HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  09:14:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
R12 och R13 jämnar ut skillnader mellan rörhalvorna och ger dessutom lite strömåterkoppling.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/07 :  09:35:51  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
R12/13 degenererar drivtrioderna lite granna för lite bättre DC-stabilitet. Vanliga små bonnmotstånd duger där.

CCS ska ha c:a 7-15V över sig. Det är ju en strömgenerator så spänningen över trissorna blir "vad som behövs". Trioderna ställer in sig själva på lagom katodspänning refererat till potentialen på gallren som är 0V samt den konstanta strömmen genom dem. Det går bra att plocka HFTA CCS rätt upp och ner, emittermotståndet på undre trissan bestämmer strömmen, 90-95 ohm ger 13mA. Sätt en trimpot där så kan du justera. R1/2 ska vara en trimpot så du kan balansera hela drivsteget.
Finns det plats på nättrafon kan du linda på en lindning för CCS.

305V räcker och blir över för EL84. Spänningen sjunker nog en del när du belastar den men då EL84 sjunger fint vid 250V är det ingen fara. Drivsteget vill dock nog ha minst 280V. Renheten är mycket riktigt inte så kritisk då diffstegen undertrycker matningsspänningsvariationer. Jag brukar dock ha en drossel mellan för- och slutsteg för att minimera risken för motorboating. Man kan ha RC-länk men det snor ju lite DC och därmed marginal för drivsteget.

Glöden hissas med en spänningsdelare lämpligen. En liten konding över skadar heller inte. Det brukar inte vara något problem med återkoppling via glöden. Det har aldrig hänt mig i alla fall. HFTA har en 2200uF ellyt mellan slutrörens katoder och jord så det blir "kallt". (Denna ellyt är inte inritad i HFTA-schemat än).

Inget fel med kolytskikt egentligen, de duger som gridstoppers om inte annat, 100-500 ohm på ECC88 och 1k på EL84 i serie med styrgallren. ECC88 är ganska brant så jag rekommenderar till och med gridstoppers i detta fallet. I HFTA behövs de inte.
Resten av motstånden är valfritt men jag är rätt förtjust i de 3W metallfilmarna som finns på ELFA. Matcha motstånden som sitter på anoderna i förstegen med ohmmeter. Bättre lika värde än exakt.

Polypropylen är väl mer eller mindre standard inom audio. Det skadar väl inte med sådana parallellt med lytarna men kör du EL84 i klass A spelar de ingen större roll då nätagget kommer att leverera konstant ström. Dagens lytar är rätt bra i alla fall. De du hittar i gamla PC-nätagg är lågimpedanstyper som funkar utmärkt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:30:59  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Känns både skönt och farligt nu...
Jag har inte många frågetecken kvar mellan funderingar och byggnation.
Bygget passar bra för de prylar jag har liggandes. Ska lusläsa hela HFTA igen.

Åsså detta med klass AB eller A. Oavsett tillverkare tycks alla EL84 ha samma Rk i databladen för klass AB
och maximal uteffekt uppges till 17w. Dynaco uppger också 2x17w för modell SCA-35.
Samtidigt har jag sett flera kopplingar liknande Dynacos och M.Jones där effekten uppges till 10w.
I de fall det funnits lite mer att läsa har resonemangen rört sig om klass A, men Rk är ändå detsamma
som i databladen för 17w. Även Raa och B+ har varit i samma storleksordning.
Kan det helt enkelt handla om att vissa byggare anser att de sista sju watten driver fram så mycket distorsion
att de inte är värda att räkna, medan Dynaco varit K*ta på att visa "SAE-hästkrafter"?

Janne, du skriver att slutrörens Rk är avkopplade med 2200uF. -Är inte en liten polypropp på sin plats
som kompis till den stora?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:58:43  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
I HFTA är det ett gemensamt Rk med lyten i parallell. Det är inte bajpassat med någon mindre konding, jag tycker inte det behövs då det endast är rester pga obalans i slutrören som kopplas av.

