HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 ute i handeln M1a nu med mls mätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/02 :  02:46:07  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message

Mer data kommer på vår hemsida inom någon v.

mvh Stefan

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2004/05/11 16:04:32

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  03:43:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hemsidans adress?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/05/02 :  11:11:52  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
är det hemma prylar? aldrig hörttalas om märket?

Peace!

/rillo
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/04 :  01:19:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
här är ett informationsblad om M1P. för er som är nyfikna

ca 500k i storlek.

http://hem.bredband.net/b250941/M1P%20modembild.jpg

klicka på bilden med höger musknapp för att spara på skrivbordet eller skriv ut för att se tydligare.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/04 :  01:29:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Prisklass ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/08 :  02:49:47  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
10 000 passiv
13 000 aktiv

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/08 :  08:00:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Styck eller per par?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  09:28:10  Show Profile Send Leif B a Private Message
Får man fråga vilka element den betår av och om det är god kvalite på delningsfiltret? Snygg modell.

mvh
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:25:58  Show Profile Send Uniper a Private Message
En aktiv modell låter spännande. Kan du berätta lite mer om den? Tex vad är det för förstärkare det sitter i? Hur fungerar filtret, är det aktiv delning?
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/10 :  14:51:19  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej på er för er som är ytterligare nyfikna så fins högtalaren här i gbg på
http://www.freddansmusic.se/

prata med niklas

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/11 :  16:03:26  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
länk till dokument för aktiv högtalare med mätning,

http://hem.bredband.net/b250941/M1A%20blad.jpg

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Slurpan
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:16:08  Show Profile Send Slurpan a Private Message
Intressant högtalare den där M1a.

Nyfiken som man är laddade jag ner bilden för att kolla närmare på frekvensgången. Den är förvisso ganska jämn och fin, men vad händer under 300 Hz? Jag skulle gärna vilja veta vad som händer lite längre ner i basregionerna med frekvensgången. Självklart vore det kul att lyssna på den och bilda sig en uppfattning om ljudkvalité och karaktär.

Hoppas att någon här på forumet får möjlighet att provlyssna den och återkomma med intryck.

Usel hifi kan vara musikalisk
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/14 :  10:47:30  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej slurpan.Basen är ganska rak från högtalaren nere ibasen att jag inte har presenterat mätning under 300 hz är för att rumspåverkan är förstor för att kunna ge en trovärdig mätning.vid närfältsmätningar
börgar ellementet falla vid ca 45 50 hz.

monitorn går inte lika djupt som mina blivande större modeller men basen dom presterar är rapp och pigg.fast inte avgrundsdjup.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/14 :  19:11:53  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Äntligen är siten "klar" återstår dock att registrera en domän men det e på gång.
http://hem.bredband.net/b250941/
(snart www.ral.se)

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:52:23  Show Profile Send linnar a Private Message
holmgrenstefan:
"....har presenterat mätning under 300 hz är för att rumspåverkan är förstor...."
Det finns ett knep att mäta långt ner utan påverkan från rum och annat.
Knepet kommer från 80-talet, tror jag.
Man använder en dome-diskant som mikrofon, placerar den inne i högtalaren. På den tiden
mätte man genom att elda med en tongenerator och mäta av med ljudmätare.
Med lite experiment kan man säkert överföra detta till dagens datorbaserade mätinstrument.
Alla typer av lådhögtalare går att mäta dock kan det bli problem med pipor typ kvartsvågshorn, vanliga horn och ljudledningshögtalare.
Använde själv metoden i slutet av min "byggar"-kariär med stor framgång.

Jag tror (är inte säker) att det är Olle Mirsch som ligger bakom mätmetoden. I varje fall skrev han en utförlig artikel i Elektronikvärlden 1988 som sluatde med en byggbeskrivning på ett mycket bra mätverktyg. Tillverkaren av mätverktyget var en firma vid namnet "Marenius" som idag säljer högtalarkablar om jag inte mins fel.

Jag säger detta med risk att "slå in öppna dörrar" men jag har, konstigt nog, inte sett denna mätmetod någonstans på forumet eller på internet under denna tid som jag läst in kunskap för att
åter börja med högtalare.

Återkommer i frågan om jag hittar någon länk om mätmetoden.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/15 :  23:48:16  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
intresant.får man ju titta på

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:55:31  Show Profile Send linnar a Private Message
Mätmetoden beskrivs utförligt i "Elektronikvärlden" nr 12 1988(f.d Radio och Televison) som numera heter Ljud o Bild (www.ev.se). Dom har ett fullständigt register över tidningar och artiklar på sin hemsida. Firman som tillverkade byggsatts-mätutrustningen heter Marenius och har denna hemsida www.marenius.se/indexsv.htm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000