Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 22:53:25
|
Det låter lovande! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 23:35:01
|
Eller ja... här är schemat på skapelsen, obs att den inte är byggd än. http://crude.mine.nu/images/hfta83.jpg
Förutom 6SL7 på ingången med sina nya värden runt om är kompensation och motkoppling moddade + att jag lagt utgångsrören i en blandning av katod- och fixbias.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 15:49:56
|
Aaa tevligt med lite nyheter.
Nu när man är tillbaka på hemmaplan igen så får jag väl ta tag i diyandet igen Kan inte bara hålla på med mitt hus....
Jax tror att jag får boka in en provlyssning när du har fått den nya varianten klar
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 14:50:22
|
Ursäkta inhoppet men dom där 4148 på 6SN7 s galler, är det helt lyckat ? förutom i teorin menar jag ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 14:56:32
|
De sitter där för att skydda 6SN7 vid uppstart. Man kan skippa dom om man vill. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/01/24 : 01:19:53
|
Värmer man upp katoderna innan man lägger på anodspänning behövs de inte. Gör man inte det så håller de nere eventuell positiv bias som kan bli medan rören värms upp. Det är inte så nyttigt med närmare 400V mellan galler och katod på dessa rör.
När väl allt är uppvärmt ligger det c:a 5V backspänning över dem så de håller sig lugna.
|
/Janne
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 17:27:34
|
Det lever
Idag fick jag fart på nya iterationen med 6SL7 på ingången. Det stämmer inte exakt med schemat ännu så länge men nära. Kondingen på ingången är inte monterad, ej heller zobeln på utgången. Driv och utgång är fortfarande efter gamls schemat förutom 100 ohm katodmotstånd på varje rör. Däremot är alla kompensationerna monterade, med keramiska kondingar för tillfället (jag lovar, för tillfället ), hade lite brist i förrådet.
Jag lyssnar på det just nu. Med 21dB motkoppling hände en del, framför allt i diskanten. Förstärkaren har inte det där mörkare ljudet som EL34 normalt får. Diskanten är dock inte skarp utan mjuk och trevlig. Jag blev rätt överraskad. Basen är kontrollerad och saknar svampighet.
Det man kan säga nu är att strömgeneratorerna bör göras justerbara så man kan justera in 120V på anoderna, mina ligger på 100 nu så drivsteget drar lite för lite ström.
Det ligger en smula brum i högtalarna, jag vet inte riktigt var källan är så jag får forska lite i det.
Är det någon som vet om Diana Kralls skiva When I look in your eyes är essig i ljudet? Hon låter inte riktigt bra.
|
/Janne
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 18:58:41
|
Det fortskrider. Brummet försvann med byte av 6SL7 mot RCA 5691. Jag skulle tro att brummet kom från glöden.
Vidare har jag börjat mäta lite på den.
Med en anodlast på c:a 5200 ohm klipper den vid drygt 30W 1kHz och 37mA bias. Lite mer bör den kunna ge tycker jag. Impedansen ska nog ner lite. Det kan bero på mitt stabiliserade nätagg oxå.
Frekvensgången är spikrak från 20Hz till 20kHz. Fasgång 0 grader vid 20Hz till -22 grader vid 20kHz vilket stämde på pricken med simuleringen. Detta mätt utan zobelnät på utgången samt utan högpass på ingången.
Tobbe har lyssnat lite på den och han får väl ge sin kommentar.
|
/Janne
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 19:09:54
|
Då har man varit på provlyssning hemma hos Jax
O vad ska man säga... Min uppfattning är att den hanterade de olika musikstyckena som vi utsatte den för med galans. Började med min favorit bland provlyssningslåtar. Gruppen Malva med låten Ögon känsliga för grönt. Inledningen med en ensam kontrabas o sång brukar avslöja en hel del. Men HFTA fixa den med bravur, ingen ihopgrötning av basen o alla S-ljuden i sången. Efter detta fäljde en del kyrkorgelmusik med mycket bas o låg sådan. inga problem där heller.
