HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalrkablars tjocklek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nykon
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/16 :  10:25:54  Show Profile Send nykon a Private Message
En fråga från en som inte vet så mycket men som gillar att experimetera. Hur är det med högtalarkablar, oavsett om man gör själv eller köper,Vad är mer funktionellt? Grovkardelig eller fler finkardeliga. Är det så att det t.o.m är bättre att ha olika grovlekar till olika element? Kul att hör vad ni tycker.

Att höra är att se!

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/16 :  13:43:14  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Många inviduellt (bra) isolerade enkarderliga kablar av syrefri koppar är nog bäst.
Sök på DIY-avdelningen, där finns många relaterade trådar.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/16 :  15:34:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Fler finkardeliga ger bästa ljud. Och har du Bi-wirat skall du köra det.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/07/17 :  02:52:22  Show Profile Send CC a Private Message
Hm..? Fanns det EN sanning så skulle det inte behöva finnas så många olika tillverkare... Sen kan man (du?) utveckla en kabel som är perfekt (!) för DINA burkar men som låter taskigt på mina! Och vad hade tillverkarna till dina högtalare för kablar när de lyssnade fram dem? Kanske det skulle ge en fingervisning?
Mina erfarenheter är att mångtrådig ledare oftast låter bäst, gärna tjock isolering (dämpar microfoni kanske?), fet grovlek på ledarna är att föredra men att det bör vara samma tjocklek till alla element. Men som sagt, det finns INGEN sanning! Anser jag...
Labba på!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nykon
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/17 :  10:36:53  Show Profile Send nykon a Private Message
Hålle just på att testa lite kring lackade kablar nämligen. Jag har en idé kring att tvinna olika tjocklekar frång 0.45 - 0.15 mm och sedan fläta, mest för att det är kul att testa

Att höra är att se!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/17 :  11:38:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ställ frågan på DIY. Spontant tror jag att om man ska använda olika ledare så gör det bäst nytta om du biwirar och kör många tunna till diskant och några få grova till basen. Sikta på att få ungefär samma kabelarea på båda.

Skineffekt ska inte vara något problem i det hörbara området, så egentligen borde det inte spela någon roll med tunna eller tjocka. Med din typ av kabel borde du inte heller ha problem med vibrationer, det kanske, kanske man har med flerkardelig kabel utan isolerade ledare.
Go to Top of Page

nykon
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/07/17 :  20:17:47  Show Profile Send nykon a Private Message
Okey jag ställer frågan på DIY sidan

Att höra är att se!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000