HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare för ca 5000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/05/05 :  17:44:48  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Någon som har nåt bra tips?

/Mats

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/05 :  17:52:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Cambridge, Micromega Minium ligger nog bra till och även nån av de mindre NAD spelarna...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/05 :  17:53:19  Show Profile Send esl a Private Message
Får den kosta hälften så mycket?
Köp ett bra verk och klocka om.. läs på DIY, finns många trådar om moddning.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/05 :  17:57:56  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag röstar också för att välja en billigare, 5000 kr maskiner låter inte igentligen bättre.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/05 :  18:01:48  Show Profile Send yudansha a Private Message
qsecofr: Vad menar du? Låter inte spelare för 5000 kr bättre än de för halva priset?
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/05/05 :  18:02:46  Show Profile Send rowa a Private Message
Köp en från cattylink.com (Kina).
Bra mycket billigare därifrån.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

heffaklump
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/05/05 :  18:19:41  Show Profile Send heffaklump a Private Message
Hur står sig en Sony SCD-XB790 mot ex. Cambridge Azur 640C?

/Mats
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:08:03  Show Profile Send krippe a Private Message
Frågan är väl om en spelare för ens 10000 kr låter märkbart bättre än en för säg 3000 kr. Gjorde själv en A/B jämförelse mellan en spelare för 3000 och en för 16000. Den skillnad jag hörde vete katten om den verkligen var värd 13000 extra. Självklart finns det undantag och jag menar inte att min jämförelse skulle vara allmängiltig eller resultatet gälla generellt. Jag menar bara att har man tid och möjlighet att provlyssna och jämföra så ska man göra det och inte tro på allt som står skrivet i tester o dyl. Det kan man spara mycket pengar på. Med tanke på den kvalité de flesta cd-spelare har numera även i de lägre prisklasserna, skulle jag nog råda till att hellre lägga krutet på en ordentlig förstärkare istället där jag tror pris och prestanda följer varann mer konsekvent...men det kanske är en helt annan diskussion
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:25:54  Show Profile Send esl a Private Message
Jag tar för givet att en dyr spelare har mer påkostade komponenter. Min poäng var att hitta en äldre begagnad spelare och modda den med en klocka + extra kondensatorer i nätdelar och extra avkoppling. Men då är vi inne å DIY sidan.

Av erfarenhet, och jag tror de flesta håller med på att dessa uppdateringar lyfter en spelare med 10 000:- ganska lätt.
Sök på: clock, diy, jitter..
Lycka till!

Glöm inte att berätta hur det gick, och viktigast av allt, lyssna och njut!
EDIT: En äldre TUNG spelare får du för 1/4 av nypriset och med mod så blir den svårslagen.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/05/07 12:41:20
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:36:31  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Frågan är väl om en spelare för ens 10000 kr låter märkbart bättre än en för säg 3000 kr. Gjorde själv en A/B jämförelse mellan en spelare för 3000 och en för 16000. Den skillnad jag hörde vete katten om den verkligen var värd 13000 extra.


Men hur mycket av Hifi är egentligen prisvärt? Klart att man får mer per krona för en cdspelare som kostar 3000.. Efter detta så skenar prislappen lätt iväg, och frågan blir istället hur mycket man är villig att betala för den förbättringen.


Heffaklump>
Jag skulle rekommendera dig att kolla in Arcam eller Rotel. Mycket bra spelare för en billig peng

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:41:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag upplever CD-spelare som mycket svåra att A/B-testa. Jag kan inte höra någon särskilt stor skillnad mellan min nuvarande CD-spelare och min förra om jag bara sitter och flippar fram och tillbaka mellan de två, men sitter man några timmar med respektive är det solklart vilken jag trivs bäst med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:43:46  Show Profile Send krippe a Private Message
Håller med sampix, ville bara poängtera att min uppfattning är att just vad gäller cd-spelare så är "prisvärdheten" inom hifi som sämst. Natt och dag skillnader som man kan höra om man jämför t ex mellan en förstärkare på 5000 och 15000, krävs i cd fallet enligt min uppfattning att man går upp till kanske 30000 för att höra.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/05 :  19:47:23  Show Profile Send krippe a Private Message
..nej, man ska nog inte utesluta möjligheten att min undersökningsmetod kanske inte var optimal

Kanske kan det stämma att skillnaderna har mer med t ex lyssningströtthet att göra också.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/05 :  21:47:58  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
krävs i cd fallet enligt min uppfattning att man går upp till kanske 30000 för att höra.


Detta spräcker tyvärr trådens budget lite

quote:
Jag upplever CD-spelare som mycket svåra att A/B-testa. Jag kan inte höra någon särskilt stor skillnad mellan min nuvarande CD-spelare och min förra om jag bara sitter och flippar fram och tillbaka mellan de två, men sitter man några timmar med respektive är det solklart vilken jag trivs bäst med.


Detta håller jag dock inte med om.. Tycker inte det är direkt svårt att urskilja olika cdspelares karaktärer. Tvärtom.
Utan det jag menade var, att man bör fråga sig om t ex "aningen fastare bas och större transparens" är värt en mer kostnad på xxxx antal kronor.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:36:18  Show Profile Send zip a Private Message
För att återgå till den ursprungliga frågan: Hjälpte min moder för ett par veckor sedan med inköp av cd-spelare, hade med mig lurar och lurförstärkare (Sennnheiser hd600 och MF Xcan V2) för att kunna göra en rättvis bedöming...resultatet blev en NAD 542 för knappt 4 k på hifiklubben. Man hörde faktiskt ganska tydlig skillnad mellan de olika spelarna vi provade, Cambridge Azur 640 hängde inte riktigt med i komplexa passager med full orkester (blev lite grötigt) medan Denon 1450 var väldigt detaljerad men kändes lite klinisk...NADen klarade av full orkester utan att låta klinisk.

