HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på fel på en gammal förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/06/04 :  10:21:47  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej
Behöver råd i fråga om en gammal stereoreciever. Det gäller följande: Pioneer sx 434.
http://www.classicaudio.com/value/pio/SX434.html
Inköptes i slutet på 70-talet och har aldrig gjorts något med. Den låter boomigt/brötigt fr a i nedre frekvenserna - spelas aldrig på höga volymer så den pressas inte. Det har pågått i några månader.
Är detta ett fel som är självklart vad det är?
Låter inte som oxidskrap, kvarstår även när apparajten gått i någon timma, men blir inte sämre.

Skulle vara kul att slippa skrota den gamla trotjänaren, som i grunden har ett ljud som är klart lysnningsbart.

/Bjarne

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:49:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Uttorkade, läckande elyter?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/06/04 :  14:45:32  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ok, kanske det. Verkar inte vara ett självklart fel. Frågan är om det är värt att lämna iväg den för lagning. Byta kondensatorer kanske?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/04 :  15:28:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Den är ju jäkligt snygg...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/04 :  15:53:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Byt kondingarn, kolla om isoleringar börjar "smula"......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/04 :  18:12:42  Show Profile Send esl a Private Message
ZOmbie har till 99% rätt... det kan ligga lytar i signalvägen också!
bjarne:
Tag yttermåtten på lytarna och ersätt dem med avseende på den fysiska storleken och på spänningståligheten.
Att de nya lytarna kommer att ha högre kapacitans och lägre ESR är vi ju inte ledsna för eller hur!!
Lägg ett par små ringkärnedrosslar på ca 300uH på + resp - ut från likriktarbryggan.

På den tiden byggde man SNYGGA apparater, eller är det bara nostalgi??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/05 :  15:25:34  Show Profile Send Poe a Private Message
WOW! Precis en sån där fick jag beggad av farsan nån gång 80-talet. Jag minns den som en av de bäst ljudande recievers jag nånsin haft. Vilken nostalgitripp. Vill dock minnas att den pensionerades pga av att den "glappade", dvs ljudet dog och kom tillbaka om vartannat.

Kanske har jag nått gammalt foto kvar på den. Måste leta...

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/06/05 15:27:26
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/06/05 :  17:18:00  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ska låta ljuddoktor´n operera, s får vi väl se hur resultatet blir.Den har varit väldigt bra så länge det inte blir för svåra högtalare eller volymer. Används ju å andra sidan förstås inte som huvudsystem.
Tack för tipsen/ bjarne
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:42:02  Show Profile Send Per23 a Private Message
fick in en gammal beo när jag praktiserade på en radioaffär för 5 år sen ca o den va det filter kondingar på i utgångarna som var torra o det lät inte så kul precis.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000