Author |
Topic |
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 21:42:38
|
Åter till finansieringen tack |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 21:43:37
|
FINAX LÅN !!!!!!!! masser med ränta |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 21:45:23
|
Jag bygger själv.. då blir det lite billigare |
// David |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 21:53:04
|
Jag brukar bestämma mig för en viss summa som "behöver" gå till en efterlängtad uppgradering. När pengarna väl är ihopsparade (inga pengar = inget köp) så börjar jag leta begagnat! Att köpa lätt begagnade hifi-produkter är mest kostnadseffektivt! |
Mvh Patrik B |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 22:05:57
|
Lån är ett härligt sätt att kapa ett års väntetid. Synd att de skall betalas tillbaka bara . |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 22:28:10
|
Själv har jag en anläggning för drygt 100.000:- idag. Jag har valt att spara lite längre och köpa prylar som jag vet att jag kommer vara nöjd med i flera år (med undantag för DVD-spelare) vilket gjort att uppgraderingskostnaderna varit ganska små. Jag har inte heller någon annan hobby som kostar pengar. Krogen går jag på ca 4-5 ggr/år numera. Slutade röka för ett par år sedan och håller mig numer enbart till snus. En dosa portionsnus räcker i en vecka (3 prillor/dag). |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 22:58:09
|
quote: Lån är ett härligt sätt att kapa ett års väntetid
Håller med,då kan ju jag även byta ut DVDen i år Tanken är lockande i alla fall |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 23:03:11
|
Priopiteringar kan man väl lätt sammanfatta allting i. Vissa tar lån för att handla. Andra sparar och drar in på saker som kostar. Har man mer än ett STORT intresse/hoppy, så blir det ännu mer prioriteringar och tuffa förhandlingar |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 23:31:40
|
På med lackväskan och ner på centralstationen |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 23:40:51
|
jag har löst många drömmar med övertid. lånat lite när "det rätta köpet" har varigt lite i otid med min ekonomi. alltid försökt se till att ha nåt att sälja när nåt nytt är på ingång. en förstående flickvän(som i alla fall inte förstår varför jag bara måste ha och måste ha). börjat köra micra i stället för merca.osv. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 23:45:02
|
Hmm 22 år gammmal o har bränt typ 80000:- på anläggningen, hmmmmm tur att man har legat lågt sista tiden |
Optimist. punkt slut. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 23:48:44
|
Ger det verkligen nått för dig, Rydberg?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 01:44:51
|
Många här på detta forum är 20 - 30 år och studerar och det är en period i livet då man har brinnande intresse i hifi, bilar, fotografering eller något annat. De som är äldre 40-50 har antingen ett riktigt bra jobb och behöver inte vända på slantarn utan kan köpa den senaste DCS eller Accuphase apparaten eller så har man prioriterat så att man kanske inte har en villa eller dyr bil utan därför en bra stereoanläggning.
- Jag funderade lite på detta när jag såg Rydbergs anläggning och kom då att tänka på att jag själv c:a 1980 valde mellan att köpa B&W802 eller en annan högtalare när jag byggde upp min första seriösa anläggning - och den anläggningen var inte billig för mina dåvarande förhållanden ....
- På detta forum finns det plats för alla och det är det som är tjusningen. |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 05:27:41
|
Spara på annat, ingen bil och uppoffringar, givetvis köpa begagnat osv. Ibland har man väl tagit ett lån med...(host, host) Det sista är väl kanske inte att rekommendera. |
Bravo |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 06:32:54
|
Litet lån, sparkassan, singel, ingen bil, åker buss/går, äter 3 gånger i veckan, snusar dock, röker ibland vilket inte är bra... fast det är fint att sätta sig med pipan i sweetspoten o dra igång whiskytobaken.
|
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 07:18:31
|
Håller med eliot. Vore jag ekonomiskt oberoende (alá Ingvar Kamprad ) så skulle nog även jag köpa svindyra kablar o andra konstiga tweaks. Främst för utseendets (& sinnesfridens) skull då.. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Poe
Member
808 Posts |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 00:17:24
|
Hur har ni råd med ... Vad sägs om: "Jag tjänar mer än vad jag hinner göra av med."
Tja, kanske inte helt sant, men ändå. Hög lön och små övriga utgifter underlättar... |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 07:53:50
|
quote: Litet lån, sparkassan, singel, ingen bil, åker buss/går, äter 3 gånger i veckan, snusar dock, röker ibland vilket inte är bra... fast det är fint att sätta sig med pipan i sweetspoten o dra igång whiskytobaken.
Ljuvligt Fler som uppskattar piprökning å musik
/Råbis |
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 07:54:23
|
Nu ska vi se.. Kredit på tre kort, och sedan tar man lån för att lösa sig från krediten, och sedan kredit för att lösa sig från lånet! YES! |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 09:18:03
|
Tja!
På samma sätt som alla andra så får man balansera sina intressen och sina fasta utgifter. Själv hade jag kanska nyligen en period där jag lade sanslösa summor på elbasar och allt som hör till. Nu har intresset svängt tillbaka till Hifi igen och jag säljer av basprylar till höger och vänster. Som tur är så håller min sambo min plånbok i ett fast grepp annars hade jag varit ruinerad nu. Dessutom så sparas det till hus (eget hifirum!!!!!) Budgeten är numera begränsad. Men å andra sidan så är jag "ganska" nöjd med hur det låter hemma i allafall. Och sambon är ju filmintresserad så det är en hemmabio anläggning under uppbyggnad
Trallala! |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 09:46:39
|
Tror de flesta av oss lånar pengar... Är man fast i passionen är det svårt att slita sig.. samt att betala av skulder när man har pengar! |
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 10:16:00
|
Om jag ska vara ärlig (och det ska man ju!) så är ju avbetalningen ens vän.. Så länge man har det under kontroll dvs. Jag känner flera som betalar räkningar för 90% av lönen Men t ex avbetalning på tre månader osv kan man ta. Funkar fint |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 10:21:05
|
Dum fråga, vi har alla olika ekonomiska förutsättningar och prioriteringar. Till ex de som väljer bort bil har råd med en fete anläggning för samma pengar. osv.
|
|
|
Topic |
|