HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  21:27:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spänningarna stämde inte helt och hållet för jag använde en befintlig nätdel som var för svår att mixtra med. Ska se om jag hinner köra lite fyrkantvåg och sånt på torsdag eller fredag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:58:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att du hinner Bernt,,, Vad säger frun Egentligen ? ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:06:53  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag fick en lyssning på denna förstärkare idag och det bådar gott.
Den lät verkligen bra och då är den ändå inte färdigbyggd.

Tror att denna kan bli en mycket bra DIY-förstärkare här på
forumet, bra medspelare till HFLS och andra högtalare.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:28:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du får säga åt PAC, att åka över med HFLS1orna.. och testspela =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/08/26 :  07:00:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, klart vi skall prova med HFLS1! Jag kommer över när tiden tillåter

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/08/26 :  07:51:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kul att denna tråd kommit igång igen, jag trodde att glöden falnat....(f'låt).

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/26 :  09:08:10  Show Profile Send arcam a Private Message
Glöden lyser starkt

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/26 :  23:46:20  Show Profile Send esl a Private Message
Man måste se det från Anod sidan! (positiva alltså..)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/08/28 02:36:10
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/26 :  23:46:54  Show Profile Send esl a Private Message
Gillar varm humor..

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/08/27 :  06:34:15  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
För mig som älskar dålig humor är det här näst intil rörande.

För att va lite seriös:

tycker det här är jättespännande. Har nyss börjat intressera mig för rör och håller på och försöker begripa hur rörförstärkare funkar. Om ekonomin tillåter kommer jag bygga en stärkare innom en inte allt för avlägsen framtid.

Mvh Johan

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2004/08/27 06:52:36
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/08/28 :  13:27:19  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Än har inte luften gått ur...

Jag är lite rör-d över att jag tydligen fått ihop något välljudande.

Fortsättning följer, jag ska labba lite med 6SL7 på ingången lite senare.

Bernt, har du en aning om primärimpedansen på dina järn?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:32:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, jag vet inte vad det är för transformatorer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/31 :  21:39:27  Show Profile Send time a Private Message
Det är väl EL34 så det borde passa allt möjligt, 3.5-5k kanske ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/31 :  22:13:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Ännu inga bilder på nått av byggerna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/09 :  07:17:56  Show Profile Send oliver a Private Message
Upptäckte den här tråden lite sent ska leta på en ritning som jag har liggandes som har rören ECC82,ECC83 och EL84.Jag köpte den som en byggsats för några år sedan,det intressanta med den är att totalkostnaden hamnade på c:a 2.800kr färdigbyggd.Det är en slags kopia fast moddad, av en Edison 12 effekten är väl inte i värsta laget men den låter suveränt bra,kanske det finns nåt matnyttigt som går att använda eller ytterligare modifiera.Men nu först ska jag gå och sova har jobbat natt och känner mig lite trött.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:21:47  Show Profile Send oliver a Private Message
Jaha nu tog man väl i i alla fall alla ritningar på än det ena än det andra hittade man men som vanligt inte det man sökte,har en icke helt komplett men det är väl ingen hjälpt av.Men bra låter förstärkaren.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/11 :  13:08:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror vi har ett bra schema att testa vidare från. Att göra variationer på Erik Anderssons konstruktioner är iofs intressant och låter bra men känns fel som forumsprojekt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/14 :  04:50:04  Show Profile Send oliver a Private Message
Ja kanske det, Erik Andersson var heller aldrig förtjust i den här varianten.
Onödigt att stöta sig med honom för den delen.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/27 :  00:06:21  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hur gick det med utgångsjärnena finns det något som passar bättre än hammond. Jag börjar få ihop lite prylar så det börjar närma sig byggstart. Är väll järn och rör+hållare som fattas. Är hammonds nät järn något att satsa på de är ju billiga runt 1k.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/30 :  20:09:40  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hittade detta http://www.amplimo.nl/ de hade en del nättrafos och även utgångs trafos.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/10/31 :  17:48:02  Show Profile Send time a Private Message
I mina byggen verkar det som att Lundahl "alltid" låter bra, Hammond får se sig besegrade men priset är ju en aning lägre. Det lilla Lundahljärnet har bra rykte men saknar det störres anpassningsmöjligheter till högtalarimpedansen. Var nu snälla och stöd Svenk industri !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/31 :  18:09:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
Plitron är nog bra men dyra och det här projektet skulle väl inte vara för dyrt?

Time har rätt i att Lundahl brukar låta fint och de nya mindre järnen verkar rätt överkomliga i pris också.

Ungefärliga priser finns här men vid köp direkt från Lundahl stämmer de säkert inte exakt.
http://www.diyparadiso.com/price/stock-transfo.htm

Lämpliga utgångstransformatorer skulle kunna vara någon av dessa:
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1663.pdf
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1682.pdf
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/01 :  17:27:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag har läst igenom heeeeela tråden och har kanske på några ställen inte varit helt på alerten... Finns det ett slutgiltigt bestämmt schema eller? Både på steget och på nätdelen? Kan man som tillhörande de entusiaster med ganska snålt tilltagna elektronikkunskaper få efterlysa mycket utförliga och tydliga scheman?

Bara undrade....

Är som sagt sugen på ett rörbygge men kan inte så mkt...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/04 :  01:24:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag håller på med en variant också, med enklare strömkälla. Har byggt ett steg men inte hunnit det andra än. Kan ju bli något för en DIY-träff sedan.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/02 :  22:41:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Dax för lite uppdateringar tror jag.

Jag har jobbat lite med en variant med högre loopförstärkning under helgen. Jag har inte varit nöjd med nuvarande variant även om den låter bra, motkopplingen är inte särskilt hög. Tidigare hade jag problem med att få upp bandbredden med högförstärkande trioder i ingången.

Skam den som ger sig.

Jag har nu fått till ett nytt ingångs+drivsteg med en bandbredd på 200kHz och förstärkning nog för att medge mer än 20dB motkoppling utan att den blir för okänslig. Schemat är detsamma men med ingångsrör en dubbeltriod med mu c:a 70 som man hittar i 6SL7 och 5751 för att nämna ett par. Det går med ECC83 men det ser bättre ut med något lägre mu.

Jag ska modda min prototyp i veckan om jag kan få tag i delar, funkar det kommer nytt schema upp. SPICE säger att den gör 5Hz - 70kHz +0, -3dB men det är ju i teorin det. Motkoppling c:a 21dB.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000