2 st EL84 ska ge 10-15W. Kör man dem hårdare anser jag det vara djurplågeri eller något. 10W i klass A 250V och 15W i AB med c:a 300V.

Väljer du klass A med katodbias så kör med separata katodmotstånd i parallell med runt 47uF lyt.

/Janne

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:33:54  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Va dum ja é , med klass A är ju slutrörens sammanlagda ström
konstant i teorin. Med de små balansfelen i praktiken, varför en
så stor konding som 2200uF? Är det inte risk att DC-nivån (arbetspunkten) förskjuts vid tillfällig överbelastning så att man får dras med distorsion en tid innan nivån återhämtat sig?
Å andra sidan ska man kanske inte köra så på gränsen...
Drivsteget och fasvändaren borde vara helt immuna mot detta
då det inte finns några avkopplingar.

Hur var det med glöden hissad till 40v, kan slutrören få hänga med i detta eller ska de ha sin egen matning? Ukf tycks vara max 90v
för E88CC. Är det en spänning (87.319) som är utritad i gemensamma
punkten för R3, R12 och R13? I så fall förstår jag varför
glöden bör hissas.

Hur är det med R11, är 1K bara ett symboliskt värde eller
har det betydelse för funktionen? Ska motkopplingen direkt in på
gallret via motstånd från utgångstrafon? Man ser ibland en konding
paralellt med detta motstånd och jag antar att man vill dämpa
självsvängningar ovanför hörbara området.

Tror jag börjar bli förtjust i kopplingen!

Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/08 :  11:37:08  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Slutrören kan hänga med i hissen av glöden, inget problem. Det är just för att drivsteget har katoderna högt som jag hissar glöden, just för att undvika onödig stress av isolationen.

I HFTA-fallet ligger det runt 3V över 2200uF samt att den är gemensam för båda rör så jag oroar mig inte för arbetspunktdrift där. Då är problemet större med separat katodbias med avkoppling, därav varför jag föreslår en relativt liten lyt i det fallet.

R11 ingår i formeln för negativ feedback ja. 1+(Rf/R11) blir ungefär förstärkningen i hela förstärkaren, precis som i en ickeinverterande opamp. Rf ska gå till gallret (före eventuellt stoppermotstånd). En konding över Rf fixar de flesta stabilitetsproblemen i HF, räcker det inte så kan man lägga till den RC-länk jag har mellan ingångsrörens anoder i HFTA. Den senares pol läggs kring 15-20kHz och dess nollställe på utgångstrafons första pol eller strax ovanför.

/Janne

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/05/09 :  10:10:45  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jax skrev:
quote:
I HFTA-fallet ligger det runt 3V över 2200uF samt att den är gemensam för båda rör så jag oroar mig inte för arbetspunktdrift där. Då är problemet större med separat katodbias med avkoppling,

Hjärnan fattar lite sakta ibland, även det ganska uppenbara...
Men varför väljer vissa konstruktörer över huvud taget att separera
katodmotstånden? (M.Jones gjorde så i tidigare nämnda "Bevois Valley
med 1x E88CC och 2x EL84)
Dynaco har å andra sidan hävdat fördelar med att knyta ihop
inte bara PP-parets katoder utan även höger och vänster slutrör
till samma Rk och konding. Kostnadsskäl är väl enda tänkbara "fördelen"?

Hmmm... (skriver medan jag tänker)
Är det så att separata Rk är något mindre kritiskt för o-matchade
slutrör? (på samma sätt som drivstegets R12/R13 vi diskuterat tidigare)

Jax skrev:
quote:
Tänk bara på att klass A med katodbias introducerar en lågfrekvenspol extra.

Eftersom chassi och trafo jag tänkt att använda är från ett PA
med två EL81 i klass B kan jag lika gärna låta nybygget ärva
PA:ts fasta bias om det ger några fördelar. Långtidsstabilitet
och sådant ser jag som mindre viktigt. Rent av trevligt med en ursäkt att involvera mätare för Ia.
En fördel med fast bias borde vara att jag kan rädda några volt åt slutrören. Det blir också lättare att experimentera med arbetspunkten
ända till klass C och höra vad som händer.
-Jag håller ju på att försöka lära mig något här!

