HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre än batteridrift?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/22 :  18:32:51  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Jag har länge tyckt bra om danska företaget DACT (mitt företag har ingen koppling till dem, kan tilläggas) och deras DIY produkter, eller moduler, kanske vi skall säga. Det är frågan om färdiga lösningar man kan kombinera efter behov och även bygga kompletta apparater med chassi och allt.

Det som fångade mitt intresse denna gång var deras nya strömförsörjningsmodul DACT CT102.


Kunder till DACT har rapporterat att den presterar bättre än batteridrift och det fick mig att fundera på varför folk överhuvudtaget bemödar sig med att implementera batteridrift på vissa exotiska produkter (t.ex. Vitus Audio).

För själva testet, grafer etc. läs gärna här:
http://www.dact.com/html/ct102_vs_batteries.html

Inlägget har förvisso stark anknytning till DIY forumet men jag tänkte att det även har allmänt värde i och med att batteridrift nyligen diskuterats i samband med Mårten Designs besökcenter och demonstrationen av de ypperliga Vitus Audio produkter (förespråkare av batteridrift).

Min tidigare erfarenhet av DACT sträcker sig till deras CT101 och CT2 / CT3. Det vore synnerligen intressant att utvärdera vinsten av att driva förförstärkaren med CT102.

Mvh,
Marcus

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/04/22 :  18:50:57  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur mycket kostar en sådan mackapär?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:03:56  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det beror på vilken batteritopologi man använder. Blybatterier har högre inre resistans än t.ex Litium-polymer som är extremt bra på att lämna snabba impulsströmmar.

Wizard
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:09:16  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Om man bortser från "bättre vs sämre batteri" utan istället tittar på "CT102 vs vilken batteritopologi som helst" blir det hela ganska intressant.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:11:49  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Den kostar ca 2500 Svenska Spänn.

Övriga DACT produkter hittar ni här (OBS! Priser i Canada dollar):
http://www.audiyo.com/DACT.htm

Naturligtvis kan man även handla från Danmark eller www.AudiocomInternational.com

Edited by - Marcus_editor on 2004/04/22 19:13:53
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:15:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har använt och testat deras attenuator och försteg/audiobuffert! Mycket bra prestanda såväl ljudligt som tekniskt.
Jag säljer det nu (under Butikshyllan) då jag inte längre har användning för det.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:18:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Frågan är lite vad som är "bättre"?
Man kan ju använda batteridriftr av många orsaker.
Beroende på tillämpning kan ju parameterar såsom brus, möjlighet att undvika jordloopar, strömkällans inre motstånd, maximal utström, stabilitet osv vara olika viktiga.

För tillämpningar som kräver extremt lågt brus är nog batteridrift med svårslaget (med speciellt lågbrusiga batterier om man ska vara noga), oavsett hur man gör så slinker alltid lite 50/100 Hz genom allt som är kopplat till nätet.

Sen kan ju också batteridrift vara vettigt om man har problem med störningar på elnätet, i en "modern miljö" med datorer, kylskåp och pumpar av olika slag är ju den el som kommer från normala väggutag knappast fri från störninar.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:34:59  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Vågar man fråga om någon på forumet kanske redan använder DACT CT102 i sin förförstärkare?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/23 :  00:35:30  Show Profile Send eliot a Private Message
Deras undersökning där de visar att deras nätdel har lägre impedans än batterier - so what ?!?! Det har väl alla vanliga nätdelar!
- Därför kopplar man kondensatorer parallellt med batterier - det är först då batteri-nätdelar blir riktigt bra!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Vitus Audio
Vitus Audio

20 Posts

Posted - 2004/04/23 :  07:40:24  Show Profile  Visit Vitus Audio's Homepage Send Vitus Audio a Private Message
Hejsa,

Blot en kort kommentar omkring det at bruge batteri drift. Hvis en forstærker ikke er designet direkte til batteridrift, er det absolut ikke givet der vindes noget som helst ved at udstifte den eksisterende strømforsyning med batterier. Samtidig er der mange udfordringer forbundet med brugen af batterier, for overhovedet at få god dynamik ect.

Vi har naturligvis brugt megen tid på at optimere vores kredsløb omkring brugen af batterier, samtidig med at vi har løst mange af de umiddelbare problemmer, som normalt findes i batteridrift.

Dette er også beskrevet i testen af vores RL/RP-100 i forrige nummer af HiFi+

Er en traditionel strømforsyning designet "helt" rigtigt - kan man komme meget langt med disse - dog er der helt andre problemstillinger ved sådanne.

Mvh
Vitus
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/23 :  08:51:11  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med elliot.
Klart att man inte kan jämföra en nätdel med ett batteri utan att man har kondensatorer parallellt med batterierna.
Kurvan från DACT visar enligt mig ingenting... egentligen
DACT är säkert bra, men en nätdel som flyter helt från nätet och som inte genererar någon som helst EMC och som har låg brusnivå det är bättre.

Batterier brusar, och behöver ett LC filter.
Det bästa är dock att kombinera batterier med spänningsregulatorer för att få låg impedans vid låga frekvenser.

2*24 volt batteri och 2st 15 Volts regulatorer om du kör med OP förstärkare.
Biltema har fina batterier till överkomligt pris!
Hörde om en Japan som höjde upp golvet för att få plats med sina bilbatterier till rörförstärkarna Det gäller att snickra snabbt och slänga på mattan innan frugan kommer hem Det skall ha låtit bra...




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000