HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transistor eller rör vad låter bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/25 :  03:15:10  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Att dra alla rör för rör, och alla transistor för transistor går ju inte, jag har hört många bra kombinationer av bägge.
En bra ljudupplevelse är ju en perfekt blandning av en kombination, den kombinationen består ju av ljudkälla, förstärkning samt ljudåtergivning.
En del rörförstärkare låter skit på vissa högtalare, men det gör ju många transistor-stärkare också.
Så sanningen ligger nog mer i att det låter bra, när man hittar saker som passar tillsammans, sedan om det är en 3000 kr spelare med en 3.000 kr rör/transistor-förstärkare ihop med ett par hembyggda högtalare, spelar nog inte så stor roll.
Men sedan är det nog troligt att dyrare grejer ofta kan leverera kvalite i ljudet när man närmar sig höga lyssningsvolymer.
För 1 månad sen var jag och provlyssnade ett par Avantgarde Duo's, ihop med proffsbyggda monorör på 9 watt, o satan vilken upplevelse, ljudet liksom fyllde varje millimeter av rummet, allt var kanon tills jag bad honom höja lite !!!!!, det gick ju liksom inte, så där försvann det allternativet för mig.
Jag som HiFi-idiot lyssnar mestadels runt 110-115 db när jag spelar musik, jag vill liksom bli ett med ljudet & musiken, känna basslagen i bröstet & att varje hzfrekvens ska slungas mot min kropp. ( jag vet ,ja är skum ,-) ).
Det lustiga är att om man har pengar så behöver man inte kompromissa så mycket, man köper ett transistorsteg i dyra prisgruppen, mina steg för exempel 2 st Pass Labs X-350, dom låter som rörsteg men lämnar oändligt med kraft & ingen dist alls, en perfekt kombination men väl så dyr:-(

Mvh Jawen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/25 :  03:19:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag som HiFi-idiot lyssnar mestadels runt 110-115 db när jag spelar musik, jag vill liksom bli ett med ljudet & musiken, känna basslagen i bröstet & att varje hzfrekvens ska slungas mot min kropp.


Det är pojken det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:35:45  Show Profile Send edison a Private Message
Jawen:
Ja, du är skum, hehe ;-)

Se bara till att lugna dej lite (med nivån alltså) INNAN det susar även när du inte spelar på anläggningen.
Då är det liksom för sent...kan jag säga av egen erfarenhet.Det är aldrig tyst till 100% och det är inge kul...
Som tur är har jag upptäckt detta innan det blivit riktigt allvarligt, så jag lider inte så värst av saken...och hoppas det stannar där det är nu.Mer sus vill jag inte ha typ.
Att bo i lägenhet hjälper ju till...lite...typ när grannen knackar på är det dags att sänka ett hack eller två, haha.

Vete katten hur det skulle bli om jag bodde i egen villa...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/25 13:36:38
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:07:26  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Konstigt nog har mina 16 år i byggbranschen, med bilmaskiner, rondeller samt alla andra högt låtande maskiner, fått mina öron att liksom "stänga av" när det är oljud/dist.

Läste en test någonstans att riktigt höga volymer som är ett rent ljud, inte alls skadar lika mycket som oljud på mycket lägre volymer, hjärnan kan väl troligtvis sortera ljudet lättare, när det är rent ? ( jag upplever det i alla fall så ).

Sedan, lite sus i öronen har nog alla, personligen tror jag att många faktorer spelar in där.

Som tur är har jag inga grannar, hade jag haft det, skulle nog mitt hifi-interesse inte ha varit lika starkt ,-), att kunna bli ett med musiken är bästa medicinen i alla lägen.

Jawen
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:04:04  Show Profile Send edison a Private Message
Jag har ju rörljud så kanske det gör att jag ändå får njuta till fullo av nyanserna i musiken;-)
Allvarligt talat tror jag nog det stämmer som T.d. Paravicini säger i intervjun i senaste "High Fidelity": att det går utmärkt att få till bra ljud med både transistorer och rör, för sej eller ihop.Men dom har olika egenskaper som man måste ta i beaktande vid konstruktionen.
Han säger vidare att han kör med rör av marknadsföringsskäl!!!
Hör på den ... !!!

