HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har ni råd med era anläggningar ?????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:43:34  Show Profile Send belle a Private Message
Jag bara undrar vill oxå ha.......
CD: 8000:-
Försteg: 8.000:-
Slutsteg: 18.000:-
Signalkabel: 2.800:-
Högtalarkabel: 500:-/1m
Högtalare: 18.000:-/par
Summa: 55.800:-

Detta är bara några priser som finns under "Säljes"
En annan sitter ju och harvar i H/K-träsket med DIY högtalare och kablar!
Jag menar om man tycker om att kunna kombinera HIFI med multikanalljud, DÅ blir det DYRT.........


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:47:45  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Belle:
Det är en fråga som varit uppe tidigare! Alla har vi olika förutsättningar rent ekonomiskt. Så är det. "Nått annat som är" är att alla prioriterar hifi och dessa dyrgripar framför en del annat. Man har alltid valmöjligheter med avseende på VAD man vill satsa dom pengarna man har till sitt förfogande.

En till aspekt på detta är att vissa sysslat med hifi som intresse under måååånga år. Din summa blir t.ex bara 5.500kr utspritt på 10 år. Inte helt o-uppnårligt.

Ute på våra vägar rullar bilar från 5000kr till i princip 100ggr mer...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:47:47  Show Profile Send Harman a Private Message
belle, Alla har inte så dyra anläggningar...

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:53:11  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Rycker handväskor, får jag motion också.

Nah, det är väl vad man prioriterar.

Fast jag har s många dyra hobbisar så jag kommer nog inte köpa så dyra stereogrejjer.

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:57:10  Show Profile Send Harman a Private Message
Man satsar kanske hellre pengar i bra ljud än i bilar som rostar bort...:)

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:58:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
belle,

saker o ting behöve inte kosta mycket pengar för att låta bra

Mitt system består idag av, (nypris)

Denon DCD-625 (2000kr)
Cyrus XPA (7000kr)
DIY-högtalare (1500kr) - flickans, SS 8545+XT25 på väg.. (EDIT, något exklusiva element)
Kablar (obetydligt)

Det låter bra i mina öron! Fast ett par nya högtalare e på g. Då blir det förhoppningsvis lite bättre.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/20 18:59:46
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:59:02  Show Profile Send belle a Private Message
epkpeng: + alla andra
jag vet att denna fråga har varit "uppe" tidigare. Med tanke på diskissionen som handlade om en "....tillfällig lösning", så måste man ju jobba kanska snabbt i uppgradering tagen, med tanke på att sakerna åldras och måste bytas-/servas iallafall.....
Jag är nog bara lite avis kom jag på nu


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2004/04/20 19:02:22
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:02:13  Show Profile Send schull a Private Message
Håller med Harman! Själv håller jag på att sparar till ett nytt försteg, Tängte mig en 2-3000kr
Har sålt dator mm, så man får pririotera, ska vara ett begagnat!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:06:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En del har gott om pengar också, så enkelt är det. Allt kan inte handlas genom prioritet. En anläggning för några hundra tusen kan man inte köpa annat än bra med pengar eller väldigt bra kontaker hur mycket man än prioriterar.

Jag har lagt ner ca. 40 000:- på min de senaste 3åren, ingen dyr anläggning med vissa mått mätt men bra mycket dyrare än medelsvensson. Jag har byggt upp den genom att använda skattepengar, årsbonusar från företaget, samt lite från de sparade.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:13:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Många har nog inte råd , jag själv t ex. Får väl se om man hamnar hos kronofogden nån dag .
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:16:09  Show Profile Send hal a Private Message
Har slutat snusa
365 x 25 ger 9.125.-/år
10 år nästan 100.000.-, det ni.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:22:06  Show Profile Send schull a Private Message
hal::. Fan en dosa räcker 3 dagar för mig!!! Då är det ingen sturre mening att sluta
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:24:15  Show Profile Send Orpheus a Private Message
under 15000 inkl,möbel hemmagjorda absorbenter kostade min anläggning.........hittils
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:24:57  Show Profile Send Harman a Private Message
Själv la jag ner runt 11kkr förra året på förstärkare och högtalare samt kablar, hade tänkt att lägga ca 15 kkr i år på CD, samt nya kablar...men nu har skärmen till den stationära datorn gått sönder och bildröret på Tvn verkar sjunga på sista versen....själv hade jag heller struntat i datorskärmen och TVn men frugan vill annat.....Så det blir till att prioritera....sådant är livet...

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:30:58  Show Profile Send belle a Private Message
hal:
Grattis! jag får väl sluta röka :
Tobak+papper+filter (DIY hehe) 340*12=4.080*10=40.800:- (-KPI) man kanske skulle snusa istället :-)


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:34:38  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
undrar när jag ska få råd..

