HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sjunkande volym !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/22 :  23:57:19  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Godafton

Jo, det är så här att min far har en förstärkare med kombinerad klass A/AB drift. Han upplever att han måste höja volymen efter hand för att bibehålla den ursprungliga lyssningsnivån, dvs att volymen sjunker ju längre förstärkaren använts och därmed blir varmare. Han jämförde det med det gamla bilstereofenomenet då man förr ofta fick en ruggigt hög volym rätt i nyllet när bilen startades pga att man tvinats höja mer och mer vid föregående tur.

Så, hur är det egentligen med detta? Ska det vara så här, eller vad beror det på?

Jag föreslog att det var väl hörseln som vande sig, men han hävdade bestämt att så verkade det inte vara.
Tacksam för svar

mvh Mullansson

Edited by - Mullansson on 2004/04/22 23:58:56

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/23 :  01:00:17  Show Profile Send edison a Private Message
Jag vågar nästan säkert påstå att inte ändras volymen från stärkaren!
Möjligen under första sekunderna/minuten, men sen är det den inställda volymen som "gäller".
Det borde väl enklast kunna verifieras/motsägas av nån som kan mäta det hela(?)

Däremot kan man säkert upleva det så som din far säger under en längre session, att det känns som att volymen blir lägre/högre efter ett tag.
Själv brukar jag faktiskt ibland få sänka istället efter en stunds lyssning.Inte för att jag "tror" volymen blivit högre, men för att det är svårt att hålla koncentrationen helt uppe i topp nån längre tid.Det blir liksom lite bullrigt efter ett tag (om man spelar hyggligt högt alltså)

Sitter jag sent och lyssnar (så jag måste spela svagt pga normal grann-hänsyn) då har jag märkt att efter ett tag kan jag sänka lite, och sen lite till, och ändå höra musikens detaljer bra, naturligtvis till en gräns där det blir för "blodfattigt".
Ändå, man kan spela förvånansvärt lågt och ändå ha en stor musikupplevelse, och detta funkar bäst om man lyssnar ett bra tag, då vänjer man sej och hör "mer" (relaterat den lägre och lägre volymen) allteftersom.

Detta inte som nåt försök att motsäga värdet av stor dynamik för en verkligt "stor" musikupplevelse, bara att det även kan vara njutbart att lyssna på svag volym...ibland(!)




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/23 :  01:16:45  Show Profile Send krippe a Private Message
Fenomenet existerar:
"It's a tendency for the sound to get louder as the amplifier gets hotter -- the volume level at the beginning of a recording increases by the end it."

http://www.audiofil.no/tester/AudioFile%20(18-6-98)%20Review%20Holfi%20Audis%20Signature%20integrated%20amplifier.htm

Jag vet dock inte vad det beror på.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/23 :  01:17:18  Show Profile Send krippe a Private Message
Fast tvärtom dårå...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/23 :  01:43:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att volymen ändras under de första minuterna man spelar kan nog bero på att förstärkaren värms upp, om den forsätter ändras efter en timme så kan man nog misstänka att det är fel på den eller att den står så att ventilationen är dålig vilket leder till överhttning av någon komponent.

Sen kommer ju också psykoakustiken in i bilden, jag har noterat att "normal" lyssninsvolym på morgonen för mig är -40 dB på min förstärkare, på kvällen måste jag ställa in -32 dB för samma subjektiva volym (-32 dB på morgonen upplever jag som väldigt högt). I mitt fall är det nog så att jag jobbar hela dagen i en miljö med många bakgrundsljud och då vänjer sig örat vid en högre volym.
Vi har en tendens att vänja oss vid höga volymer.


Go to Top of Page

Peppe
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:20:39  Show Profile Send Peppe a Private Message
Bilstereo fenomenet beror väl framför allt på att för att kunna höra musiken då du kör pg.a. buller från bilen så måste du höja efter hand för att kunna njuta av musiken på samma sätt. När du sedan sätterpå rstereon i bilen så är den inställd på väldigt hög volym och det känns högt.

/Peppe

Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000