----------------------------------------------------------------------

Snart blir detta OT men ändå, Jawen:
Det är ju så att hjärnan kan koppla ner lite grann så att säga, och tolerera lite högre ljud än "normalt" om ljudet är väntat, eller önskat, det vet jag av erfarenhet.
MEN - örats olika delar kan inte anpassa sej för fem öre; kommer för starka ljud så är man torsk så att säga, och så småningom skadas hörseln.
Jag har gått på många bullriga konserter och jobbat i butiksmiljö i 23 år, inte den tystaste av jobb det heller, men inte som byggmaskiner förstås...

Intressant det du berättar om bullret i ditt jobb - i mitt hyreshus pågår ombyggnad (stambyte mm i alla lgh) och nu har dom kommit fram till lägenheten vägg i vägg med min.
Det låter inte nice när det borras i betong vill jag säga, även fast det är en vägg emellan, hehe.Nog har dom hörselskydd, eller är det bara för smågrabbar ? ;-)

Som jag nämnde så lider jag inte av några grövre skador, men just smådetaljer som ligger "invävda" på låg nivå i musiken även vid normalt inställd volym blir till viss del maskerade och får trängas med det tinnitus-oväsen jag också har susandes hela tiden...

------------------------------------------------------------------

Min Edison 60 låter verkligen urfint, men jag skulle nog kunna njuta gott av nån bra konstruerad transistorlåda också...
Behöver dock inte hasta med utbyte när det låter så gött som det gör fn.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/25 23:10:37
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/26 :  01:06:00  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Vad lustigt att du nämde just stambyte, det var vad jag gjorde 6 av dom 16 åren :-(

Vad jag hittintills har för vetenskap, så behöver man gå upp till väldigt dyra transistor-steg för att få det så kallade "rörljudet", eller om man säger det på ett annat sett, " en otroligt detaljerad ljudbild, oftast med rund men skarp diskant ".
Nelson Pass har ju hitintills haft en enorm förmåga att producera just sådana, men sedan blir ju prisklassen på hans steg som den blir också.

Ska bli intesessant om 7-8 år när digitalförstärkar-utveckingen har kommit längre, jag har lite svårt att köpa att någonting som väger 12 kilo, ska kunna driva tröga laster, som ett bandelement eller en 12"bas.

Jag var hemma hos en "hemlig", och fick se ett "utvecklings-steg" som lämnade ca 450 watt, steget var inte större än en normal plånbok & ca 4 cm högt, men "hemlig" avslöjade att den inte orkar driva mer än "väldigt lättdrivna burkar".

( fysiska lagar rubbar man inte så lätt )

Jawen
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/26 :  01:51:36  Show Profile Send edison a Private Message
Ser man på.
Jag har mao inte råd med nåt bättre än Edison 60,
om jag nu tolkat det rätt(?) som du skriver ;-)
Men det är lugnt so far, är ju tok-glad med den ännu efter 3 (eller är det 4...?) år...

Fick hem HF idag, med senaste (=sista) Reference-CDn.
Vissa spår är verkligen grymt läckra på denna åttionde(!) Ref-CD, tex trumspåret med BS-låten "Paranoid" och jazzspåret "Bolero" med JJ Move, härligt!
Antar att Edison-röran iaf har någon liten del i att det lät så rappt, rent, luftigt och bara skönt & gött i mitt rum idag ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/26 01:55:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  03:30:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jawen: Angående digitalförstärkare, jag har hört CHs anläggning vid flera tillfällen. Han har ju Icepowerslutsteg som driver sina tröga Thiel CS6 till ljudnivåer som verkar likna dina. Dom där små slutstegen är ena våldsamma krutpaket och rätt tweakade låter dom kalas också. Jag har haft de slutstegen hemma hos mig också och jag tycker de spelar ganska jämnt ljudmässigt med min OTL, men vad gäller effekt är Ice en riktig hit. Nu kommer ju 1200-wattarna också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:44:16  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Vad hade CH för steg/effekter/pris ?, det är säkert inte steget jag var skeptisk mot i.a.f.;-).
Tror säkert att dyrare Digital-steg kan vara riktigt hyffsade, även om dom troligvis inte driver mina IRS.
Sen skulle det vara intressant att veta hur mycket ström Digital-stegen lämnar.
Spelade CH's steg på 1000 watt jämt ljudmässigt, med ditt OTL 8 rörsteg på ca 2 X 90 watt ?.

