HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/27 :  16:27:55  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Jag har inget emot att låta Candelakopplingen komma till användning om det är intessant. I korthet ingångssteg två kaskoder i diffrential, ger tillräckslig förstärkning och utimpedans för att direkt driva slutrören. Vi har använt kopplingen i en mängd olika lösningar med bra resultat.

Bo Hansson Rauna/Opus3
OT

Bo
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:09:10  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Candelakopplingens schema finns nu på vår hemsida www.rauna.com/candela

Bo Hansson Rauna/Opus3
OT

Bo
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2006/02/15 :  12:04:52  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare Bosse!

Du nämde IA stegen. Dom är det lilla problemet. Nu till frågan. Kan du linda 800Ohm's spolar eller vet du någon som gör det. Jag har precis lyssnat på IA tillsammans med Philips 9710. En mycket trevlig kombination. Lite off tpic.
Lundahl har ju en enklare serie med utg järn. Kan inte de vara något för HFTA?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/16 :  02:20:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket off-topic här!

Det finns en nyhetsavdelning som lämpar sig för info om uppdatering av Raunas hemsida.
Candela är mycket trevlig men den här tråden handlar om ett nästan färdigt forumsprojekt.

Det finns även en PM-funktion för frågor om möjligheterna till lindning av spolar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/02/17 :  08:54:04  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag håller på att utreda om det lönar sig att stegkompensera även i basen. Det jag tänkt mig är att lägga en spänningsdelare mellan första och andra steget med en brytpunkt någonstans i infraområdet. En sidoeffekt av detta är att jag kan flytta ner andra steget till c:a 50V katodspänning så dess utstyrningsmarginal ökar ordentligt.

Nackdelen med denna kompensering är att den är väldigt beroende av utgångstransformatorns egenskaper i lågfrekvensområdet.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:38:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jax! Kan du få klart en version du är nöjd med lagom till träffen hade det varit jättekul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:35:41  Show Profile Send Resonans a Private Message
Kan man kanske använda Hammond 1650F till HFTA?

...music is the best...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:25:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
1650F är lite i klenaste laget och har lite för hög primärimpedans.

1650H (eller 1650P för orgelälskarna) passar bättre. En mindre ändring av motkopplingen krävs men jag har det uträknat redan.

/Janne

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/11 :  17:16:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nu har jag testat versionen med stegkompensation i basen. Jag kan inte svära på om den låter bättre nu då det är timmar mellan lyssningarna men rent teoretiskt bär den sig lite bättre åt i basen.

Det är enkelt att hoppa mellan versionerna ifall någon vill ha en mindre komplicerad förstärkare.

Schema på en version som använder Hammonds utgångstrafo:

Schema på nätaggregat som är avsett att driva två kanaler för stereo:

Större versioner finns på schemorna ifall dessa är lite svårlästa. Observera att jag inte har någon Hammondutgångstrafo själv så det som är på schemat är uträknat men ej provat. Min prototyp har transformatorer med 4, 8 och 16 ohm ut där jag kopplat motkopplingen på 16 ohm. Hammond har valt en annorlunda koppling på sekundären så vill man ha ohm ut så får man offra 16 ohm. Motkopplingen går därför från 8 ohm i denna variant.

Lite senare ska jag ha allt uppe på min web med komponentlistor och allt.

/Janne

Edited by - Jax on 2006/03/11 17:16:59
Go to Top of Page

tontor
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/03/11 :  19:48:03  Show Profile Send tontor a Private Message
Hej jag är ny här och tänkte bara hoppa in och tipsa om en polsk firma som har både nättrafon,
pp,s-end transformatorer till väldigt humana priser sidan är på polska men det finns en ruta
att klicka i så får man priset i euro. http://mkpt.pl
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/03/11 :  20:48:06  Show Profile Send Resonans a Private Message
Välkommen till HifiForum tontor!
Ja, priserna var helt ok. Vilken kan passa tro?

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:26:02  Show Profile Send Resonans a Private Message
Kan man ersätta Hammond 193K och 193B med en 2.8H 300ma respektive 15H 100mA?

...music is the best...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:05:14  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Ja det går bra, Resonans.

De polska transformatorerna är jag lite lur på, det framgår inte hur de är byggda, inte heller om de har skärmgallertappar. Det finns en trafo där med 6 kohm primär som skulle kunna passa men med en undre frekvens på 50Hz blir jag tveksam på om primärinduktansen är acceptabel.

Jag hittar inte passande nättransformatorer där men det kan ju vara språket som är lite svårt.

/Janne

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:34:33  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Priserna var det ju inget fel på 200 sloty en dryg 500 dring
Kanske finns nån på forumet som kan tolka polska?
Dom har ju mängder med rinkärnor oxå!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/03/12 09:35:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/12 :  11:56:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ludo kan polska tror jag. Kanske Dimitri också?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/12 :  17:57:08  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Lite läsning finns nu på min hemsida, klicka på knappen som ser ut som ett hus i mitt inlägg samt klicka på länken Bygg HFTA där.

Viss reservation för insmugna fel dock.

/Janne

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/03/12 :  19:06:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
Kanonbra jobbat Jax!
Jag tycker det är beundransvärt att du lagt så mycket tid på HFTA

...music is the best...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/03/14 :  21:51:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vi har Ludo som kan polska och han höll även i gruppköpet på rör från ryssland.

Gott Jax att du är klar med HFTA som är efterlängtat sedan träffen i GBG och ett årslångt samlande är på väg mot sitt slut.

Här finns fler på sidan http://mkpt.pl/index.php/cPath/9_101

/Anders

edit: Sidtillägg

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2006/03/14 21:59:38
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/18 :  17:41:17  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har lagt till en sida på min web som beskriver hur man drar igång den här förstärkaren.

Det är inte helt trivialt men smakar det så får det väl kosta en smula.

/Janne

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/25 :  18:29:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Så har jag äntligen möjligheter till lite mätningar efter att ha skaffat ett bättre ljudkort.

Jag har lite kvar att bygga till testutrustningen men jag har i alla fall gjort en mätning av HFTA vid en utspännng på 2V RMS i 8 ohm resistivt, ganska så låg effekt alltså. Resultaten förvånar mig lite faktiskt på ett positivt sätt.

http://crude.axing.se/rmaa/HFTA_RMAA_measurements.htm

Enjoy, om man säger

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/25 :  18:44:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser ju alldeles utmärkt ut.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2006/03/25 :  23:50:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag får hålla med Bernt det ser lovande ut.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/04/26 :  22:36:36  Show Profile Send Hasse a Private Message
man blir ju riktigt sugen. nån som kan uppskatta var det det skulle kosta att slänga ihop en HFTA?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2006/05/05 :  00:12:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Lite svårt att uppskatta då det är upp till var och en att stoppa i sina favorit saker i förstärkaren men jag är uppe i drygt 3000:- hittills och räknar med att lägga ut ett par tusen till innan jag kan sätta igång.

/Anders

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/14 :  20:01:47  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Om jag faar ansluta till projektet saa haer sent kunde jag kanske hjaelpa till som kurir

jag befinner mig ju i Polen och kunde kanske aaka och haemta prylarna?

den som kan polska ska naturligtvis foerhandla fram baettre rabatter

arbetet aer ganska billigt haer saa det aer heller inget som hindrar specialbestaellningar

gott om folk som aer duktiga paa att loeda etc

saadana personer har jag sjaelv kontakt med!

Jag aer i Katowice

var ligger den daer leverantoeren?

Haelsn

stefan

Zory
Polen
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000