HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brummande förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:05:40  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag har nyligen köpt en förstärkare och upplever att den brummar. Det är inte ett ljud som kommer ur högtalarna utan ur själva förstärkaren. Det är lite störande om man lyssnar på låg volym. Är det detta som är jordbrum (Inga punkter är kopplade till jord i nuläget)? Eller är det något fel på förstärkaren (Audio Analogue, Puccini SE)?

Tacksam för svar!

/Pontan

/Pontus Haglund

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:41:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är en av två vanliga fel.

Jordbrum
Nätburna störningar som dina grannar delar med sig av (jag har såna och det är ett hel-e)

Fler orsaker kanske finns men jag kommer inte på något annat just nu. Lösningar finns i massaor av gamla trådar eftersom det inte är ett nytt ämne precis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/22 :  18:43:55  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Prova följande:

1. Jorda chassit till "true earth" (markjord)
2. Öppna chassit och kolla så att trafon är ordentligt fastskruvad, är den det kan du testa att peta häftmassa mellan trafo och bottenplatta så att den blir bättre dämpad, alternativt gå andra hållet och lägg en silikonbussning mellan trafo och bottenplatta och sedan dra åt.
3. Dämpa täcklocket i förstärkaren med blygummimatta, om locket svänger med brummandet blir det en resonanslåda som förstärker oljudet.
4. Kolla så att du inte har DC på nätet, finns en modul på LC Audio som stoppar brummet (399 DKK)

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:35:27  Show Profile Send John a Private Message
Pontan: Har en likadan, inklusive brum. Ska visst vara trafonbrum. Om du har läst recensionen på tnt så verkar det inte vara, hm, ska vi säga undantag, direkt...
Har låst in min i ett skåp!

/en john med brum

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000