Så jag kan bara säga att Jax har lyckats bra min sin kontruktion o jag hoppas att han hinner få den "säker" till diy-träffen i gbg
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 03:01:13
|
Det ser vi fram emot!!! En officiell premiär. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 03:46:04
|
Det är roligt när allt funkar över förväntan
Hittade en Tungsram EM34 ha "Magiskt öga" med sockelstöd i den röda glasslådan från barndommen. Undrar om jag har någon användning för den till Indikator på Rörsluteget?
Brukade beslagta så mycket komplicerad elektronik som veckopengen tillät i auktionerna. Sedan plockade jag fram skruvmejsel tång och lödkolven och börja strippningen. En eloxerad aluminumprofil från TV-ramen kunde också vara bra att ha. En gång köpte jag en trälår fylld med verktyg mm. till det facila priset 1kr I den låg också ett par Svensktillverkade 220v/110v transformatorer inbyggda i plåtlådor i grön Hammarlack. En man var vilig att bjuda över 200:- för dom, eller åtminstone en av dom! Mitt namn är inte Bill Gates, förstod mig inte på affärer, vägrade sonika släppa dem. Jag såg i dom möjligheter att skapa spännande maskiner. Ofta när jag hittade dom i garderoben senare underade jag hur man fungerade Skönlitteratur var bara fjams Näh, ligga under täcket med ficklampa o visualisera och tolka kretslösningar i Tekno's TV-Teknik och Radar-teknik tillfredställde min själ Det kunde gå långa timmar o "dunka huvudet i väggen" innan allt föll på plats. Då man äntligen "förstog" kände man sig som berusad o salig. Men föräldrarna hade aldrig tid när jag skulle förklara skillnaden av antennförsteget och blandaren i den gamla TV'n med rör...
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
Edited by - JonasV on 2005/03/03 08:52:44 |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 11:21:57
|
För att roa er lite så har jag mätt lite fyrkantsvar. Mätningarna är gjorda med en generator ställd så jag har 1VRMS ut i 8 ohm resistiv last vilket ger c:a 1.5VRMS fyrkant.
Först vid 8 Hz (!)
Sedan 20 Hz:
1 kHz, den lite brusigare fyrkanten är insignalen, mest för att visa att dess fyrkant inte är perfekt:
20 kHz, lite grann överdämpad men jag tycker inte det gör så mycket:
Till sist 50 kHz:
Alla mätningar gjorda utan justeringar av kompenseringen.
Håll tillgodo över påsken |
/Janne
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 12:55:08
|
Det var trevligt med lite provlyssning av HFTA på olika högtalare på DIY-träffen. Jax, du har gjort ett bra jobb!
Jag tycker att jag kan rekommendera HFTA som ett bygge åt de flesta. Det fungerade ju bra med Zalves HFLS1 också så här finns möjligheter att bygga en ren forumsanläggning som ger jättemycket ljud för pengarna. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 16:27:01
|
Det var inte utan att man blev sugen. (Att den sen var kopplad direkt från CDn gjorde inget!) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 00:10:29
|
Håller med om att den verkar fungera väldigt fint med HFLS1 (Åtminstone de som var med på DIY-träffen, det var Zalves va?). Det är en mycket lovande kombination det här, och för att upprepa mig från bild-tråden så är det - för mina öron - bra baskontroll/närvaro och mycket fin diskant tillsammans med HFLS1:an. Mellanregistret är så bra som man har rätt att förvänta sig från en god rörförstärkare, nämligen väldigt bra! Den höll också streck både med tät och gles musik, och levererade bra och levande återgivning av akustiska instrument och röster. Jag kan inte hävda att jag på något sätt är ett guldöra, men för mig låter den här kombinationen "rätt".
