-kanalsanläggning, och 2 kanaler kommer alltid vara första prioritet. Men efter att ha varit ensam hemma lite så har jag haft på skoj en 20" TV mellan högtalarna samt en billig DVD och gammal bandspelare. Lova att inte skratta nu men som ni förstår så var inte ljud och bild proportionellt Så här såg det ut:



Jag blev riktigt impad över vad McIntosh XRT22 presterade på "Sagan om de två tornen" på Canal+ via vanlig antenn. Vad gäller ljud så är tanken att XRT22orna ska fungera som 3.1 så det enda jag behöver är bakkanaler. Det som behöver införskaffas är hemmabioprocessor, ett till slutsteg och ett par högtalare. Så frågan är om det är möjligt? En vän till mig, som är lite mer insatt, menade att det mesta av ljudet (tal osv.) går genom centern så att koppla in XRT22orna, som frontar samt styra över basen på dom, så skulle jag tappa en massa ljud. Funkar det så? Kan man styra över centerns ljud till frontarna också? Om det är som han säger, funkar det då att använda hemmabioprocessorn till bakkanalerna och använda DVDns analoga utgångar till det vanliga försteget? Resultat? Skickar DVD-spelare ut en analog signal om man aktiverat den digitala?