MVH /Zip
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/05/07 :  00:18:34  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Krippe:"Ingen större skillnad mellan 5000 och 15.000kr"
Då har du väl inte lyssnat på Njoe Tjoeb kan jag tänka...

Min rekommendation heffaklump, om du inte orkar köra DIY vägen, är helt klart att lägg på några tusen och skaffa en basmodell av Tjoeben! Går ju att uppgradera senare också...

Mvh Sebastian

Lite länkarhttp://www.audioreview.com/PRD_125042_1586crx.aspx#reviews

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/05/07 :  00:30:55  Show Profile Send PeterL a Private Message
Köp en Pioneer DV668 så får du en kanonbra cd-spelare för pengarna. Utöver detta får du DVD, SACD och DVD-Audio på köpet. Min NAD 541 blev omkörd av 668:an som ren CD-spelare.

PeterL
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/07 :  00:36:35  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Köp en Pioneer DV668 så får du en kanonbra cd-spelare för pengarna. Utöver detta får du DVD, SACD och DVD-Audio på köpet. Min NAD 541 blev omkörd av 668:an som ren CD-spelare.


Vilket jag avråder till. En cdspelare för samma peng är bra mycket bättre

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:17:11  Show Profile Send Bubben a Private Message
Håller med Sampix, han är så klok.
Jag läste en massa trådar på forumet att ex. Primare DVD30 låter bättre än Primare D30.2 som CD-spelare. Jag tog ändan ur kärran och jämförde de båda...hmmm Skilladen var ju inte särskilt stor, men CD spelaren med 2/3 av prislappen lät ändå bättre.
Man får betala för så mycket mer i en multispelare tycker jag.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:27:42  Show Profile Send krippe a Private Message
Sebastian:

Nä det har jag inte gjort det finns säkerligen undantag
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:52:04  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Tycker du ska göra som esl antyder.

Skaffa en beggad spelare som har kanske 2-3 år på nacken som kanske kostade mellan 15-20 kkr när den var ny. DAC:arna i dem är inte märkbart sämre än de som sitter i spelare idag men som plus så får du en transport som är bra mycket bättre än en ny spelare för samma pris. Dessutom har de mycket mer avancerade nätdelar och det analoga utgångsteget är garanterat mycket mer påkostat.
Ser man till att köpa en modell med påkostade digitala drivsteg (transformatorkopplade av bra klass) så får man samtidigt en transport som enkelt kan uppgraderas i framtiden med externa DAC:ar och analogsteg.
TEAC´s VRDS maskiner är ju fantastiskt bra som rena transporter då just transporten är en av de bästa som finns i världen. Sedan kan man modda drivsteg, klocka, nätdel etc. för att få en grymt bra transport.

När man pratar om prestanda i DAC:ar och verkligen jämför olika DAC:ar mot varandra så ser man att skillnaderna i prestanda oftast bara skiljer runt storleksordningen 0.01-0.1 %(!) (THD, Brusnivå etc) medan skillnaderna i de analoga utgångsstegen ofta är flera 10 potenser större.

Köptips:
Leta efter en beggagnad Teac VRDS 10SE eller 25X. De är båda riktigt fina maskiner, där 25X:an har en helt otrolig byggkvalité. Sedan finns många firmor som moddar dessa så att de fungerar optimalt som transporter om man vill det, de skäms dock verkligen inte som rena CD-spelare heller, speciellt inte med modifierat eller utbytt analogt förstärkarsteg.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:09:43  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Leta efter en beggagnad Teac VRDS 10SE eller 25X


Wolfie´s tips är inte dumt det heller. Riktiga pansar-byggen!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:18:56  Show Profile Send big-olle a Private Message
Som sagts tidigare, NAD är ett bra alt. i den prisklassen. Har själv en 541i som jag är mycket nöjd med. Det blir väl en uppgradering sen när pengarna finns.
542:an är säkert prisvärd om du kikar på spelare under 10 papp.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/05/07 :  16:31:41  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Vilket jag avråder till. En cdspelare för samma peng är bra mycket bättre


Behöver inte alls vara så, beror på vem man frågar. Om man är ute efter en neutralt klingande cd-spelare tycker jag definitivt att man ska testa 668:an, som bla används som referensspelare av LTS och Carlsson Planet. Lyssna själv heffaklump och bilda dig en egen uppfattning. Det är alltför många som inte kan skilja på vad de tror och vad de vill tro

PeterL
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/07 :  17:54:26  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Behöver inte alls vara så, beror på vem man frågar. Om man är ute efter en neutralt klingande cd-spelare tycker jag definitivt att man ska testa 668:an, som bla används som referensspelare av LTS och Carlsson Planet. Lyssna själv heffaklump och bilda dig en egen uppfattning. Det är alltför många som inte kan skilja på vad de tror och vad de vill tro


Jag är inte på något sätt fördomsfull mot dvd-spelare. Skulle vara otroligt fint om en dvd presterad lika väl som en fullgod cdspelare. Tyvärr är så inte fallet..
Jag har lyssnat och jämfört just denna Pioneer 668 mot cdspelare i samma prisgrupp. Och cd-spelare är helt klart att föredra

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/05/07 :  18:38:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Heffaklump, det enda tipset jag kan ge dig, är att lyssna dig fram, tills du blir nöjd.


Det där tipset med att modda en teac spelare lät inte fel. så om någon vet vad de kan tänkas ligga på i ungefärligt pris begagnade, så skulle jag vilja veta. Börjar tröttna på min Sony nu... *s*

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000