HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Parhus utav trä (Dämpning utav mellanvägg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/07/16 :  23:19:19  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Detta är en uppföljning till min förra tråd Moderna parhus utav trä (och hög volym)(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30085)

I min förra tråd så funderade jag på om det fungerar att bo i parhus utav trä och samtidigt odla ett musikintresse (tillsammans med sjukdomen Audiofili). Dom allmäna kommentarerna var att det brukar fungera bra (bortsett ifrån vissa undantag).

Vi har nu köpt oss ett bostadsrättsparhus i en liten ort mellan Uppsala och Stockholm. Renovering pågår för fullt och frågan är nu: Var finns det som jag kan göra för att förhindra ljudläckage till grannarna?

I min förra tråd fick jag några förslag på åtgärder:
  • kasta på 3 till 4 lager gipsplattor på mellanväggen.
  • gipsplattor räcker inte - det krävs även reglering utav lågbasen mha avancerad eq.

Finns det andra förslag? Kan man instället för en eq använda sig utav basabsorbenter (t.ex TQ45 ifrån Svanå Miljöteknik?) Och kan något utav förslagen medföra risk för att jag kommer att störa mer än innan?

Tacksam för realistiska förslag. Vardagsrummet kommer att tapetseras om innan vi flyttar in så skall någonting göras så måste det göras nu, dvs innan jag har möjlighet att testa hur mycket det/jag stör!

PS. Om någon har en ide på hur framför följande önskemål till grannen utav att framstå som en idiot så tipsa mig gärna : Ursäkta, kan du maxa din stereo så jag kan kolla om jag kanske kommer störa dig efter att vi har renoverat färdigt och flyttat in?

Mvh
Patrik B

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/17 :  01:01:31  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tror inte grannen kommer tycka att du e en idiot, snarare en bra granne som bryr sig. Tänk om grannen har samma intresse!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/17 :  09:11:00  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag skulle också fråga grannen. Om något lär de väl bli tacksamma!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/17 :  11:19:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förstår inte vad EQ:n kan göra för att hindra ljudläckage?
Är det inte två helt olika saker som behandlas, dels ljudläckage, dels hur du ska få bra ljud i dett lyssningsrum?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/07/17 :  21:45:31  Show Profile Send krang a Private Message
En snickar erfarenhet är väl att man sätter dubbla gips på båda sidor och vanlig isolering där mellan. Möjligen en annantyp av isolering skulla bättra på det. Jag har varit med och byggt en konferanslokal och där stälde vi ett lager tunn gips på vardera sidor av isoleringen då mellan reglarna. Sen ovanför undertaket lade vi 70mm rockwool skivor av nån hård typ med folie på. På Sveriges radio har man ofta dubbla väggar i den bemärkelsen att man sätter en vägg med dubbelgips och ljudisolering för att sedan lämna 20-30 cm luft och bygga en likadan vägg till. Men tillbaka till parhuset. Dubbla gipslager och en lite dyrar isolering är väl vad man kan göra. En trevlig träpanel på din sida kanske skulle ge det hela lite extra kvalitet både för ljudet hos dig och grannen. Har bara sommar jobbat som snickare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000