Det är ju inte svårt om man prioriterar om iåförsig..

(Mina cyklar: Landsväg: Pinarello Prince med Campa record ca 44000:-, MTB: Klein Adroit pro med Shimano XTR ca 36000:- )
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:38:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
epkpeng: + alla andra
jag vet att denna fråga har varit "uppe" tidigare. Med tanke på diskissionen som handlade om en "....tillfällig lösning", så måste man ju jobba kanska snabbt i uppgradering tagen,


Aj d#229;...Min tr#229;d!
Fast jag är ju inte som alla andra. Jag producerar och m#229;ste (ja faktiskt) ha olika förstärkare att testa mina högtalare med. Annars blir det voice'ning mot en förstärkare vilket inte är bra. Det är iofs ett angenämt m#229;ste...men det är en annan sak!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:00:49  Show Profile Send belle a Private Message
epkpeng:
är:X#229 bilder? isådanfall blir jag ju nyfniken


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:04:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"#229 " är säkert bokstaven "å",,, EPKPENg har haft problem med den förut...

kanske dags för ett nytt tangentbord eller ominstallastion !?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/04/20 20:05:14
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:17:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Som sagt allt handlar om prioritering. Som någon nämde...Vissa har hållt på ett bra tag. Jag själv skall fylla 23 och har haft detta intresse sen jag var 16. Börjar närma mig 7år och då hinner man gå igenom en del prylar. Sen kan man göra många klipp på begagnat marknaden. Vissa lägger ofantliga massor pengar på kläder, bilar och tex golfklubbor . En annan har tex en bil för 15000 och hifi för en 40000+ Bilen ser jag endast som ett färdmedel...För övrigt suger ju bilen pengar av en. (Förutom bettan som bara går & går )

Annars är ju svaret Kinesisk Hifi
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:24:48  Show Profile Send Per G a Private Message
Man har ju uppnått en aktningsvärd ålder och hunnit byta upp sig under åren. Sedan är det ju mest begagnat som gäller, finns mycket att spara där. Sen har jag haft förmånen att jobba utomlands några år och det gjorde underverk för betalningsförmågan under den tiden men nu är man tillbaka i den svenska skattetrallen igen så nu blir det blygsammare investeringar.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:29:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
De saker som kostat mest pengar har jag faktiskt köpt begagnat, högtalare+slutsteg.
Jag är tillräckligt snål för att fundera på andrahandsvärdet innan jag köper något, om jag är andra ägaren till ett par välvårdade högtalare som jag fått till ett bra pris kan jag sälja dem vidare utan att förlora allt för mycket pengar (det största prisraset sker ju oftast när produkten säljs första gången).
Jag försöker alltså motivera mina inköp med att jag kan få tillbaka en stor del av pengarna vid en ev. vidareförsäljning.

Andrahandsvärdet på hifi-grejer är ju relativt ok och de håller i många år utan att bli föråldrade (undandtaget är väl recivers och DVD-spelare), jämfört med ex. datorer vete sjutton om hifi är så dyrt utslaget på det antal år man har glädje av pengarna.

Dessutom äger jag ingen bil, ett mycket bra sätt att få råd med saker och ting.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:38:50  Show Profile Send belle a Private Message
f95toli:
JAG kan berätta för dig att en burk krossade tomater håller längre än en dator, men å´andra sidan så ÄR tomater godare och sedan kan man ju faktiskt göra en telef(ph)on(o) med två burkar och ett snöre


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:51:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror lite på vad man använder datorn till...Hemma byter jag komponenter i PCn kanske 1-2 gånger per år (har inte köpt en helt ny dator på 10 år, jag uppgraderar efterhand) dock använder jag ibland datorer på jobbet som är 12-15 år gamla.
Jag kör bl.a en gammal Windows NT server aom har stått och tuggat dygnet runt sedn 95-96 någon gång utan underhåll (undantaget lite säkerhetsuppgraderingar), den är dock inte äldre än min äldsta hifi-pryl...
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:07:11  Show Profile Send belle a Private Message
f95toli:
"dock använder jag ibland datorer på jobbet som är 12-15 år gamla."!? AS400 eller......Mina datorer är max 6 år gamla, nu ljög jag visst 2 år och min senaste uppgradering i HIFI är 6 mån
(2st Monacor SPH-380TC och en UltraDrive 2496)
Sorry! Nu skall jag var tyst


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:37:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, jag använder ibland en gammal VAX som jag tror är från 87-88. Sedan finns det en drös gammla Macar som väl är från tidigt 90-tal. Vi har också några PC som kör Windows 3.1.

Det är i samtliga fall datorer som styr annan utrustning (mät- och processutrustning), det är helt enkelt inte någon idé att byta ut dem så länge som de fungerar.


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000