HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopiering = Förlust ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:50:26  Show Profile Send freann a Private Message
intressant länk kring jitter, transport/dac etc:
http://www.republika.pl/mparvi/digital.htm

Osäker på ursprunget dock.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/30 :  00:03:21  Show Profile Send freann a Private Message
Skulle vara intressant att höra en 668 eller 868. Tyska tidningen Stereo testar 868 i nummer 4/2004 i en test som är centrerad kring i-Link. Pioneeren får i CD-läge ett ljummet godkänt. DVD-A var den bäst på tyckte de.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:47:39  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Wiskyman skyll inte på skivan det är din CD spelare som är kass på att läsa dessa skivor.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:57:04  Show Profile Send dekengren a Private Message
Det är tydligen jättestor skillnad i cdljud mellan 668 och 868, inte samma DAC etc. (enligt carlssonplanet) så titta inte för mycket på 868.

Gällande kopiering så anser jag att det är läsningen som är hemligheten bakom en lyckad kopia - med ett bra ripp-program som läser skivan flera gånger så kan det bli kanon. Tex East CDDA Extractor vill jag minnas. Dock ska man inte glömma att det även är skillnad på vilket brännarprogram man använder - för det är det som avgör hur standard skivan blir. Tex min CDFIX kan inte läsa skivor brända med Nero medans skivor brända med Easy CD Creator fungerar hur bra som helst.

Vill sist men inte minst säla mig till dom som inte hör någon som helst skillnad mellan kopia och orginal när kopian är ordentligt gjord.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:23:38  Show Profile Send palm a Private Message
Amatören skrev
Har för mig att t.ex. Wadia använder sig av datordrivverk.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Det var inte riktigt så jag menade Nät tex Proceed andvänder datordrive så bygger dom in den i stabil miljö med bra strömförsörjning osv. Tråden handlar om kopiering av CD och jag tror inte att en PC burk är det bästa Har jämfört olika CD driverk och det är skillnader !!!! har dock inte testat min PC som driverk

Palm
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:46:41  Show Profile Send Amatören a Private Message
palm, jag hamnade lite off topic.

Själv har jag goda erfarenheter av Yamaha cd-brännare, varken jag eller folk med "guldöron" kan HÖRA någon försämring av skivor kopierade på min brännare. Bränner som regel med max 2x och använder Verbatims skivor.
Ibland har jag råkat ut för "köpeskivor" som har varit omöjliga att spela upp i diverse stationära CD-spelare, men efter att ha gjort en kopia i ovan nämnda utrustning har det inte varit några problem att spela kopian.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:01:39  Show Profile Send palm a Private Message
Har man en bra audiobrännare så blir nog skillnaderna mycket små, men med min PC och Nero program blir inte kopiorna så bra det skiljer en del på olika skivor med, köpte ett gäng TDK CD-RXG Audio och dessa är bättre än vanliga El-Giganten skivor.
Någon som testat andra skivor med gott resultat

Palm
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:33:35  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag använder noname cdrs i 50-pack från Clabbes och bränner med Nero full fräs 32x. Hör ej någon skillnad mellan orginal och kopia. För dålig anlägning förmodligen ;-)

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:39:01  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag kör EAC för både läsning och bränning. Jag kör en Teac dvd-läsare/cdbrännare som finns i min laptop. Bränner i 4x.

Media Verbatim.

Kör jag med något cdkopieringsprogram blir kopiorna sämre. Med EAC hör jag ingen skillnad mellan original och kopia utom då originalet är lite repigt, då blir kopian bättre.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/30 :  17:38:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Wiskyman skyll inte på skivan det är din CD spelare som är kass på att läsa dessa skivor."

Tycker jag låter mycket osannolikt inte minst eftersom den skiva som jag testade att kopiera gick inte ens att spela i cdspelaren på jobbet pga kopieringsskyddet. Det var Ozzy Osbourne "Essential" om jag inte tar fel.

Men i min Primare D30.2 hördes skillnad mellan kopierad och original.Dock,vilket bör påpekas, det var inga stora skillnader.

Plextorbrännaren klarade utan problem av det, men det här är inget som jag kommer att testa igen pga att jag både är emot kopiering i sak och som sagt hellre köper skivor som låter som de skall.
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/30 :  17:54:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hör ej någon skillnad mellan orginal och kopia. För dålig anlägning förmodligen ;-)"

Eller tvärtom. Ju större skillnader man hör mellan olika versioner av samma skiva, desto sämre är förmodligen CD-spelarens avläsningsförmåga.

Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:14:30  Show Profile Send cabasse a Private Message
Det är bara att studera material på exempelvis Memorex hemsida angående CD-bränning.
En skiva skall brännas med en viss hastighet (inte högre eller lägre).
Vilken hastighet som gäller beror på vilken det är.
Det är inte så att det blir mer exakt bara för att man bränner med lägre hastighet (vilket brukar gälla vid analog kopiering).
Man måste bl a beakta laserstrålens arbetssätt.

http://www.memorexlive.com/video/faqs_and_optical_media_guide.pdf
(Står lite under punkt 24)

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2004/03/30 18:22:00
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:41:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Ju större skillnader man hör mellan olika versioner av samma skiva, desto sämre är förmodligen CD-spelarens avläsningsförmåga."

