HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frekvensgång filmmusik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/02 :  08:56:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad vet ni om detta? Oavsett DD eller DTS tycker jag alltid filmmusiken från dvd låter fetare/fylligare än motsvarande instrument/musik på CD. Hur skapar de detta sound? Vilken del av frekvensregistret är det man höjer?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/02 :  20:12:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nog så att vid DD och DTS så lägger man basen i LFE kanalen. Det betyder att beroende på vilket system det handlar om(DD/DTS)så delar man 100 eller 80Hz. LFE kanalen ska enligt standard ligga +10 dB högre när man tittar på film.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/03 :  21:52:09  Show Profile Send Aton a Private Message
Men som jag tolkar ljudet är det boostat även högre upp än 100 Hz.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/03 :  22:00:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar mycket märkligt. Jag har tidigare kollat på flera på olika filmer med hjälp av en FFT analysator och jag har aldrig sett någon boostning över huvudtaget. Menar du att det är så på alla filmer eller bara på vissa av dina filmer.

Edited by - gcs on 2004/05/03 22:02:01
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/04 :  07:30:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Alla filmer. Är det bara jag som upplever filmmusiken som fylligare än vanlig musik? Förvånande, jag tycker det är stor skillnad.
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/05 :  04:58:37  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
hmm jo den låter anorlunda i vissa filmer men inte i alla ! låter som dom har hissat bas och midbas välldigt i vissa filmer i musiken ?
bara min uppfattning !

Mvh Richard Hughes
Http://www.stereo.just.nu
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:09:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
Med risk att få huvudet bortslitet och använt som tilltugg till nästa skräckfilmskväll, är det inte så att dynamiken i hemmabiokodningar är gjorda så att dynamiken ska vara större än i vanlig stereo?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:10:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Parasite skriver: "Med risk att få huvudet bortslitet."

Det ska du inte behöva få. När man mixar film så lägger man alltid dialogen lägre än musiken för att inte tala om dom våldsamma effekterna som förekommer i de flesta filmerna. En högre dynamik ökar ju spänningen i en film. Om du menar att man skulle mixa en film annorlunda när den släpps på DVD så tror jag knappast att det är så.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/18 :  19:18:49  Show Profile Send Parasite a Private Message
Vad jag menar är alltså att kodningen är gjord så att det ska vara mer dynamik i musiken.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:03:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Parasite skriver: "Vad jag menar är alltså att kodningen är gjord så att det ska vara mer dynamik i musiken."

Det tror jag inte är möjligt att göra. Jag har gått två 5.1 kurser (DD) och det var aldrig tal om något sådant.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:46:31  Show Profile Send Parasite a Private Message
Försöker man svara rent logiskt svara så kan det nog vara så enkelt att , man brukar ställa inte ljudet efter dialogen i filmen , och musiken brukar ofta ligga högre i volym, detta + att man faktiskt använder flera högtalare kan nog göra så att musiken känns "fylligare" dels pga att en färgning från en högtlare märks nog bättre om man har flera högtalare med samma klangmatchning, samt att tex bas låter djupare vid högre volym och diskanten ljusare, dock vet jag intre hur mellanregistret upplevs =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/20 :  20:33:20  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jämför man säg symfoniorkester från ett film-soundtrack med hur en "vanlig" inspelning brukar låta, så låter film-varianten oftast betydligt fetare och har ganska hissat basområde. Så har det varit på de flesta av de jag hört. Det verkar som om dom leker lite med frekvensgången för att få ett maffigare ljud i filmen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:18:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Uniper skriver: "Jämför man säg symfoniorkester från ett film-soundtrack med hur en "vanlig" inspelning brukar låta, så låter film-varianten oftast betydligt fetare."

