HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Melos av Reine Persson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/07 :  08:17:27  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag måste säga att jag blev ganska imponerad av en lyssningssejour på Radiolagret i Göteborg då jag var där tidigare i veckan för att lyssna till olika högtalare. Dom marknadsför och säljer Reine Jönssons (Renässans mm) senaste skapelse Melios som kostar 18000Kr och som till utseendet påminner en del om Ino audio.

Det spelades med lite olika elektronik och sammantaget får jag säga att upplösning och tydlighet var i toppklass. Riktigt intressant var det att man så lätt kunde höra olika stråksektioner i en orkester som med andra bra högtalare (ex Amphion) inta alls märktes. Dessutom rätt snäll last för förstärkaren. Har ni möjlighet så ta er dit för det är en mycket intressant upplevelse även om dom kanske inte faller alla i smaken.


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/05/07 14:28:44

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:37:56  Show Profile Send AndersB a Private Message
Dan

Jag har lyssnat på dem flera gånger och haft ett par hemma. Jag håller helt med dig om Melos(tror jag det ska va)förtjänster. Dynamik, attack och snabbhet funkar verkligen bra med Melos. De är i och för sig utmärkt "tunade" till Radiolagrets lyssningsrum för de lät inte riktigt lika bra hemma hos mig som där, men hade de haft tyngre och djupare basåtergivning hade jag ägt ett par för länge sen!

Anders
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:32:23  Show Profile Send plind a Private Message
Jag kan nog inte skriva under på Melos förtjänster I mina öron tyckte jag de färgade ljudet ordentligt. En hel del "lådljud" och tämligen bumlig (ej djup) bas jämfört med t.ex. QLN Signatur som för min smak är en mycket bättre högtalare
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:42:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det som var lite kul med demon var att dom envisades med att dema med Cyrusförstärkeri och i mina öron lät både Rega och Opera bättre. När dom körde med Cyrus 6 håller jag med dig lite Plind om basen. Där ser man hur olika vi uppfattar ljud och musik. Inte undra på att diskussionerna går överstyr emmellanåt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:06:18  Show Profile Send esl a Private Message
Nu får vi reda ut begreppen lite...
Reine Persson och Reidar Persson , tog fram Renessans ca 1984.

Reidar utvecklade Respons Grand och senare Babygrand osv...
Och har gjort många välljudande högtalare sedan dess.

Reine moderniserade Renessans med nya element efter ett par år (bytte T27 mot D21 samt bytte baselement till ett vitt polypropylen element från Peerless) sedan byggde Reine en basreflexlåda på 120 liter 12" bas Perless för att komplettera Renessans med.
Sedan tog Reine en liten byggpaus..

OT:
120 litaren byggdes som en förlängning av renessans och kombinationen var komplett!
Jag spelade på den kombinationen i många år men sålde tyvärr hela klabbet, känner den idag lycklige ägaren till dessa enda exemplaren faktiskt!

Genomgående för deras konstruktioner är MYCKET välbyggda och snygga lådor, stagade och med dämpning, och med ett generöst filter!
Inget snål alltså...

Liten frontyta, filt på fronten... elementen i akustisk fas.
Tänk på att dom gjorde detta för över 20 år sedan! Utan dessa allsköns PC program.
Det var inte många som byggde så då... B&W och Qln smat vissa extrema japanare. (Kenwood, Technics)

Får åka förbi och lyssna på Melios?... den bör vara bra.
Med hjälp från dessa PC program ;-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/05/07 19:37:45
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/07 :  14:36:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tack esl !!

Du har säkert rätt. Persson och Melos skall det vara. Namn har aldrig varit min starka sida.

Kanske inte grekisk eller romersk mytologi heller..

Jag tror nog att högtalarna kan fås att låte riktigt bra med rätt förutsättningar. Det finns en falang inom ljudvärlden som anser att Pioneer 668 är världens ärligaste i två kanal. Är det ett omistligt ärligt ljud från den kan jag tänka mig att vara rättså oärlig emellanåt . Fast jag är nog ganska färgad i detta sammanhang

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/07 :  14:40:40  Show Profile Send plind a Private Message
Det var Cyrus-förstärkare och Copland-cd när jag lyssnade. Hörde även lite på Rega Jupiter cd som jag tyckte spelade bättre än Copland.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/07 :  18:12:58  Show Profile Send markih a Private Message
En polare hade dessa Melos hema ett tag. Fantastikt snygga med mycket bra finish. De var i björk med glasblank lack (typ pianolacksfinish).

De lät ganska öppna med fin diskant, men jag saknade en hel del i basen. Även min polare, som föll för dessa hos Radiolagret, tyckte att basen var lite för ytlig i längden.
Basavstämmningen och dämpningen inuti lådan tyckte jag såg lite märklig ut?

Men som sagt, snickeriarbetet var verkligen i toppklass, speciellt med tanke på priset!

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000