Jax ledsagade mig i en titt på ledningsdragning och komponentplacering inuti själva förstärkarsteget (han hade en separat strömförsörjning med sig men den kollade jag inte inuti) och jag vill varmt rekommendera en nybörjare på rörbyggen att göra detsamma innan man börjar dra ledningarna och montera komponenter på HFTA. Mycket vettiga saker att ta till sig där, såsom hur glöden och övriga spänningsmatningar dras, hur Jax grupperar småkomponenterna samt var rör, trafos och drosslar sitter på chassit. Ett par bilder tillsammans med några kommentarer duger säkert fint för den som inte har möjlighet att se grejerna på riktigt.
Nog kan vi börja slå på trumman för HFTA, tycker jag! Det här är "vår" egen förstärkare, den funkar finfint med HFLS och det är en sann DIY-fräsarkombo: mycket ljud för pengarna! |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 07:37:15
|
Undrar om man skall överlägga med Bernt istället för frun. Man får nog bättre förståense då
Får nog titta på nån design(utvändig) för HFTAn |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 15:55:49
|
Jag kan inte mer än hålla med zix om HFTA då jag var placerad i samma rum som JAX och förstärkare och fick lyssna i mängder på den, det som slog mig var att den höll musiken i ett bastant grepp oavsett om det var hårdrock eller Depeche Mode. Absolut njutbart var det. På vägen hem till skåne gicks det igenom en del designförslag i huvudet och ett par har hamnat på papper.
BRA jobbat JAX du är värd all uppmärksamhet efter allt arbete du har lagt ner och fortfarande gör med de finjusteringarna som är kvar.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:12:41
|
Kommer det här att resultera i en artikelserie motsvarande den för HFLS-1 så småningom? Det hade inte varit fel! |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 17:10:59
|
Lite bilder på prototypen kommer här:
Undersidan. Drosseln till höger sitter i serie med anodspänningen till ingångs- och drivsteg. De två korten vid slutrören bär på biasjusteringen. De två korten längre bak är konstantströmsänkorna till ingångsstegen. Man kan se hur jag dragit trådarna från slutrörens anod och skärmgaller till utgångstransformatorerna. Man ska inte dra dem nära styrgallersidan, man kan lätt få problem då.
En närbild på ingångs- och drivsteg. Det stora effektmotståndet fixar lite lagom -15V till strömsänkorna från biasspänningens -70V. De grå och svarta i luften är skärmade kablar från ingångarna till volympot på framsidan och tillbaka till ingångsrören. Det kan se lite hafsigt ut men så är det med prototyper
|
/Janne
|
|
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 19:21:54
|
Det ser lovande ut, kör på bara. Säg bara till när ni är nöjda så att vi övriga kan börja bygga. Jag har inte tagit i lödpennan på några månader nu och det börjar klia i fingrarna. Har alltid velat bygga en rörförstärkare men alltid saknas det något så nu hoppas jag det blir av. |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 13:33:08
|
Mycket trevligt och inspirerande bygge detta! Tror jag läst samtliga sidor tidigare och sett hur HFTA:n tagit form. Så pass kunnig är jag att jag förstår det mesta i schemat, men det skulle vara intressant om Jax (eller annan) vill berätta lite mer om varför just denna konstruktion valts. -Jämför t.ex. med concertina/split-load som fasdelare. Kommentera gärna tankarna kring rörvalen. Hur är EL34 som fusktriod och funkar det i HTFA:n utan andra ändringar än justering av bias? Hur är det med ingångskänsligheten?
I Morgan Jones bok Valve Amplifiers finns ett trevligt bygge med E88CC som ingångssteg/direktkopplad concertina. 2xEL84 som slutrör (klass A ultralinjärt). Mycket simpel konstruktion jämfört med HFTA men ändå noga valda komponentvärden. Att anpassa HFTA till EL84 borde inte vara allt för svårt, men är det värt alla extra prylar jämfört med ett E88CC och några motstånd och kondingar? (ja jag vet att det inte finns någon absolut sanning) Jones bygge behöver 2v på ingången för full utstyrning och det ska visst vara precis på gränsen för vad en CD-snurra kan ge. Kan det stämma?