Det skulle jag vilja höra själv så du får gärna ge några exempel. Jag har själv aldrig hört att man manipulerar musiken. Däremot överdriver man ofta basen på "effektljuden".
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:28:17  Show Profile Send Uniper a Private Message
gcs: Det enda exemplet jag kan komma på så på rak arm är sagan om ringen. Där är tex pukor och kontrabasar ganska mycket basigare än vanligt.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:45:32  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kom precis på att det kan bero på vilken typ av film det är, kanske bara är på actionfilmer dom mixtrar med frekvensgången. Kan inte komma ihåg vilka filmers soundtrack jag hört.. kanske bara är från B-actionrullar
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/25 :  12:36:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag inte kollat på filmen ännu men det slår mig. Kan det inte vara så att när man mixar en film så lägger man musiken linjärt utan korrektion. När man sedan tittar på film i surround då föreskriver THX att basen ska vara +10dB vid 100Hz alltså kan man uppfatta det som att man medvetet höjt basen.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/26 :  01:48:43  Show Profile Send Aton a Private Message
Menar du att en THX-decoder har en inbyggd equalizer-funktion som höjer 100Hz-frekvensen?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/26 :  17:01:26  Show Profile Send gcs a Private Message
THX gör inga dekodrar utan THX föreskriver bara en standard som är ganska så omfattande vad det gäller filmljud/biografljud och biografmiljön om man vill bli THX-godkänd. Jag tror att det är THX och Dolby Lab. som har kommit fram till att Subwoofer nivån vid filmvisning ska ligga +10dB. Det finns också en massa andra saker som man vill komma till rätta med ex.v. dynamik och loudnes. Det senare är en mycket svårare nöt att knäcka men man har några tankar om att det ska finnas ett slags metadata i det digitala ljudet som ska styra dynamiken.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/26 :  23:05:12  Show Profile Send Uniper a Private Message
gcs: det låter som en bra förklaring.

Det här med THX-märkning av hembio-grejor förresten, är det nån mening med det, eller är det bara ett försäljningsknep? Eftersom THX är en så omfannande standard borde man inte komma så långt med bara en THX-märkt surroundförstärkare. Någon som vet hur det ligger till? Lite OT kanske, men men...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/27 :  10:14:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är klart att THX är ett försäljningsargument när hårdvarutillverkarna ska sälja sina prylar. Dessutom får THX betalt för varje apparat som säljs. Jag hörde här om dagen en förklaring på varför ljudet i centerhögtalaren håller en lägre kvalitet(lägre frekvensomfång)än de övriga kanalerna i 5.1. Det skulle bero på att det finns en gammal standard (Academy Curve)från 50-talet som säger att man ska låta frekvensen rulla av vid 7KHz. Den här standarden kom till på den optiska tiden då man ville minska bruset från ljudspåret ett brus som samtidigt ökade med slitaget. Kul va!
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:21:31  Show Profile Send qsecofr a Private Message
+10 db är relativr till inspelad signal, den är självklart anpassad för att vara i balans med övriga högtlalare.

Lite samma sak som RIIA steg där är diskanten höjd och basen sänkt så att utslagen på skivan skall bli ungefär lika stora. inte fan låter skivor basfattiga och skrikiga för det.


Edited by - qsecofr on 2004/05/27 13:21:55
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:53:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag undrar om det inte är så att man själv ska höja nivån +10dB till sin subwoofer. Om man läser manualen från Genelec framgår det att man ska ställa upp nivån när man tittar på en film.Gå in och kolla på Genelecs hemsida.

http://www.genelec.com/ht/support/publications.php
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/11 :  04:28:41  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Jag tycker att många av dom nyare filmerna på dvd (Gangs of new york, Master and Commander är 2 filmer jag märkt det i senast), som i DTS har en väldigt dominerande bas? Eller är det bara jag som lyckas få det i mitt system?

Edited by - Andreas A on 2004/06/12 09:58:17
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/12 :  14:28:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är sant att basen kan ibland kännas dominerande när man tittar på film. Jag tror att det är medvetet gjort för att uppnå en speciell filmkänsla. När jag tittar på film låter jag subnivån stå på 0dB från AVförstärkaren...och när jag sedan lyssnar på en musikcd/vinyl då har jag subnivån ställd till -6dB från förstärkaren. För mig känns det här bra i de flesta fallen.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/12 :  17:34:39  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Har försökt ställa in lite jag med men enda som verkar funka bäst är att vrida ner effekten till subben..om inte så kan man stänga av LFE helt, ändå tycker ja att man kan tro att basen ska förstöras av ljudet som kommer ur den men den täl tydligen mera än vad man tror utan att missljuda
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000