HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 RG62 med Bulletplug
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/09/17 :  23:02:35  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag tänkte delge Er mina erfarenheter av kombinationen RG62 (koaxialkabel) och Bulletplug kontakter
Bara för att klargöra så är jag inte LTS-medlem (för det kan man lätt bli ”stämplad” som har jag förstått), däremot har jag blivit mer ifrågasättande till diverse hifiapparater och kablar (tack vare forum som detta).

Köpte en uppsättning Bulletplug och satte avbitaren i mina Biltema-kablar (rosa). Blev med en gång övertygad om kontakternas förträfflighet. Mer punktformigt och ”svarta hål” mellan musikerna.
Fortsatte då med att stycka mina Straight Wire Rhapsody (ca 3.000 kr /par). Efter ganska knivig lödning provades dessa och jag upplevde samma förbättringar.

Därefter införskaffades ytterligare en uppsättning Bulletplug och en bit RG62. Väldigt enkel att löda och sedan bytte jag ut Rhapsodyn.

Tidigare har jag upplevt Rhapsodyn som ”ofärgad”, avslöjande med lite diskret bas. Efter bytet till RG62 öppnades rummet som jag lyssnar ”in i” (här kan jag tänka mig ett tjog hurtiga kommentarer – men den risken tar jag).
Det fanns ingen slöja och dynamiken ökade 2 snäpp. Basen djupnade, fick mer pondus och blev lättare att följa.
Diskanten har jag vissa funderingar kring. Den rullar eventuellt av allra högst upp och kanske det är kanske därför som jag kan/vill spela högre än tidigare. Detaljrikedom har den dock i alla register.

När lödtennet svalnat lägger ni i Eric Bibb/Just like love i spelaren och så får ni höra hur en akustisk gitarr låter…

Hursomhelst, alla som använder sina kablar för att dölja/justera ljudet skall nog inte satsa på denna kombination. Däremot rekommenderar jag alla andra att kosta på sig ca 500 kr för att, om inget annat, tala om för mig att jag hade fel!!


Med vänlig hälsning
Deerhunt


ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/17 :  23:45:02  Show Profile Send ekman a Private Message
"alla som använder sina kablar för att dölja/justera ljudet skall nog inte satsa på denna kombination"

alltså jag bara undrar kan du nämna en enda person här på forumet som vetandes väljer kablar för att dölja/justera ljudet?
du ska se att dom flesta inklusive du letar efter transparenta kablar som ger en större musikupplevelse och där kommer inte rg-62 speciellt långt =) det ska dock nämnas att dom är väldigt prisvärda men dom har sina fel precis som allt annat

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:12:09  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
alltså jag bara undrar kan du nämna en enda person här på forumet som vetandes väljer kablar för att dölja/justera ljudet?
du ska se att dom flesta inklusive du letar efter transparenta kablar som ger en större musikupplevelse och där kommer inte rg-62 speciellt långt =) det ska dock nämnas att dom är väldigt prisvärda men dom har sina fel precis som allt annat




Vad har du jämfört RG 62 mot, intresserad då jag har 10m hemma som jag tänkte prova på kul.

//Magnus
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:16:43  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

"alla som använder sina kablar för att dölja/justera ljudet skall nog inte satsa på denna kombination"

alltså jag bara undrar kan du nämna en enda person här på forumet som vetandes väljer kablar för att dölja/justera ljudet?
du ska se att dom flesta inklusive du letar efter transparenta kablar som ger en större musikupplevelse och där kommer inte rg-62 speciellt långt =) det ska dock nämnas att dom är väldigt prisvärda men dom har sina fel precis som allt annat





Min uppfattning är att väldigt många tror att man kan justera lujdet medelst olika kablar. En del verkar till och med tro att man kan bli kvitt rumsresonanser samt andra allvarliga brister i afspelningskedjan medelst kablar.