Cd-formatet är inget absolut format. Med detta menar jag att det är både skillnader mellan olika cd spelare, olika kvalitet på skivorna, olika brännare samt olika kvalitet på ursprungsskivorna.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/03/30 :  19:48:27  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag brännde en samlings ljudgodis cd med min dvd brännare i datorn och jag måste säga att ljudkvalite`n va fanemej inte sämre än orginal mkt bra mao.
kan ju berätta att jag brännde i 8ggr med sony cd och rippade ner låtarna med nero.
Har vid nått tillfälle innan brännt av nån skiva med min memorex cd brännare med högre hastighet och det lät skit milt sagt.


Go to Top of Page

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/03/31 :  14:12:30  Show Profile Send larson a Private Message
Jag har tillsammans med min kamrat utvärderat brända skivor kontra originalskivor i hans anläggning som består av Audionet Art V2 cd-spelare, Sentec monoblock, biwirade, samt Martin Logan Odessey högtalare. Helt klart har det varit skillnad mellan datorbrända skivor, Clone CD 6x, och originalskivor.
Skillnaden tyckte jag framförallt var i ljudbilden, även de finaste detaljerna försvann på datorkopian. Efter att en Philips audiobrännare införskaffats, ingen värstingmodell, konstaterar vi att det är i princip ingen skillnad mellan audioskivor och originalskivor.

Det är mina erfarenheter, kan inget om tekniken.

larson
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:45:19  Show Profile Send freann a Private Message
larson - i vilken hastighet/er brände ni? Testat svarta cdr?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:58:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Mina brända skivor kör jag i datorn med en Plextor 708A max 2 ggr / hastighet / över hårddisk + svart skivor "Razor Sound" kanonkopior !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

larson
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:05:02  Show Profile Send larson a Private Message
freann - Jag brände i 6 ggr hastigheten med programmet Clone CD och har bara använt svarta Memorex
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:14:17  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Wiskyman det är så, Bra spelare är ofta mycket känsligare för små fel på skivorna. Jag märker själv skíllnad på min Rega Jupiter och min tröskverks CD-växlare från sony. fläckar, damm och allmänt svårlästa skivor(brända eller orginal) kan lätt börja hoppa.

Så här beter sig i princip alla bra spelare. Du kan själv enkelt verifiera om en hörbar skillnad är pga skivan eller spelaren.

Om du jämför checksumman binärt för två skivor så kan du jämföra innehållet exakt. Om de är identiska så kommer alla skillnader från spelaren(alternativt placebo men låt oss glömma det).

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:38:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det här vet jag.Bra spelare är känsligare som sagt, och det här skapar ju problem när vi har denna form av diskussioner där en del inte har tillräckligt högupplösta spelare och därmed inte kan verifiera skillnaderna. För så torde det vara. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:41:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Om den brända skivan är identisk, borde den låta likadant, eller? (om men jämför skivan på bit nivå, med ett program).
I ett "vanligt" brännarprogram blir inte kopian identisk med orginalet.
Detta beror på att det är bitströmen som kodas om, och lagras på datorn.

Så för att bränna skivor som är identiska med orginalet krävs ett program av typ EAC (Exact Audio Copy) för att läsa in skivorna i datorn eller göra en kopia direkt till CD.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/04/01 13:42:44
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:26:34  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Bitströmmen kodas inte om, däremot korrigeras inte läsfel när man kör ett vanligt kopieringsprogram.

Läsaren bör ha stöd för C2-korrigering för att underlätta för program typ EAC att läsa felfritt. Alla läsare har inte det stödet. De flesta skivor jag har kan EAC läsa av felfritt i en hastighet av 10x då min läsare/brännare har C2.

Att highendspelare skulle vara känsligare för lite fläckar och damm än en skräpspelare verkar mycket konstigt. Det borde vara tvärtom med högre kvalitet på verket. Är detta sant ser jag ingen anledning till att köpa en highend utan istället köra med en skräpspelare ombyggd med en bra DAC.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:41:10  Show Profile Send Woland a Private Message
Javisst, om man hör skillnad mellan orginal och kopia så är det inte kopian som är sämre eller bättre, utan cd-spelaren som är dålig på att läsa brända skivor. Påfallande ofta just svindyra s k HighEnd-spelare.

Mvh
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:53:05  Show Profile Send freann a Private Message
Woland: Är det påfallande att sk. HighEnd-spelare är dåliga på att spela cdr-skivor? Exempel/erfarenheter?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:37:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jax: Jag uttryckte mig lite slarvigt, kodas av borde jag ha skrivit.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000