Finns det någon ljudmässig poäng i valet mellan fast- och katodbias?

Om jag summerar min uppfattning av vad Jax tidigare sagt om slutrörsval går EL34 bort främst p.g.a. att jag bara har ca 300v B+.
6L6 uppfattar jag som ett något finare rör än EL84, men att även det
vill upp i lite högre spänning. Ska man envisas med triodkoppling
ska det vara med beamrör som 6L6, KT66 m.fl. och inte "äkta" pentoder
som EL34. I så fall borde också EL84 vara mindre lyckat. Jag tycker
visserligen att mitt tidigare slarvexperiment med EL84 lät bättre
i triodläge på låga effekter, men jag har skaffat betydligt bättre
högtalare och CD-spelare sedan dess.

P.g.a det jag har i skrotladan blir det ändå EL84 jag bygger för
till en början. EL86 har jag också gott om, har de något berättigande i sammanhanget?

Nä, om man skulle ta och skaffa sig en konisk plåtborr och sätta igång! (Dynaco, bered dig på trafodonation!)

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/04 :  11:53:16  Show Profile Send Leffler a Private Message
Härligt projekt!

Det känns som att det är läge att lägga planerna på en Edison 60 på hyllan och bygga en HFTA istället.

Jag undrar dock lite om Lundahls trafos, några rekommenderades lite högre upp, men jag blir lite förvirrad... Vad blir trafokostnaden tror ni? Och vad behöver man, 400v b+ med 400mA och 7A 6,3v?

Kanke kan bli läge att "deala" lite med herr Lundahl och göra ett trafokit?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/04 :  12:19:17  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Projektet kommer att ta fart igen så fort utomhushalvåret är över.

En del ska göras som bestämning av optimal utgångsimpedans samt provning med ryska rör på ingångsdelen. En sen mätning i våras visade på en sak jag inte gillade, ska försöka finna roten till detta.

Lundahl har nog redan en passande utgångstrafo. Det finns beskrivning på en förstärkare med EL34 där med arbetspunkt väldigt nära den jag valt i HFTA.

/Janne

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/04 :  12:36:41  Show Profile Send Leffler a Private Message
Enligt den sida som låg tidigare i tråden blir alltså trafokostnaden 371€. Okej, då vet man på ett ungefär. :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/23 :  08:33:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilken trafo var det du använde Jax?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:09:30  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nättrafon är hammond 372JX med ett par dioder som helvågslikriktare. Utgångstrafo Tango FW100/3.5 där jag använt 4-ohmslindningen för 8 ohm så primären hamnar runt 7k vilket är lite grann för högt.

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:02:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK. Om man nu ska ha ett färdigt koncept - "gör så här så blir det en HFTA" - vilken trafo tycker du man ska rekommendera? Jag vill nämligen gärna vi ska komma i mål här så våra medlemmar kan bygga något vettigt även med begränsade kunskaper. Jag gillade det jag hörde på träffen, det funkade ju fint med HFLS1 också. Dessutom byggde jag en liknande här hemma för att testa lite, det gick helt utan problem.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:19:59  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det kommer, som jag sa ovan prioriterar jag utomhus i det gröna just nu. Vinterhalvåret börjar om några veckor.

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:58:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingen brådska.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:12:48  Show Profile Send trango a Private Message

Nu är det snart vinter

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/01/03 :  09:03:54  Show Profile Send acebowler a Private Message
nu e de vinter

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/07 :  12:42:22  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Dax för lite uppdateringar

Nu har jag mätt upp och plottat uteffekt som funktion av lastimpedansen. Med 405V över rören och 37mA tomgångsström inträffar max uteffekt vid 6200 ohm. Således passar det mesta mellan 5000-7000 ohm och man ligger hellre lite under 6200 än över då uddatonsdistortion då minskar lite. Uteffekt vid 6200 ohm är 31W vid klippningsgränsen.