Hur kritiskt är det att bygga HTFA av begagnat skrot? Är det lätt hänt att vinsten av de fina lösningarna går förlorade om rören inte är helt tiptop och väl matchade? |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/04/19 16:36:19 |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 22:06:21
|
Filosofin bakom den HFTA som finns nu kristalliserades fram under tidens gång i tråden. Vad jag ville åstadkomma till slut var en förstärkare med så få lågfrekvenspoler som möjligt, dvs minimum av kopplings- och avkopplingskondensatorer. De flesta insatta vet att rörförstärkare lider av mjuk, blöt och okontrollerad bas och orsaken är just polerna.
Ett sätt är att direktkoppla rören för att eliminera kopplingskondensatorer, det knepet känner nog de flesta till. Ett annat är att använda en topologi där katodavkopplingskondensatorer inte behövs. Differentialsteget är en sådan och det är var jag valde i HFTA. Man tappar lite förstärkning men med 2 steg får man ändå så det räcker till 20dB motkoppling. Så det blev 2 diffsteg direktkopplade till varann. Mellan dessa och slutrören har jag de enda kopplingskondensatorerna i signalväg. På köpet kan differentialsteg användas som fasvändare och ingångssteget utgör en sådan. Tittar man på HFTA lite från ovan påminner den om en operationsförstärkare.
Om du tittat i tråden såg du min första HFTA som hade 6SN7 på ingång. Den fungerade och lät hyfsat men balansen var inte den bästa och hade endast 6dB motkoppling. Ingångssteget bör ha hög förstärkning så den fungerar bättre som fasvändare. Så jag tog 6SL7 istället, nästan lika högförstärkande som ECC83.
Rörvalet är inte så svårt att förklara. 6SN7 är en av de bästa trioderna man kan hitta när det kommer till distortion. 6SL7 ligger inte långt efter. Båda typerna springer åttor runt ECC82 och ECC83. De senare rören kan användas utan ändringar men jag menar på att man ska minimera distortionen innan man låter motkopplingen dra ner resten.
Valet av EL34 som slutrör är för att jag anser att det är missförstått, det är mycket bättre än sitt rykte, då i synnerhet i ultralinjär drift. Jag tror nog jag lyckades visa detta på DIY-mötet. Röret är relativt billigt och lättillgängligt såväl NOS som nytillverkade. Dessa har jag valt att köra med fix bias i klass AB1 med 13W anodförlust i tomgång, alltså hälften av vad man normalt kör i klass A. Rören kommer då att hålla väldigt länge. När jag tittar på oscilloskopet och driver till klippning ser man att övergångsdisten träder in precis vid klippningspunkten, detta vid 37mA bias och 7kohm impedans vid 400V. Man kan antagligen köra uppåt 50mA om man sänker impedansen lite men jag tror inte man får så mycket bättre ljud, endast några watt extra uteffekt.
HFTAs ingångskänslighet är c:a 0.8V för 30W ut, trots 21dB motkoppling.
Det är inga problem att köra andra konfigurationer i slutsteget, 4 st EL34 i parallell PP kan köras utan modifieringar utöver dubblering av kopplingskondingar och biasnät samt halvering av trafons impedans. Andra rör som 6L6GC, KT66 och andra kring 25-30W som trivs vid 400V kan köras. Med lite grann justering av förstegen kan KT88 och 6550 köras. Triodkopplade tetroder kan mycket väl köras utan vidare modifieringar men inte EL34, det röret är en äkta pentod med skärmgaller glesare lindat än styrgallret så det låter inte så bra triodkopplat. 300B i PP kan jag inte garantera, dessa vill ha stort spänningssving på gallren och jag vet inte om det räcker. Det går bra att köra mindre slutrör som EL84 men jag tror man ska räkna om förstegen så de använder 2 st ECC88 istället, det funkar bättre för lägre matningsspänning, 275-300V. Jag ska räkna på en sådan variant senare. Tänk bara på att klass A med katodbias introducerar en lågfrekvenspol extra.
