HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nästa steg i hornutvecklingen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/17 :  10:41:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Horn har använts sedan tidernas begynnelse, och det har så varit allt sedan dess, nu kommer en ny tillämpning av denna teknik som kallas polyhorn och har tagits fram av Turbousound.

Det ses här i HF sektionen av högtalaren (högst upp) samt i high-mid sektionen (mittersta) om man tittar noga.
Detta skall vara de mest effektiva systemet att koppla till luft hittills, lådan på bilden är kapabel att nå 146dB med bibehållen karakäristik.



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/06/03 17:08:11

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/17 :  10:55:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
146 dB - perfekt för din lägenhet Martinsson! Du vill ju oftast ha lite "headroom"!

Frågan som lockar mig är ju hur detta funkar hemma och med en liten SET rörförstärkare på 15 watt...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/17 :  11:40:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Bra fråga, jag har tyvärr inte kunnat få tag i så mycket info om pricipen än, därför vågar jag inte svara på om det funkar hemma.

Om jag förstått det hela rätt så rör det sig om konvexa aluminium alltså "dome"-element i både high och high-mid, 1,4" resp. 10" samt ytterliggare 2st 10" i low-mid, dessa är förmodligen normala kon element.

En gissning vore ju att det borde gå att tillämpa i mindre skala, men jag tror att vi får vänta ett tag innan vi ser detta i våra hem.

Om man däremot tar två av dessa toppar rakt av och delar aktivt (lämmnas ingen möjlighet för passiv delning, speciell processor skall användas) så tror jag säkert att det skulle funka med SET, känsligheten borde ju ligga ganska högt.

Det som är lite spännande med poly-horn är spridningen, eller rättare sagt koncetrationen av ljudet, jag återkommer så fort jag tagit reda på mera.

OBS 146db är ur en låda endast, man bör ja ha två och då taffsar man ju på 150 sträcket.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/05/17 11:42:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000