Author |
Topic |
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 16:55:05
|
Vore intressant att höra lite lyssningsobservationer!! [:-)]
Hälsn/M |
Driver Top HiFi |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 17:00:45
|
Själv hade jag slagit till på Rotel RB-991 och Embla Pre One. Låter mycket neutralt samt har effekt som räcker för de flesta. De kostar inte så mycket heller (kring 7000-7500 kr begagnat. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 00:30:20
|
WOW! Atoll 100 är en bra förstärkare! Jag har inte gjort några omfattande tester, men första intrycket ger en mycket övertygande bild av en musikalisk och öppen förstärkare. Den verkar (observera verkar) passa min smak bättre än Amplifix och den förstärkaren var jag ganska nöjd med. Men Atollen är än mer övertygande, den har en större och djupare ljudbild och ett, i mitt tycke, mer naturligtklingande ljud. Dessutom har jag fått in en strömkabel här som Ljudmakarn tyckte jag borde ha. Den kopplade jag in i min cd-spelare och trots min skepsis kan jag inte förneka att det är skillnad! Jag återkommer med detaljerat test under hårdvara efter ytterligare testande men än så länge är jag nöjd! |
Retro låter fint. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 00:31:09
|
WOW! Atoll 100 är en bra förstärkare! Jag har inte gjort några omfattande tester, men första intrycket ger en mycket övertygande bild av en musikalisk och öppen förstärkare. Den verkar (observera verkar) passa min smak bättre än Amplifix och den förstärkaren var jag ganska nöjd med. Men Atollen är än mer övertygande, den har en större och djupare ljudbild och ett, i mitt tycke, mer naturligtklingande ljud. Dessutom har jag fått in en strömkabel här som Ljudmakarn tyckte jag borde ha. Den kopplade jag in i min cd-spelare och trots min skepsis kan jag inte förneka att det är skillnad! Jag återkommer med detaljerat test under hårdvara efter ytterligare testande men än så länge är jag nöjd! |
Retro låter fint. |
|
|
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 17:25:55
|
Tack för en välartikulerad "första lyssningsrapport" Vilken kabel var det som du anslöt cd spelaren till efter rekommendation ??
Hälsn/M |
Driver Top HiFi |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 21:33:13
|
quote: Vilken kabel var det som du anslöt cd spelaren till efter rekommendation ??
Det var ljudmakarns egen "snake" tror jag den heter?
Lyssningsintrycket har nu mognat något och min första ansatts till beskrivning måste tyvärr revideras, nedsättande, dessvärre!
Atollen är förmodligen, med största sannolikhet en mycket!! prisvärd förstärkare, men den kan inte mäta sig med Amplifixen vad gäller helheten. Även om jag upplever ljudbilden som större och med mer kropp på något sätt har nu förstärkarens svagheter framkommit. Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att göra några mer utförliga tester varför jag inte kommer publicera något test på hårdvarusidan.
Svagheterna kan dock sammanfattas med en tunnhet i mellanregistrets övre frekvenser samt en stickighet i diskantens övre register. Detta gör att visst material känns tunt med en lätt stickighet i den översta diskanten som ger lyssningströtthet (i min anläggning). Jag upplevde dessa svagheter redan i butiken. framför allt med Arcam cd82 men också i mindre utsträckning med Atolls egen cd. Med Arcamen var det inte alls kul att lyssna, spretigt, stickigt och tunnt men med stor ljudbild, med Atollen blev allt bättre. Med min cd, en Densen B-400 plus och Totems Dreamcatcher gjorde stickigheten och tunnheten att Atollen tyvärr får se sig om efter en annan ägare.
Anledningen till det överväldigande första intrycket beror sannolikt på att det var sent på kvällen och jag hade ingen möjlighet att spela högt. På låg volym kvarstår alltså tidigare intryck men när man spelar högt (så att det är jobbigt att prata med varandra) ändras uppfattningen till ovan beskrivna.
Nu ska man inte uppfatta det som att det här är en dålig förstärkare, tvärtom den är fantastiskt bra med bred stor ljudbild och mycket luftigt, musikaliskt ljud för pengarna. Den kostar trots allt bara från 7550kr till 10300kr (med finkabel) beroende på utförande. |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2004/06/05 21:36:53 |
|
|
Topic |
|