MvH Jawen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  17:43:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Modifierade EMBLA 500W i 4 ohm. Vet inte vad dom kostar. Spelar bra? Jodå. Att han slänger ut Krellsteget som stod där innan säger väl en del. Tycker dom spelar bättre än OTLen förutom i toppen. Jag är själv på väg mot biamping med OTL i toppen och Ice i botten.

CH har säkert nåt att säga om detta själv.
Hallå.... CeeeHååååå! Var är han nu då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/26 :  19:25:27  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Jag är själv på väg mot biamping med OTL i toppen och Ice i botten.


Förrädare!

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/05/26 :  19:29:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Spelade CH's steg på 1000 watt jämt ljudmässigt, med ditt OTL 8 rörsteg på ca 2 X 90 watt ?.


Tror inte (hoppas inte..) jag trampar Bernt på tårna när jag säger att på Thiel CS6 så spelar Emblorna mycket bättre än OTL'en. CS6 är en mycket tuff last, dippar ned till ca 2,5 ohm på sina ställen..långt ifrån optimalt för Bernts OTL..
quote:
Tror säkert att dyrare Digital-steg kan vara riktigt hyffsade, även om dom troligvis inte driver mina IRS.


Lovar att äta upp mina gamla sura Adidasdojor, båda två, om inte ett Icebaserat slutsteg driver dina Sigma till de näsblodsnivåer du föredrar..
quote:
Ska bli intesessant om 7-8 år när digitalförstärkar-utveckingen har kommit längre, jag har lite svårt att köpa att någonting som väger 12 kilo, ska kunna driva tröga laster, som ett bandelement eller en 12"bas.

Jag var hemma hos en "hemlig", och fick se ett "utvecklings-steg" som lämnade ca 450 watt, steget var inte större än en normal plånbok & ca 4 cm högt, men "hemlig" avslöjade att den inte orkar driva mer än "väldigt lättdrivna burkar".

( fysiska lagar rubbar man inte så lätt )


Well..Herr Hemlig får nog jobba vidare på sin variant av digitalsteg.. Ice-powersteg är ett av få som t.ex klarar att driva de notoriskt tungdrivna Apogee Scintilla..här pratar vi 0,5 ohm..

Vi behöver inte vänta 7-8 år. Digitalförstärkarna är redan här och spelar skjortan av det mesta..och nu uttryckte jag mig ändå mycket försiktigt..
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/05/26 :  21:14:10  Show Profile Send svejk a Private Message
Vi behöver inte vänta 7-8 år. Digitalförstärkarna är redan här och spelar skjortan av det mesta..

Tja så kanske det är. Men än så länge i min värld är rörisar bäst. Den dan det står i tidningen "Medålders man hittad drunknad, hade konstiga förstärkare med lampor på knutna runt kroppen "
Ja den dagen har jag gett upp!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

PatrickL
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/05/26 :  23:09:58  Show Profile Send PatrickL a Private Message
För det första så kan man inte använda rör till hemmabio, så där klår transisitorn den med hästlängder.

