HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dolby NR eller ej?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:42:14  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag har en del gamla kassettband som jag vill digitalisera. I en del fall har jag slarvat med att skriva på kassetterna eller har inte spelat in dem själv och vet därför inte om det är inspalet med Dolby NR eller inte och isf vilken typ.

Finns det något sätt att ta reda på detta?
Tanken att spela in en snutt och sedan göra en spektrumanalys i lämplig program slog mig, men så måste man ju ändå veta hur musikens spektrum ser ut, utan dolby.

Går det att avgöra eller får man helt enkelt lyssna och ta det man tror det ska vara/tycker låter bäst?

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:40:53  Show Profile Send cittroman a Private Message
Bara att köra bandet och lyssna vilket som låter mest rätt.

Lite förklaringar.

Dolby B = Hissad diskant

Dolby C = Hissad diskant + pumpeffekter = låter väldigt illa utan korrekt avspelning.

Dolby S låter inte lika illa som C vid avspelning utan korrekt filter men betydligt värre än B

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2004/05/07 12:44:02
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:26:26  Show Profile Send dumbo a Private Message
En del lite äldre, välspelade band kan dock ha "normal" diskant trots att de är inspelade med Dolby B och spelas upp utan då diskanten mattats med tiden. Dåliga band, dålig bandare eller normalt vet jag inte men... :-)

Jag får helt enkelt lyssna iaf. Kanske göra lite nya inspelningar som jag vet är vad och jämföra.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/07 :  15:44:12  Show Profile Send qsecofr a Private Message
du märker det väldigt enkelt om du lyssnar på ett lite svagare parti med och utan dolby.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000