Prototypen några fick lyssna på på DIY-träffen har 7000 ohm så det låter inte direkt illa om man har högre.

Man kan tycka att jag kunnat beräkna impedansen men det är inte lätt i kopplingar med distribuerad last (ultralinjär) då det inte finns kurvor publicerade för detta (vad jag vet).

Det kan jämföras med Mullards datablad för 43% UL med katodbias samt 430V matning där c:a 30V försvinner över katodmotstånden, där rekommenderas 6600 ohm.

Lite senare idag ska jag labba med lite andra arbetspunkter.

/Janne

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/07 :  21:27:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Prototypen några fick lyssna på på DIY-träffen har 7000 ohm så det låter inte direkt illa om man har högre.

Instämmer! Spelade musik som det stod härliga till det

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/01/08 :  07:03:31  Show Profile Send trango a Private Message
Kul att det rör på sig i tråden
.

Jag är väldigt sugen på att ta steget från att bygga ClassD till att bygga rör och det verkar som att HFTA är ett lämpligt projekt!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:20:00  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Fler uppdateringar.

Provade lite olika arbetspunkter och kom fram till att 2x40mA är rätt optimalt trots allt. 2x50 funkar men gav ingenting mera, 2x60 så blev skärmgallren lite väl upphetsade så skärmgallermotstånden är för små för så hög arbetspunkt. Jag vill inte öka dem då jag tycker det försämrar ljudet.

Så 2x40mA 400-410V med 5000-7000 ohm spikas härmed och med 5500 ohm som idealet. Har ni högre spänning än så så måste skärmgallermotstånden ökas till 1kohm. Glöm det, jag är snurrig, ju högre anodspänning desto lägre skärmgallerström.

/Janne

Edited by - Jax on 2006/01/08 14:24:43
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/01/08 :  17:36:53  Show Profile Send icewall a Private Message
Ahha, det rör på sig... Detta är ett proj som jag funderar på efter att alla andra som jag börja på blivit klara

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/14 :  19:32:53  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det är svårt att bygga billigt och bra. Den stora kostnden ligger i transformatorer och rör. Med billiga transformatorer låter det lätt matt och platt. Då får man ett bättre ljud med ett par beganade Dynaco MKIII. Vi använder Lundahl 1623 i kombination med 5881 som effektrör, jag föredrar 5881 före 6550/KT88 för bättre diskant och dynamisk karaktär. Många som bytt sina MKIII till Candela har just påtalat att det blir mera ljud på samma nivå!
Det ligger i många dyra komponentval, Lundahl transformatorer, Sprague kopplingskondensatorer Riken anodmotstånd (på de senare, men fina kolmassamostånd tidigare) och en ren layout med korta signalvägar där en dubbel lödlist använts som komponenthållare och komponentbenen når mellan rörhållarna.
Jag släpper självklart schemat till forumets hemmabyggare. Skicka ett mail.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/01/15 :  18:48:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kanon Jax nu skall det letas för utgångstrafo är det enda som saknas just nu.

När vi PM'ade sist så skulle du se om man kunde göra bias inställningen enklare hur har det gått med det?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2006/01/15 18:49:44
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/24 :  21:21:25  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det är en utmaning att bygga en rörbestyckad förstärkare för 4000-. bra transformatorer kostar närmare 1500.-/st. Dåliga transformatorer är billigare, men gör knappast mervärdet i att bygga själv. Ni är inne i samma dilemma som vilken tillverkare som helst, att bygga något bra som inte får kosta för mycket. Det är klart att man kan bygga utan utgångstrafar och lägga pengarna på rör som Bernt med sina OTL. det är å andra sidan en teknisk utmaning. Idestam-Almqvist förstärkaren kunde va nåt om man kan få fram 800ohms högtalare, är det nån som minns RT 4/64?
Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000