Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 15:24:18
|
quote: Tvärtom, det är alldeles för få blindtester!
Ja, det är bara att göra egna själv det. Men man kanske kan slippa höra rop om detta i varje tråd tack. |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 16:55:27
|
Frågan om blindtester är alltid rolig, själv så har jag inget i mot dem men jag tycker tyvärr att det är ett mycket tråkigt sätt att testa produkter på. Personligen så tycker jag att vanliga AB test räcker gott. Blindtest för mig är ett mycket svårt sätt att konsentrera mig på musiken och i slutänden att utvärdera olika produkters ljudkvalitet, men jag har full förståelse för de som tycker denna metod är ett bra. MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 18:02:49
|
Henricsson> Jag ville bara ge en liten amatör-recension av vad jag själv gjort för slutsatser av spelaren. Och tydligen har andra liknande erfarenheter av Pioneer-dvdn. Vi behöver inte dra upp blindtester...igen |
kabelskitsnackare
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 19:15:19
|
quote: Låt inte tråden flippa ur nu men:
xxx
Vet du vad du postar för något Henricsson? Skriver " Låt inte tråden flippa ur nu" sen postar du något om när ett annat fora testar potatis, lök och äpple...
Ja ja...
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/04/21 : 20:14:23
|
Ja den där tråden urartade lite (med lite hjälp av mig). Men det är ändå fantastiskt vad olika folk tycker om maskinen.
|
Min fotosida på flickr
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 09:19:32
|
Sampix! "Vincent-cdn var bättre på det sistnämnda. (kan tilläggas att Vincent-spelaren hade högre utgångsvolym, så vi fick sänka en aning då vi lyssnade på denna) Ljudbilden öppnades upp ordentligt, både i höjd och åt sidorna, samtidigt som många av de tidigare lågmälda detaljerna kom fram. Vincent-spelaren var inte heller någon detaljerad historia, men något bättre än Pioneer-dvdn trotsallt."
Det är viktigt att kolla att bägge spelarna har nära på exakt samma utnivå (mindre än 1% skillnad)! Annars kan skillnaderna du uppfattade bero på nivåskillnader. Olika nivå kan ge olika upplevelse av detaljering, öppehet, kraftfullhet, närvaro etc.
Nivå mäter man upp med en noggrann multimeter och en ton inpelad på en cd-skiva.
Mvh Mårten |
markih |
Edited by - markih on 2004/04/22 10:23:49 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 11:54:06
|
Markih> Som jag även skrev så var detta en snabb amatör-recension. Och jag hade inte tillgång till något instrument att kalibrera volymen med.. Vi provade även att spela på ordentligt högre volymer med dvdn än de vid testet. Och samma fenomen gällandes Pioneer´s instängda ljudbild och tafatta driv höll i sig
|
kabelskitsnackare
|
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 15:08:50
|
Ibland när man läser recensioner av produkter i den högre prisklassen så nämns det att det tar mellan 50-300 timmar att "spela in" produkten, efter det kan det bli en (för att använda en av de populära hififlosklerna) skillnad som "natt och dag".
Gäller det bara dyra prylar eller kan det även gälla en 668? Vad jag försöker komma fram till är om 668 kanske öppnar upp den påstått "stängda ljudbilden" efter ett antal dygns spelande?
OBS! Ingen kritik mot sampix mfl, jag är bara nyfiken. |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 18:33:48
|
Dali> Jag tar inte åt mig
Inspelningstid gäller först och främst högtalare. Men i viss mån även elektronik. Men visst öppnar ljudbilden upp sig ordentligt om man låter en snygg saftig kabel sitta i ett system ett par dagar extra |
kabelskitsnackare
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/04/23 : 10:13:22
|
Jag tycker att klockbyte och nätdelsuppdatering mm... men främst klockbyte, förvandlar en medioker CD spelare till en fantastisk spelare. Jag kan tänka mig att pioneer spelaren inte är ett undantag ifrån denna erfarenhet.
Ett klockbyte samt nätdels och eventuellt analoguppdatering skulle kunna locka fram musik i 200 000 kronors klassen hos pioneeren
Vem blir först att recensera en moddad pioneer? |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/23 : 11:17:22
|
>esl Tycker det verkar som en god idée med klockbyte mm. Tror att många i bland förhastar sig när de tröttnat på sin gamla cd-spelare och köper en ny spelare utan att tänka på att det går att uppdatera spelaren och säkerligen uppnå ett mycket gott resultat för små pengar. Tyvärr så tror jag nya spelare blir allt mindre "uppdaterings vänliga" detta pga att man byter ut konstruktioner och delar till billigare och kanske rent av sämre delar. Detta är något som man har sätt bland många företag, Pioneer har slutat tillverka sitt klassiska drivverk som tex satt i Wadia 301. I Wadias nya modell 302 har detta drivverk byts ut mot ett billigare Philips drivverk som tydligen inte ska vara av samma klass. Sony har byt ut delar i sin SCD-1 spelare mot billigare komponenter. Det verkar som det är många av de stora företagen har börjat att gör sina konstruktioner av billigare delar, om detta har någon påverkan på ljudet vet jag inte men jag vet att det finns många äldre maskiner där ute som bara står och väntar på att bli uppdaterade MVH |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 04:34:16
|
Sker: Vissa saker blir förhoppningsvis bättre också ;-) Vi hoppas på det... i alla fall verkar ju kunskapen hos oss Audioter öka via forum och DIY siter, inte minst via "oberoende" recensenter. Är sugen på att skaffa en såndär Pioneer och sätta tänderna i den... Ordentligt!! Jag och MatsT bökade med e¨tt par Sony spelare i höstas http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24172
Han kör med rör (funkar bra) och jag trixade med de existerande OP förstärkarna och nätdelen i 940 spelaren, ända tills spelaren gav upp.... Fick köpa en ny 940. Nu skall jag gå varsammare fram i moddningen. Blir väl en tråd av det hela om den inte brinner upp den också :-)
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 08:23:50
|
Vet ej om den Pioneern är ärlig av sig. Men min 565:a är det inte. I förra veckan var jag av med en 100 lapp, så jag frågade naturligtvis min dvd om hon hade tagit den. Nej sa den! Pyttsan sa jag. Så nej den är ialla fall inte ärlig, precis |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 08:45:12
|
Så dvdn HADE alltså stulit din hundring |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 09:36:04
|
>esl Ja förhoppningsvis så blir andra saker bättre Ditt och MatsT projekt såg ju riktigt kul ut Har en Teac VRDS-10 som jag använder som transport, hade tänkt att uppdatera den vad det blir av, fast det är nog inget jag kommer göra själv. >matså Tråkigt när man inte kan lita på sin stereo MVH |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 09:48:30
|
Ja, kolla era anläggningar. Inte så konstigt det är så dyrt med hifi de tar ju alla stålar. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 10:09:50
|
Hädanefter lämnar jag inte plånboken ensam med stereon, den saken är klar! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/05/01 : 23:34:09
|
Ja, jag äger fortfarnde apparaten ifråga. Är nog en av de absolut första i Sverige som köpte den. Måste säga att den är svårslagen som CD-spelare. Nu snackar vi om GamutT, Burmeister osv, som lirar i samma liga. Tro det eller ej. Apparaten är en SENSATION! Körde den nyss mot en Musical Fidelity A3a. Den hade inte en chans i upplösning och djup.
Mvh |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 14:58:39
|
Woland: då är det bara att buga och säga grattis Själv tycker jag att 565 låter helt underbar. Jag har inte jämfört med någon annan (förutom min gamla jvc cdspelare och den slår den med hästlängder. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Topic |
|