Visst funkar Jones koppling OK men den har de gamla vanliga problemen i lågfrekvens. Vi jämförde förresten HFTA med en annan förstärkare byggd på klassiskt vis med triodkopplad EF86, katodkopplad fasdelare med ECC82 och ett par KT88. Högtalare HFLS-1. Skillnaden i kontroll på låga frekvenser var lite pinsam tyckte jag. Till HFTAs fördel.
|
/Janne
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 11:49:14
|
Tack Janne, nu står jag där som åsnan mellan hötapparna (glastopparna?) igen... Funderar både på PL519 OTL och diverse fusktriodkoncept...
M.Jones s.k. Bevois Valley med E88CC och 2xEL84 kan vara ett relativt enkelt test att göra på min lilla Dynaco SCA-35 vars 7199 triod-pentoder har lösa delar och tidvis lägger till påtänt tamburinljud ā la Woodstock 1969... (min "dyna" är från den tiden för övrigt)
Nu när jag förstått tankarna kring HFTA verkar konceptet ännu bättre. NOS E88CC har dykt upp i en bunt, så att du Janne nämner dem låter hoppfullt. Jag har också lite klent med transformatorer som förmår mer än 300v B+.
Vad är egentligen grejen med E88CC? Jones är lite hemlig kring detta och säger bara att 6SN7 kräver högre B+ och ECC82 distar. ECC83 är annars ofta förekommande, men Jones nämner varken det eller ECC81. R.z.Linde (i maskopi med Elektor) gödslar friskt med E88CC och SRPP i många av boken Audio Valve Amplifiers projekt. (dessutom med övre röret matat från samma glödkälla) Ger inte SRPP förhållandevis hög dist?
Uteffekten av 2x2 ultralinjära EL84 som åtminstone i min Dynaco påstås ge 2x17w räcker med hyfsad marginal till mina Sonab OA14. Det jag bygger behöver bara överträffa Dynacon i kvalitet, inte effekt. Det lutar nog mot att försöka anpassa drivdelen i HFTA till EL84 med Dynacons utgågstransformatorer (sägs ju vara det finaste i apparaten). Hur kommer det sig att Dynaco uppger 17w medan Jones och flera andra talar om 10w med samma slutrör, B+ och katodmotstånd? Är det helt enkelt så att Dynaco mätt effekten vid högre distorsion?
Kan 2xE88CC duga i stället för SL7 + SN7 tycker jag det är värt ett försök. Att själv räkna om konstruktionen för E88CC är över min förmåga så om Jax vill göra detta lovar jag att provköra! (kan dock ta sin tid med min lågbudget)
Har ett trevligt litet chassi med sex novalsocklar och två hål för bultelektrolyter där jag kan sätta extra socklar. Befintlig trafo ger drygt 300v med fyra EL84 i AB. Trafon ger också ca 30v för fast bias.
Hur är 6L6 i jämförelse med EL84? 6L6 ska vara aningen kraftigare och klarar dessutom att gå med gallerström även om detta inte blir aktuellt för min del. Särskillt triodkopplat ser 6L6 snyggare ut än EL84 "på pappret". Själv tyckte jag triodkopplade EL84 lät vackrare än ultralinjära dito, men då var både utgångstrafo och drivsteg av sämre kvalitet. Jag behöva minst tolv EL84 för att nå samma effekt som med fyra ultralinjära och att driva den skogen kanske kräver större ingrepp i HFTA-konceptet. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 12:46:07
|
SRPP är jag ingen större vän av faktiskt. De tenderar att generera mest udda övertoner. Då föredrar jag ett enkelt steg med direktkopplad katodföljare hellre.
Hemligheten med ECC88 är val av arbetspunkt. Det ska dra förhållandevis mycket ström med låg resistans i anodlast. Erik Andersson är lite av en pionjär i användandet av ECC88.
Jag räknade lite snabbt på ett drivsteg av HFTA-typ med ECC88:
Bilden är lite stor, jag har bildbehandlingsprogrammen på min laptop som är inne på tredje reklamationsrundan hos detta skämt till företag kallat ATEA som jag har oturen att ha tecknat hemPC-avtal med.