När det komemr till stereo så är tycket bland folk nåt otroligt varierande, men jag personligen vill inte att något ska tillägas när jag lyssnar musik och att distorionen ska vara så låg som möjligt, även om den är utanför det hörbara för ett människoöra. Sen om vi snackar pris så får man "mer för pengarna" om man kör transistor.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  23:52:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För det första så kan man inte använda rör till hemmabio

Eh? Varför inte????? Jag känner folk som har rör i hembion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:00:08  Show Profile Send edison a Private Message
Hembio i form av DVD med Dolby Digital har (ännu?) inte nått mitt hem...

Men enda gången jag sett på TV/video och hoppat ur soffan av ett pistolskott, det var när Edison satt mellan ljudkällan och högtalarna, det var en otäckt realistisk knall, snabb som *** ...

Sen ska väl nämnas att "jordbävningsnivåer" är jag inte intresserad av oavsett jag ser på film eller lyssnar på musik!

Återstår att nån gång testa och använda en riktigt bra transastärkare, skulle säkert vara mkt bra det med.Tveksamt om den skulle bli särskilt billig dock.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:06:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
quote:
För det första så kan man inte använda rör till hemmabio



Eh? Varför inte????? Jag känner folk som har rör i hembion.

3 OTL STEG, det vore nåt till BION

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:14:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
3 OTL STEG, det vore nåt till BION

Kombinerad hembio/bastu!
Får väl bygga den där 200-wattaren nån gång i framtiden, så kan du komma och kolla på bio Zalve. Ta med lite björkris och en hink vatten också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:41:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bernt;
på vilket sätt tweakar ni ICE?
Har själv några olika ICE varianter så det vore kul att veta.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:58:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Separat trafo till lågnivådelen, schottkydioder i likriktningen, bättre spänningsregulatorer, avkoppling av kondensatorbankar med folie eller papper/olja-kondingar. CH har bybees i sina också.
Ice är också känsliga för nätkablar - känsligare än något annat jag stött på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/27 01:00:57
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/27 :  02:19:32  Show Profile Send JAWEN a Private Message
CH, vore trevligt att se ena skosnöret hänga ut från läppen, när du med lidande min, sneglar på den andra svettiga gamla addidas-dojan som du fortfarande har kvar att äta ;-).

LÄNGE LEVE, STORA NÄSTAN OMÖJLIGA ATT PLACERA/FLYTTA, TRANSISTORFÖRSTÄRKARE HIPPHIPPHURRA


Jawen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  02:50:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst är det trevligt med tunga förstärkare!!!
Hur dom spelar är dock intressantare än vad dom väger...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/27 :  03:31:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
JAWEN, tagga ner lite nu. Har du hört nåt ICEPOWER steg överhuvud taget? (Speciellt CHs modifierade) ??

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/27 :  20:05:21  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tagga ner ??, om någon bjuder in på "gamla sura Adidasdojor", får väl jag skämta till det lite !.
Strävar du efter att ha en blodigt allvarlig, tråd utan humor & kallprat, så är i alla fall jag, en som inte särskillt ofta kommer tillföra något.

Jag är här för liksinnade hifi-vänners skull, för att vi ska bolla lite frågor samt få ett och annat råd.
Sen ibland är det kallprat, men det behövs för att stärka våran tillhörighets känsla.

Om jag har hört på det ena steget eller det andra, spelar heller ingen roll, tråden handlade om
" Transistor eller rör vad låter bäst? ", och knappast något digital-steg.
Sen att det kom in i bilden, och att jag personligen är skeptisk mot dom tills dom är riktigt testade och klara, utan barnsjukdommar, det är en helt annan sak.

Jawen
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/29 :  21:32:06  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
För det första så kan man inte använda rör till hemmabio, så där klår transisitorn den med hästlängder.
- Vem säger det ? Kolla här: http://www.fosgateaudionics.com/newsreviews/2004_03_FAVP1_HomeEnt.asp
quote:
-- In the FAP-V1, Surround-Sound Pioneer Jim Fosgate
Combines Modern Home Theater With The Old-Fashioned
Warmth Of Vacuum-Tube Electronics. --

by Steve Guttenberg

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000