HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFTA (HifiForum Tube Amplifier)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:59:37  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nåja, vi har MatsT och hans williamsonversion oxå.

Samt våra varianter vi har spånat om.

Min kan enkelt byggas om till helbalanserad med balanserad ingång om inte annat.

Fast det ser lovande ut, denna designen ser ut att bli min mest lyckade hittills. Den jag skrotade var inte dålig.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:46:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nu går båda kanalerna. Fortfarande inte kräm nog för att köra upp biasen så jag kör klass B med 30mA per rör.

Man kan tycka att klass B borde låta dåligt men det låter faktiskt inte alls så pjåkigt. Nu tycker jag personligen att 30mA vid 400V är mer AB1 än B, det är Philips som kallar det B.

I dt här läget låter steget kraftfullt och drar jag på lite så bottnar nätagget vid 250mA vilket är max det klarar. Biasen är svår att få stabil vilket beror på att 400V är reglerad medan bias inte är det. Med båda oreglerade bör de följa varann bättre.

Jag är fortfarande förvånad över den rena basen.

Uppdaterat schema:

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:23:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det verkar lovande det här!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:53:15  Show Profile Send Frasse a Private Message
Tjenare jag tänkte starta så smått att bygga jag har börjat sammanställa en komponentlista för jax strömförsörjning.
Jag är lite osäker på max spänningar och effekter så det frå någon annan hjälpa till med jag tror att 3w metallfilms motstånd typ bc components pr03 går bra att använda. Sedan kondingar 600V lyttar och pp eller något. Sedan är jag även osäker på potensiometrarna vad skall man ha för tp här? Sen tillkommer ju ev lite lödstift och annat jox om man inte har hemma.

KOMPONENT LISTA STRÖM FÖRSÖRJNING

Benämning: Typ: Artnr: Lev: Pris:

TR1+2 Hammond 374BX E-audio 1061:-/st

L1 Hammond193J 10H200mA E-audio 410:-

D1-D5 1N4007

D6+7 1N5818

LED1 Red

T1+2 BC549B

C1 5uf

C2 220uf

C3-6 1nf

C7 1000uf

C8+9 2200uf

C10+11 470uf

R1+2 10k pott

R3+4 22k

R5+6 100k

R7 270

R8 560

R9 500 pott

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:01:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tangerade precis 10'000 views...

Inte illa!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:53:31  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Lite nya värden till nätaggregatet:

C1 4.7uF 630V polypropylen 65-482-00 dyr tingest men trevlig.
C2 220uF 450V elektrolyt Evox Rifa PEH200 67-681-05 svindyr men mycket bra ESR
C3, C4, C5, C6 1000pF 3kV 65-803-69
C7 kan vara 220uF 100V. Biasdelen är flyttad till förstärkarschemat, dra direkt från D5
Strömgeneratorn är flyttad till förstärkarschemat och modifierad
R10 100k 3W, R11 ändras till 15k 3W
C8, C9 2200uF 25V
Tänk på att TR1+2 i schemat är en och samma trafo, jag fuskade bara lite schemamässigt.

För min del blir det dubbel uppsättning nätaggregat då jag dels behöver runt 280mA på 400V och dels runt 7A på glöden

Jag är lite oroad för 6550-varianten, datablad säger 50mA bias per rör för PPUL klass AB1. Kräver alltså 240mA för 2 kanaler.

Egentligen tycker jag inte att någon av de Hammond som E-audio listat passar. Jag har inte forskat i alternativ ännu.

Med 400V matning passar en mängd rör in i förstärkaren utan modifiering. EL34, 6550, 6L6GC, 5881, KT66, KT88, KT90 m.fl. så länge biasspänningen inte överstiger c:a 50V, EL34 kring 32V, 6550 runt 42.

Drivsteget orkar svinga bortåt ett par 100 volt topp till topp utan vidare, bör räcka. Klipper steget är det inte drivstegets fel

Ska se om jag kan pilla ihop en EL84-variant.

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/22 :  08:52:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha, här är ett par monoblock som jag tänkte bygga om så smått:

Ska testa med Jax´ variant när jag får tid.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/22 :  19:25:50  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har kollat runt lite och tror att Sowter kan fixa passande nättrafo för min variant. Brian lindar en ersättningstrafo för Radford STA-25 och den passar oss om vi ber honom linda den med lite lägre högspänning. Även den han lindar för Dynaco Stereo 70 borde funka. Båda kan i så fall utan vidare mata båda kanalerna.

Om ni väljer att köra slutrören i klass AB1 med 30-40 mA bias per styck (något ni borde prova, det låter bättre än man kan tro) så skippar vi eller tar en drossel med lägre induktans för att få ett lite rappare aggregat som kan mata AB1-slutsteg som ju inte drar konstant ström. Jag ska simulera runt lite för att se vad som kan behövas.