Nåja, detta drivsteg har drygt 48dB förstärkning och bör kunna driva 2-4 EL84 och få förstärkning nog för rejäl motkoppling. Kompenseringar är inte inlagda än bara. Glöden bör hissas till 40V över jord för att inte belasta isolationerna i rören.
|
/Janne
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/05/07 : 00:31:51
|
Äntligen! Har försökt svara i någon veckas tid men hela tiden blivit avbruten...
Snyggt jobbat Jax! Enkelt är bra, men jag tror mer på detta lite krångligare koncept än på Morgan Jones mer traditionella bygge. (som i sig knappast är en dålig pryl) Man kan ju alltid prova båda och se (eh, höra...) om det är någon större skillnad.
Det blir nog HFTA-varianten jag ger mig på om jag nu kommer till skott. Har strippat det tänkta chassit och ska ta upp hål för fler rörsocklar. Blir nog trångt med två par E88CC och lika många EL84 när även utgångstrafar ska in på plåten. Nättrafon är dimmensionerad för minst 50w mono-PA i klass B. Ger ca 305v efter glättning när den belastas med 2xEL84. Är detta kanhända för låg spänning för att EL84 ska ge maximalt? Trafon har lindning för slutrörsbias som borde passa fint för diffstegets CC-sink.
Schemat ovan ser inte längre så krångligt ut. Men vad gör R12/13? -Varför inte bara R3 och katoderna direkt ihop? Hur är det med CC-sinken, ska negativa matningen vara exakt lika med CC:ns spänningsfall så att diffstegets katoder hamnar på 0v?
Hur kritisk är renhet och nivå för B+? Differentialuppbyggnaden borde göra förstärkaren mindre känslig för nätbrum. Bör jag mata över drossel från slutrören eller klarar man sig med enkelt RC-nät? Det senare lät åtminstone tappa med spänning, men det blir onekligen trångt med drosselklump på chassit.
Detta med att hissa glöden, bör jag ha olika glödkretsar för drivsteget och slutrören eller kan jag hissa allt till 40v? (vill slippa klämma in extra glödtrafo i trängseln) Gissar att det kan bli missljud (t.o.m. självsvängning om slutrören inkluderas) med glöden flytande från jord. Räcker det med en relativt högohmig spänningsdelare från B+ avkopplad med mindre elektrolyt?
Kan jag använda HFTA:S CC-kretsar med mindre modifieringar? 13mA är ju ingen brödrost precis, men nog blir det en del volt för kislet att klara av? Ska läsa på lite, men är det billiga prylar här?
Beträffande motstånd utgår jag från att vanliga kolytskiktare går bort direkt och att effektmässigt överdimmensionerade metallfilmare är det som gäller. Är det lönt att kosta på sig trådlindade motstånd på kritiska ställen? Polyprop-kondingar borde vara bra val där jag inte måste välja elektrolyter. M.Jones rekomenderar då en paralell plastkonding på ca 1/100 av elektrolytens kapacitans. Kisel, motstånd och polyproppar blir nog de enda komponenterna på inköpslistan (med reservation för sådant jag glömt räkna in).
Måste passa på och påpeka att som alltid för mig är det extrem lågbudget som gäller. -Får slakta rörsocklar ur gamla radiochassin och elektrolyterna plockar jag ur PC nätagg. (två i serie med utjämningsmotstånd) Jag vill uppnå fin HiFi men speciella audiofilkondingar för hundratals kronor styck får andra leka med. Hade tänkt linda egna utgångstransformatorer tidigare, men lånar dem åtminstone till en början ur Dynacon. Får på så vis också en bra referens. Gamla nättrafokärnor är kanske ändå naivt att ge sig på och tro det ska bli bättre än Dynaco-järnen. Dynacon låter för övrigt ännu bättre sedan jag kopplade bort ECC83 försteget och tonkontrollerna. Nu är det rakt in på 7199:ans triodgaller och känsligheten är en bra bit för hög (lynnig volymkontroll) när jag spelar direkt från CD:n.
Gonatt!
|
|
|
|
Topic |
|