HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony xa-20es - inläsningsproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:04:08  Show Profile Send John a Private Message
Liknande trådar har varit uppe förr, men inte just detta specifika problem (vad jag kan se) så därför undrar/hoppas jag att nån kan hjälpa:

Min annars alldeles förstrffliga xa-20 har när den blir varm svårt att hitta skivan när man byter. Lika så kan den, om den stoppats, ha svårt att hitta spåren på nytt. Så länge den går är det inga som helst problem, nget hackande, inga missljud eller så. Bara när man byter skiva/stoppar så att den måste läsa in på nytt så är det problem (som låter så här: snurra, snurra, klick, snurra, snurra, klick etc. När den hittar hörs ett svagt pip, sedan visas spåren i displayen). Får spelaren stå en stund så är det inga problem, ända till dess den blir varm igen.

Mina obildade funderingar är som följer: Hade lasern varit söndrig/dålig så hade den väl oftare hamnat "ur spår", hackat eller så under spelning och inte påverkats av värmen? Hade transporten varit slut hade liknande fenomen uppkommit oavsett värme?

Har inte lust/råd att byta så jag hoppas att nån har en idé.

/en förhoppningsfull john

Hörlursfrilla!

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:13:47  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag hade ett liknande problem med min Rega Jupiter för ett tag sedan. Rega menade att "an overtightening of the washers of the laser unit suspension can cause this problem". Hursomhelst har detta problem försvunnit av sig själv nu så jag har inte behövt lämna in den på service utan kan njuta av den i fulla drag. Hoppas det löser sig för dig också!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:17:39  Show Profile Send John a Private Message
Hm... kan ju egentligen inte sånt här, men vad jag vet så skiljer sig Sonyn från Regan då Sonyn har fast laser pick-up och flyttar på skivan istället, så... hm...

Kanske kan vara lasern i alla fall? Har hört att just lasern inte gillar värme så bra, vilket korrelerar med mina upplevda problem.

Tacksam för alla svar!

/en john som undrar hur mycket man ska kosta på en gammal sony

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:33:13  Show Profile Send luften a Private Message
Hej, jag har en sony scd-xb770qs, som har liknande problem, men ett steg värre. Den har mycket svårt att hitta skivor, dock om den hittar skivan, så går det bra att spela den, bara man inte byter låt. Denna var inne på service, och svaret som kom tillbaka, var att lasern behöver bytas, denna kostade dock 300euro (enligt dem), så spelaren blev inte servad. Enligt din beskrivning, så kan ditt fel antagligen vara nåt liknande. Min låter oxo likadant när den söker skivor eller spår. Om detta är en ren cd spelare (ingen sacd alltså), så kanske inte lasern är så farligt dyr, om detta visar sej vara problemet.
Lycka till!


//air
Go to Top of Page

Peppe
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:03:31  Show Profile Send Peppe a Private Message
Jag fick låna en CD-spelare av en som hade problem med att läsa skivor. Tippade man spelaren framåt samtidigt som man tryckte på play fungerade den! För att öka sannolikheten för att spelaren skulle hitta skivan kunde man ha den konstant lutande.

/Peppe

Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/21 :  18:11:34  Show Profile Send luften a Private Message
Jag glömde att säga, om den eventuellt har någon likhet med xb940, så kan det ju hjälpa med en kalibering, dom brukar ha problem med detta. Har dock inte hört något om din modell, men, kanske värt ett försök. Du kan kolla i denna tråd: --> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25124&SearchTerms=,sony,xb940

Kalibrering fungerade på min oxo en tid, men den har nu givit upp hoppet helt. Spelar nån enstaka cd nångång, oftast bara cd-r, originalskivor funkar inte mera. =(

//air
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:37:03  Show Profile Send John a Private Message
Tackar för svar!

Luften: Jo, jag läste din tråd och provade om samma kalibreringsprogram gick att finna, men det gjorde det inte (bra informativ tråd förresten!). Men på din beskrivning så låter ju våra problem rätt lika, så om ditt problem tillskrevs lasern är det sannolikt också lasern i mitt fall.

Ringde Sonys verkstad som var hjälpsamma, men han jag pratade med ville (kunde) inte ge nåt klart besked om vad det kunde vara (svårt att ställa diagnos per telefon, så klart) men han gissade på lasern eller spindelmotorn. Lasern (ej sacd) kostar 500 pix plus runt tusenlappen (mycket ungefärligt) i arbete, spindelmotorn kostar hur mycket som helst.

Antar att man måste anlita Sony för att byta laser... Får kanske bli så.

Är det värt att kosta på detta på en gammal Sony? Nån som har fler idéer?

mvh
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:18:22  Show Profile Send lambda a Private Message
John jag hade probelm med en sony CD, lämnade in den för rengöring av laser (kostade 200 kr på Sontec) funkade klock rent sen.


Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:24:45  Show Profile Send John a Private Message
lambda: Intressant! Hade du också en Sony med fast laser? Hade du liknande problem? Vet du vad dom gjorde?
/en john med många frågor...

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:44:26  Show Profile Send luften a Private Message
John: Det går kanske att lämna in den på en kontroll först, så du får veta vad det kan kosta att fixa den. Om det blir dyrt så kanske det inte lönar sej att fixa den heller, kollade att det finns ett antal begagnade likadana för runt 3000kr på hifimagasinet. (men förstås, ny laser e ju aldrig fel )

//air
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:37:45  Show Profile Send John a Private Message
Luften: kanske blir koll först. Angående ditt nick så rekommenderade sony att köpa luft på burk och blåsa lite på lasern. Visserligen med avsikt att göra rent, men luftkylning är väl heller inte fel...
/en john som ska hälsa på hos Claes

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000