Jag har lyssnat mer på min prototyp och dragit på lite volym. Transienter får nackhåren att resa sig lite. Mellanregistret tränger inte igenom utan ligger där det ska. Diskanten kräver andra öron då mina inte är perfekta så jag får väl dragga hit Tobbe

Sowters transformatorer finns här: http://www.sowter.co.uk/acatalog/SOWTER_CLASSIC_AMPS_21.html

/Janne

Edited by - Jax on 2004/05/22 19:26:54
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/22 :  23:33:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kommer gärna på en provlyssning.
Men det får vänta en vecka.
Imorgon åker jag till upp till Norge för min sista arbetsvecka där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/23 :  20:19:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag gick igenom mitt transformatorförråd idag och hittade en nättraf som klarar en stereoversion så kanske kan jag komma igång med ett bygge snart. Utgångstransformatorer måste jag köpa och en tillverkare som jag tycker är intressant finns i Slovenien.

http://www.asv-sebart.si/tube/e/index.html

Data är rätt bra på deras trafar, kanske någon mer är intresserad?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:17:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant. Hur står sig de transformatorerna i förhållande till Hammond?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:16:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Prestandamässigt är de Slovenska transformatorerna bland de absolut bästa jag sett. Jag kan förmodligen få fram ännu bättre transformatorer från Ukraina men antagligen blir dessa lite dyrare.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:47:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Intressant trafo. Inte ofta man ser en dubbel C-kärna. Enligt data har den en exceptionellt hög bandbredd men studerar man fasgången de publicerat på en av förstärkarna så vrider den i mesta laget vid 20kHz. Nästan exakt lika mycket som jag fick med dominant pol kring 7kHz.

Det får en att fundera då förstärkaren saknar faskompensering, fast jag tror inte det är trafonsfel egentligen.

/Janne

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/24 :  03:33:22  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Prestandamässigt är de Slovenska transformatorerna bland de absolut bästa jag sett.

Har du något pris på dessa? Jag tycker de verkar bra men kanske inte exceptionella, det är ett stort problem att jämföra transformatorer eftersom tillverkare mäter på olika sätt, tex primärinduktansen kan mätas antingen med låg eller hög AC spänning vilket lätt ger en variation på 5:1

Det är bra att den tillverkare som du har hittat anger hur data är mätt, dvs vid vilken signal osv det gör det lättare att se om de är bra eller inte.

Primär och läckinduktans är relativt normala värden, men primärinduktansen är något låg, det kan vara därför som den går också så högt i frekvens, det skulle vara intressant att se frekvenskurvan för trafen självt.

Jämfört med Hammond så verkar de betydligt bättre, men inte om man jämför med Lundahl, Tango, Tamura tex.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/05/24 03:34:54
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:39:45  Show Profile Send Frasse a Private Message
Tjenare tänkte kolla status , hur ligger det till?

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/02 :  22:18:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
För min del ligger det väl bra till. Jag har inte haft så mycket tid den senaste veckan men ska labba lite med bias av utgångsrören.

Jag har simulerat runt lite genom att byta 1-ohmsmotstånden till 100 ohm och det ser bra ut. Det blir en slags kombination av fix bias och katodbias. Dock utan avkopplingar på katodmotstånden. Detta ger fördelen med fix bias utan så mycket av nackdelarna som drift och intervallen mellan biasjusteringarna bör bli betydligt längre. Själva justeringen bör bli enklare oxå och det bör vara säkrare att driva upp rören i nära klass A.

Men jag tycker arbetspunkten med 30-35 mA per rör låter så pass bra att nackdelen med AB1-drift inte överväger fördelen med lång livslängd hos rören när de går så pass kallt (mindre än halva tillåtna anodförlusten om man inte spelar rejält högt).

Å andra sidan ställer klass A mindre krav på nätdelen.

/Janne

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/05 :  14:13:25  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har nu lagt in 100ohm på slutrörens katoder utan avkoppling.

Biasen är nu mycket enklare att justera och är väldigt stabil. Steget är lite vänligare mot nätaggregatet oxå. Med bias fortfarande på 30mA per rör låter det fortfarande bra, möjligen blev det övre registret lite mjukare, kanske på grund av motkopplingen katodmotstånden ger. En 5000 ohm transformator borde passa bättre nu om man kör EL34.

Dax att dragga hit Tobbe tror jag.

/Janne

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/06/06 :  19:14:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vi får väll ta o planera in en provkväll...

Nu har jag påbörjat mitt livs största diy projekt...
Hel renovera ett gammalt hus så just nu så saknar jag inte saker att syssla med

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:04:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jax, något nytt?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:25:53  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nej, inget nytt direkt, det är sommar och semester så det blir inte mycket gjort.

När andan faller på ska jag testa lite mer med olika katodmotstånd samt se om jag kan få till det med 6SL7 på ingången, openloopförstärkningen är lite grann i lägsta laget just nu.

/Janne

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:30:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Igår byggde jag om ett av de monoblock som jag postade bild på tidigare i tråden. Jag har i stort sett använt Jax schema, men här fanns novalhållare så ECC82 har använts i stället för 6SN7. Dessutom har jag skippat -12V och ersatt strömkällan på ingångsröret med en enda J-Fet, en 2SK170BL. Jag är inte riktigt färdig ännu men jag kopplade upp som hastigast och konstaterade att förstärkaren är nästan helt brus- och brumfri. Fortsättning följer!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:06:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Idag har jag provlyssnat. Förstärkaren låter mycket trevligt, särskilt i basen. Redan på det här stadiet,
bara grovinställd och utan att ha trimmat in feedbacken ordentligt så låter det helt OK.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:43:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Spännande Bernt!

Får vi se bilder på bygget samt kanske rent av lite förstärkarmätningar?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:28:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kan väl tänkas så småningom.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:40:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det var ju skoj att schemat är reproducerbart. ECC82 ska funka rätt upp och ner i stället för 6SN7 men de senare är mer linjära.

Anledningen till -12V är att jag inte ville ha så låg spänning över strömgeneratorn och att jag ville ha en diod för att hålla nere tempdriften så mycket som möjligt. Jag har ingen aning om hur stabil en 2SK170 är i detta läget.

Stämde spänningarna jag har i schemat hos din?

/Janne

Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000