HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Råd av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/23 :  09:51:37  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
Hej! Jag har funderingar på att byta ut mina högtalare (skratta inte): Luxor Orchestra Transmission Line. I och för sig spelar de mycket bra, är nöjd med dem men det är alltid kul med något nytt! Är lite nyfiken på Magnat Vector Needle alternativt de stora AURUM CANTUS
MUSIC GODDESS SPEAKER från Cattylink.
Så mina frågor är: är det någon som har erfarenheter av Luxor Orhestra? Tillägas bör att de säkert är 20 år gamla, har ägt dem sedan butiksköp.
Har någon erfarenhet av de andra två högtalarna, som jag ser som mest intressanta idag? Tacksam för andra råd och förslag oxå.
Tillägas ska att jag har DENON AVR 3803 samt DENON DVD 2900 och är mycket nöjd med dessa. Använder endast 2-kanal idag.
Dessutom tacksam om någon kan tala om hur man bifogar bilder/länkar.
// Fredrik

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/23 :  12:00:46  Show Profile Send matså a Private Message
Är det någon som skrattar Fredda63, så har de erkänt att de är tramsiga, elaka, töntiga och ser ner på folk. Jag skrattar inte. Jag trodde bara Luxor hade gjort stereos, tv och möbler ej högtalare. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag på Hififorum.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/23 :  12:12:32  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
Nejdå, jag tror inte på allvar att de skrattar, men de är 20 år gamla och av märket Luxor... MEN de levererar jäkligt bra, icke desto mindre är jag intresserad av att byta ut dem. Såg dem till salu av annan person: http://www.vendolin.se/annons.php?88954.
Är det någon som känner till dem?? Hur står de sig mot en jämförelse mot dagens högtalare, exvis Magnat eller Aurum Cantus. Finns det någon som kör Denon (jag har 3803 samt 2900) och kan ge förslag på lämpliga högtalare? I slutändan är det fråga om personlig smak och att lyssna i egen miljö, men råd/tips mottages gärna! // Fredrik
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:20:12  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Luxor högtalare, hahahhohohoo!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/05/23 :  16:50:22  Show Profile Send Smackman a Private Message
:=)


Go to Top of Page

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/23 :  17:06:48  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
Tack för ett givande inlägg!
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/23 :  17:37:46  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Är inte för inte "nuvaranade Luxor" skeppar ganska stora mängder reserverdelselement till utlandet varje år till glada Luxor-ägare som vill renovera sina högtalare.
Det finns utan tvekan en antal modeller som är mycket kompetenta. Chefskonstrukötren på Luxor högtalare är nu VD för en Harman-gren.

Say's who!?
Go to Top of Page

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/23 :  17:45:01  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
Hali, uppskattar ditt inlägg! Har du någon aning om vad dessa skulle betinga i pris vid eventuell försäljning? De ansågs vara mycket bra och denna modell var "flagg-skeppet" i utbudet. De köptes på renodlad Hifi-butik, så nog borde de vara ok... säkerligen känner en del "veteraner" till modellen, uppskattar seriösa inlägg! // Fredrik
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/23 :  17:49:55  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Har tyvärr inte den blekaste aning vad högtalarna kan vara värda. Gjorde ett mindre försök att Googla på dom men utan lycka.

Say's who!?
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/05/24 :  22:48:04  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej Fredda 63!
Jo jag såg en annons på dessahögtalare för 2800 kr.. Sen kan jag inte avgöra om det var överpris, underpris eller rätt pris för dessa högtalare.. men det kanske hjälper lite?

mvh:
Wilderwein
Go to Top of Page

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:27:22  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
Hej! Jag såg oxå annonsen jag har inte heller någon aning om det är i över- eller under-kant. Jag fick uppfattningen att han ville bli av med dem snarast... Jag har förgäves sökt produktinformation på nätet, men alla sökningar är förgäves. Även om de i mitt tycke spelar riktigt bra så skulle jag vilja byte dem till andra...
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/06/02 :  12:46:26  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Hej

Har ingen aning om hur dina Luxor låter. Det enda jag kan bidra med är mina erfarenheter av magnat vector needle. De är ganska ljusa i klangen, det övre mellanregistret är för starkt för min smak. Jag upplevde dem också som lite vassa i diskanten. Om du ändå bestämmer dig för de här högtalarna så kör dem tillsammans med en sub.

Kollan in t ex B&W och canton också.

Vänligen, Stefan
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/02 :  13:07:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Fredda63: Är gummikanterna på basarna ok så behåll dom.
Annars är jag intresserad av att köpa dom av dig.
Har du någon bild på dom som du kan slänga upp ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:31:04  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
Hej! Allt är tip-top, även gummikanterna. Jag har varit enda ägaren av dem, köpte dem på hifi-butik för x antal år sedan. Jag har beställt en digital-kamera och hoppas få den inom ett par dagar, fotar då och lägger upp bilder. Ha det // Fredrik
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/11 :  00:44:33  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag har ännu äldre Luxorhögtalare i hemmabion, Luxor 14040411 som frontar och 14030411 som surround. Visserligen med nya element eftersom de gamla elementen gav upp, efter drygt 35 år. Faktum är att de efter viss moddning, faktiskt lät rätt bra redan med originalelementen. Har ju hört nya högtalare som låtit sämre.

Men det är klart, man fick vara försiktig med volymratten.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Fredda63
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/06/12 :  10:15:49  Show Profile Send Fredda63 a Private Message
faktum är att ju mer jag funderar desto mer tveksam blir jag till ev försäljning. De spelar oerhört bra, har haft hem en del "tunga" hifi-snubbar som blir förvånad över ljudet. Enda nackdelen är att de är rätt stora! Förresten har jag fått min digital-kamera, skall fota lite och visa hur de ser ut. // Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000