HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tips på förstärkare för 8500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/31 :  11:56:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
jag tar tacksamt emot tips på beg. stärkare för max 8500kr. Jag har precis sålt min amplifix och vet inte hur jag ska göra?!

Retro låter fint.

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:23:43  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Köp min Roksan Caspian och få samtidigt ett leende på läpparna =)

Mer dynamisk än den amplifixen som jag hade hemma i alla fall! Annonsen finns på www.hifimagasinet.com om du vill veta mer.
MVH Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/31 :  13:14:27  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vad är det för färg? Jag sålde min Amplifix till en kille som bytte ut sin Roksan Caspian MkII och han tyckte att Amplifixen var öppnare och hade mer 3D och detaljer. Vad innebär det att Caspian är mer dynamisk än Amplifix?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/31 :  15:22:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Har inte amplifixen mer uteffekt också? borde ju borga för bättre dynamikhantering.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/31 :  15:31:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja det är jag också tveksam till, vill nog påstå att Amplifixen
är mer dynamisk

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:02:50  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Köp min Audio Analogue kombo, annonsen finns på HifiMagasinet den också.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:19:01  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Titta noga på Yahriels audio analogue, men kasta gärna ett öga på min klass A Sugdenkombo också
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:39:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag tror Jeppe hellre vill ha konkreta förslag i stället för
alla som vill sälja sina egna produkter, bara en reflextion

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:51:43  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Nja... dynamsik är väl ett teoretiskt begrepp - Låt oss säga roligare istället. Den är silver. Jag anser att Roksans ljud var mer sammanhängande medan Amplifixens var mer detaljerat. Visserligen gör inte Amp. bort sig som förstärkare heller. Det där med tips är svårt. Det enda som funkar är nog att hitta nån man trivs med...

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:34:14  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Nu är jag väl en jävla petimeter, men är inte en audioanalogue kombo eller en sugdenkombo ett par jäkligt konkreta förslag? mycket mer konkret än "leta efter en accuphase de är trevliga".

Dessutom stavas reflektion precis som jag skriver det utan x.

Det är inte heller våra produkter vi säljer, utan sugden respektive audio analogues produkter, som vi har ägt och använt under en tid men nu vill sälja.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:40:40  Show Profile Send krippe a Private Message
Jeppe, vad var det du inte gillade med amplifixen?

Edited by - krippe on 2004/05/31 18:47:12
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:45:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det blir bara lite väl vinklat eftersom ni säljer era egna
anläggningar, vad han behöver är nog allmänna råd, därmed inte
sagt att Audio Analouge eller Sugden är dåliga men som sagt det är en reflextion som inte gör honom klokare i valet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/05/31 21:50:58
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:51:56  Show Profile Send EAR a Private Message
En QUAD kan nog sitta rätt så bra till egentligen.
Borde passa bra in prismässigt.De gör trots allt inte bara bra högtalare

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/05/31 :  19:14:01  Show Profile Send jari a Private Message
Det finns en Pioneer A-07 till salu på Hifimagasinet,den var bästa köp under några år i Hifi-Musik,kostade ny ca 12.000 kr.
Jag var själv intresserad av en begagnad sådan när jag letade
begagnad förstärkare,men det fanns ingen till salu,så det vart en Amplifix.Jag har inte hört den själv,så jag har ingen egen uppfattning om den,men det kanske finns ngn på forumet som har hört den.Det kan vara ett alternativ.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/05/31 :  19:43:25  Show Profile Send Smackman a Private Message

Som sagt ,,Jeppe vad gilla du inte med Amplefixen??
Annars skulle jag tipsa om ett slutsteg som jag gillar : Vincent SP-331 !
Mvh



Edited by - Smackman on 2004/05/31 19:45:25
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/31 :  19:58:59  Show Profile Send qsecofr a Private Message
theboyonthemoon dynamik är inte alls teoretiskt utan väldigt påtagligt. Snabbheten i förstärkaren är a och o, max ljudtrycket styrs av effekten och begränsar dynamikomfånget.

En rapp förstärkare ger mer dynamik då den följer med attacken i musiken. Detta blir mycket påtagligt om man lyssnar på klassisk musik men är självklart närvarande vid all musik som har dynamik i sig.

Kan själv varmt rekommendera en Rega Mira 3(pris 8500kr), inte så detaljerat men ack så mjuka fina toner med bra dynamik. 2x61 w kanske är för lite för dig men har du hyfsat lättdrivna högtalare så ge skulle jag rekommendera den.


Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:32:40  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Förslagen låter intressanta och de tackar jag för. Det pinsammaste är väl att jag inte alls var missnöjd med Amplifixen utan bara sugen på att byta. Nåväl, oavsett om era förslag faller på de apparater ni själva säljer eller på något annat så har jag blivit intresserad av Rega Mira 3. Den ser dessutom fin ut! Roksan kanske också är ett alternativ, jag har ju Totem Dreamcatcher kanske de är en fin matchning. Vad gäller Sugden är jag intresserad eftersom de verkar bygga bra stärkare men tveksam till en kombo. Det samma gäller Audio analog som jag dessutom lyssnat på som cd-spelare och dessa passade inte mitt ljudideal. Det blir intressekonflikt om det totala utseendet på vardagsrummetmed för/slutsteg. En Rega Mira ska testas (min 4 månaders dotter heter Mira, så det passar ju bra).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:49:19  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag skulle nog testa ett par st: Ovan nämnda Mira samt Atoll IN-100.

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:57:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
Vad jag framförallt behöver veta för att ge råd är om du behöver kraft eller finess eller
rentav bådadera. Dvs, har du ett par tungdrivna högtalare (känner inte till dina) så kan
du fundera på ett klass a steg typ zapsolute, sugden etc. Någon nämde Quad. Har själv haft en 707 och där finns det kraft, men inte finess IMHO! Behöver du inte
kraft så finns det tex en hel del annat att välja på. Har själv bra erfarenhet av A300(har själv en advantage A300 - den är inte till salu), electrocompaniets enklare modeller, Erik Anderssons konstruktioner och Copland.
Både kraft och finess kräver enligt mina erfarenheter en stor plånbok... Kan dock motverkas
med lättdrivna högtalare.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:59:19  Show Profile Send MikaF a Private Message
Men Atoll tipset var inget skämt!! Du kanske blir förvånad!!! :-)

MVH/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/06/01 :  12:12:03  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Se om du hittar en begagnad primare A30.1. Man kan nog hitta den för de pengarna om man har lite tur. Har jämfört den mot en caspian och med tanke på min rekommendation förstår ni nog var mina sympatier ligger

mvh
micke
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/06/01 :  15:18:56  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Ja, en primare 30.1 är säkert aningen bättre, men nog lite halvsvår att få tag på till det priset. De brukar vill ligga runt 10000kr.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/02 :  00:00:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Då var det slut på alla tråkningar och ev. sexistiska anspelningar och de är till viss del bortstädade. De hör inte hemma här.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/02 :  00:02:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pac

Respect

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2004/06/03 :  18:03:05  Show Profile Send Explora a Private Message
Håller med MikaF!
Atoll förstärkarna ger väldigt mycket för kulorna!!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/03 :  20:41:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag ska eventuellt lyssna på Atoll 100 imorgon Kanske då en jämförelse mot Rega kan komma till!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000