HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur jämför ni subwoofers?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/24 :  14:12:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Eftersom bas är extremt rumsberoende undrar jag ni som jämför subbor:
Tar ni er tid att ställa in subborna med parametrisk eq individuellt för varje ex? Elektroniskt delningsfilter med inställningar av fas, tidsfördröjning, olika filter karaktäristik eller olika branthet.
Ställer ni dom bredvid varandra när ni testar eller använder ni exakt samma plats?
Annars undrar jag hur ni kan rangordna dom eftersom ingen av subborna kommer låta maximalt bra.
Och den subba som låter renast kanske också går längst ner i frekvens med ökade rumsproblem vilket gör att det praktiskt låter sämst i jämförelse.
Inte för att jag anklagar nån för att hoppa över noggranhet eller dra för tidiga slutsatser, men jag har gjort det samma själv till jag fick möjligheter till bättre jämförelser.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/04/25 :  10:08:29  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Efter mitt eget trixande med B&W asw675 i ca 3 veckor måste jag säga att
jag tycker det du föreslår är omöjligt ...
Jag följde tips i en utmärkt artikel av Bob Katz som finns på http://www.digido.com
Gå till "Articles" och sedan "Subwoofers".
Hur någon skulle orka göra tester av detta slag med ett flertal subbar övergår min
fantasi, mängden parametrar är ju nästan oändlig speciellt om man skulle börja trixa
med eq. också - Varje parameter du ändrar gör ju att du i princip får börja om, tänk
bara på hur mycket det gör att ändra delningsfrekvensen för varje position.
(bara ett exempel ur mängden)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/25 :  14:00:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Javisst, vilket också gör jämförelser mellan olika subbor rätt omöjliga att göra eller värdera om testerna inte är riktigt gjorda. Man kan ofta läsa att denna subba är fantastisk därför att tavlorna skramlar. Jag ser det som ett problem och har inget alls med kvalité på basåtergivningen att göra. Törs påstå att om man inte ens bryr sig om att mäta in en subba och justera med parametrisk eq så har man ingen aning om hur den låter överhuvudtaget. Så stor är skillnaden på att göra rätt eller bara koppla in den. Tyvärr

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/04/25 :  16:46:12  Show Profile Send Terminator a Private Message
1. Subwoofern har ett inbyggt delningsfilter jag använder för att få den att "flyta ihop" med frontarna.
2. Antalet platser den kan stå på i vardagsrummet är starkt begränsat.
Efter dessa förutsättningar börjar jag laborera, svårare än så gör jag det inte och jag blir, som grädde på moset, nöjd.

/Hans
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/25 :  22:44:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag försöker ge subben de bästa förutsättningar att arbeta efter i just mitt rum. Dessa hamnar mycket sällan på samma plats, med samma delning eller på samma nivå. Det hela handlar ju om att försöka få den lilla klossen att integrera så bra som möjligt i systemet. Om sub A eller B är bäst för gemene man känns ju ganska ointresant så länge jag vet vilken som låter bäst hemma hos mig.

Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar, testar du alla subbor du tar hem på samma plats, med samma nivå, vid samma delning? I så fall måste du ju ha en referens från första början. Vad är det som bestämmer placering, nivå, fas, m.m.?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/26 :  03:49:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, idag är jag nöjd efter att lyssnat lite i butiker utan att ha blivit impad så köpte jag en subba som lät ok, men helt bra blev det inte. Köpte då en till för att kunna placera som "stativ" till mina sidosystem. Vilken kolosal skillnad. Kan numera inte tänka mig subba i singularis, funkar ju inte.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2004/04/26 :  08:51:44  Show Profile Send Peder B a Private Message
Precis som Terminator skriver så har väl de flesta av oss begränsade placeringsmöjligheter av subben

Tycker att jag har fått mycket bra resultat även utan parametrisk eq (det är fullt möjligt att det gått att optimera ytterligare med parametrisk eq) Jag brukar dock utgå från att tycker JAG det låter bra så är det bra, det är väl mina öron som ska bli nöjda

Mina erfarenheter av olika subbar i mitt lyssningsrum är Infinity Kappa, REL Q201E och nu senast Velodyne HGS-18. Jag kanske har haft tur med den placering som varit möjlig men alla dessa har integrerat mycket bra med övriga högtalare, om det är det optimala som presterats är väldigt svårt att uttala sig om

Ett "problem" som jag hade med REL Q201E subben var att den började att hoppa omkring vid högre lyssnings nivåer (vägde bara 17kg) annars för storleken en mycket potent sub

Den Velodyne HGS-18 jag har idag hoppar inte omkring, den väger dock in på 47kg så det kanske är förklaringen Det är fantastiskt hur rent och nyanserat ett 18 tums element kan spela, har man aldrig haft möjlihet att lyssna på en sub av den här kalibern så har man nog aldrig upplevt oansträngd och riktigt ren och korrekt djuuupbas

Jag använder den i ett 5.1 system men man får oerhört mycket valuta för de surt förvärvade slantarna med en bättre stativare + sub

Edit:
Skriver detta inlägg för att jag får en känsla av att många verkar tycka att användandet, placering och kalibrering av en subwoofer verkar väldigt omständigt vilket det inte alls behöver vara


"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2004/04/26 10:05:40
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:45:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nej det är inte besvärligt att ställa in en subb. Men utan att ha mätt in den och bara lyssna så kan man vara säker på att man inte fått sin subb att prestera max. Det som stör är frekvenstoppar, dessa är svåra att dämpa bort då dom är väldigt smalbandiga om man inte använder helst en digital eq. Att höja det som inte finns med, med hjälp av en eq är nästan omöjligt utan att det blir sämre. Men jag har aldrig varit hemma hos nån som ställt in sin subb så att den nästan inte hörs, dvs rätt i nivå. Klart att man vill höra sin investering så man ställer den så högt så att man kan känna vibrationerna.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2004/04/27 :  08:47:01  Show Profile Send Peder B a Private Message
Altenativ I:
Sälja min HGS_18 och köpa en DD-18 där man får med mätmick och kan justera frekvensgången och se aktuell kurva på bildskärmen, snyggt & praktiskt men det blir dyrt

Alternativ II:
Köpa en parametrisk eq, testskiva & en ljudtrycksmätare till en kostnad av ca 2500.-
Om det är värt pengarna vet man ju inte förrän man testat

Eftersom jag inte har något problem med placeringen & integreringen av subben så får det vara som det är men om någon i Linköpingstrakten har den utrustning som behövs så är ni välkomna att komma och labba........


"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/28 :  10:17:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bra Peder,
en person som är nyfiken på bättre ljud. Hoppas nån hjälper dig att utvinna dom sista unsen är subban. Tror du kommer finna att det fanns ganska mycket mer att vinna. Digital subba eller inte, ett digitalt filter någonstans är nödvändigt men kanske en Behringer eq som även delar digitalt mellan övriga register.
Hoppas du blir nöjdare.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/28 :  23:57:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Peder
Du har en bra tanke där men dist värdena på DD är ganska rejält lägre än på HGS. Du kommer säkerligen få resultatet mycket bättre med DD:s program än med separat mick och digital Eq

Jag sätter min högra tumme på att du sitter nöjd med en DD15 , låna hem vetja

Jag själv hade ett litet helvete med att integrera min Canton AS2 med frontarna (digital 1.1) Men det har helt o hållet att göra med att frontarna är rumskorrigerade. Det ända stället som fungerar är bakom lyssningsposition.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/04/28 23:59:07
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:38:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Johan:
"Du kommer säkerligen få resultatet mycket bättre med DD:s program än med separat mick och digital Eq"

Varför anser du det?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/29 :  09:42:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För att mjukvara och hårdvara är designade för att jobba ihop.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:51:42  Show Profile Send Peder B a Private Message
Johan:
Fick jag bara hämta ut en DD-15 från butiken utan att tänka på att den "eventuella" förbättringen kommer att kosta ca. 15k i "mellanpris" så skulle jag inte vänta speciellt länge........

Faktum är att jag är väldigt nöjd med min HGS-18, helt otroligt att ett 18 tums element kan flytta på sig på detta sätt och den integrerar fantastiskt med nuvarande högtalare

Eftersom jag har anläggningen i vardagsrummet finns det däremot önskemål från sambon att nästa sub blir "betydligt" mindre vilket precis som du säger stämmer in på en DD-15 Vem vet vad morgondagen har att erbjuda, kanske får Lefflers en beställning på en Velodyne DD-?? framöver

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/29 :  18:14:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du är ju redan såld


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:43:53  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Johan:
Kan ju vara bra men jag skulle mycket hellre ha ett system vilket som mäter allmängiltigt och som går att lita på. (extern kalibrering) Har helst en subb utan inbyggda filter och bara en anpassad förstärkare. Skulle heller inte vilja ha någon som helst automatinställning. Hantverk gäller tyvärr.

Peder:
2 ggr 15" som man "gömmer" som stativ borde vara mindre och ännu bättre. Eller har du golvhögtalare redan?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/12 :  09:22:19  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Skulle vilja höra en 18" sub i bra låda och med bra steg faktiskt, har en 21" gammal MDS bas hemma som ja funderar på att bygga en seriös låda till och spela lite med bara för att se hur den gämför sej mot min 15" sub nu.

Kikat på yamaha Subwoofers av större kalibern? Dom lär vara prisvärda, tyvärr har ja icke hört större än 10" av yamahas sub serie.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/06/12 :  11:55:51  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Testa en gång ni som säger att det inte behöver vara svårt att ställa in en sub att köra det här sinus glisset:

http://www.snapbug.ws/sinewaves/200%20Hz%20to%2018%20Hz%20Sweep.mp3

ca 1.2 mb att ladda hem = hyfsat avslöjande hur bra man fått balanserat all frekvenser med rummet ... Det går från 200 Hz ned till 20Hz

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000