Hur har du kommit fram till att RG-62 är dålig?
En bit RG62 eller annan godtycklig bra kabel (utan lådor och andra konstigheter) förvränger signalen i alla fall en faktor 10000 mindre än samtliga övriga delar av afspelningsanläggningen.

mvh\Kapten A.


Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:26:56  Show Profile Send norman a Private Message
"alltså jag bara undrar kan du nämna en enda person här på forumet som vetandes väljer kablar för att dölja/justera ljudet?"

Tycker att i nästan varje tråd med kabeltips så nämns ljusa/mörka kablar som skall passa ihop med en mörk/ljus anläggning. Så man kan nog nämna ganska många personer...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/18 :  04:38:12  Show Profile Send ekman a Private Message
orkar inte ha en till dylik debatt med er kom bara med mina åsikter och längre lär vi inte komma

och till normans inlägg så du tror inte möjligtvis det kan bero på att olika kablar låter olika och ingen är perfekt dvs helt transparent?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/18 :  06:54:15  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vi kanske borde börja med kontaktannonser...



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/18 :  06:57:45  Show Profile Send Timbre a Private Message


Istället för allt kabeltrassel alltså...



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/18 :  07:00:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


Mångfald förskönar...



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/18 :  07:03:38  Show Profile Send ekman a Private Message
vad menar herrn =) kontaktannonser?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/18 :  08:25:22  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, istället för alla di där kabelannonserna vi sitter och lusläser.

Har hunnit till jobbet. De´ va´ ju studiedag idag!
Bara att hålla masken...

Du har ett mail i mailboxen, ekman.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/09/18 :  11:26:16  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Ville bara visa en bild på "värstingvarianten" med dubbla RG62.


Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/18 :  17:50:19  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
orkar inte ha en till dylik debatt med er kom bara med mina åsikter och längre lär vi inte komma



Debatt jag undrar vad du jämför emot, om du däremot inte ens lyssnat på kabeln är dock din åsikt tämligen ointressant. Jag är intresserad då jag ämnar prova mot mina Kimber silver streek samt mumma silver, kan vara roligt att veta vilka kablar du jämfört mot. Nåväl jag blir väl varse (hur dom låter jämfört med Kimber och mumma då).

deerhunt: Vad är det för tåtar som sticker fram


//Magnus
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:49:52  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det är skärmen jag lagt ut på de vita kablarna.
Om min vill minska risken för instrålning kan dessa med fördel anslutas till jord på förstärkaren.
Jag använder alltså varsin solid core till plus resp. minus.

Om det hjälper vet jag dock ej (gav bort denna kabel till bekant)- min "recension" gäller en enkel RG62 där jag använder skärmen för minus-polen.

mvh

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/19 :  01:15:43  Show Profile Send mag a Private Message
Ok Tack, jag ska prova med enklare kontakter först men det verkar intressant.

//Magnus
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  07:27:58  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har testat mot en del olika kablar först mot en tara labs prism22 för 700kr och där var rg62 bättre sen testade jag mot transparent super där fick rgn pisk sen sist mot silk som var den helt klart mest öppna och neutrala av dom alla

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/19 :  17:53:49  Show Profile Send mag a Private Message
Tackar och bockar alltid kul att veta vad andra testat och vad dom tycker, får väl se vad jag tycker. Är sugen på att testa Silk det är många som verkar gilla den , och den är ju förhållandevis billig.



//Magnus
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/19 :  18:38:28  Show Profile Send drgreen a Private Message
silk rules...

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/09/19 :  19:26:47  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej Ekman
Blir nyfiken på att testa silk.
Var kan denna inhandlas (har Ljudmakarn den i lösmeter)?
Vad är meterpriset för den?

tack på förhand


Edited by - deerhunt on 2002/09/20 06:55:44
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:45:09  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ljudmakarn har Silk på lösmeter för nånstans runt 400kr/m (Pratade med Ludvig på Arken och tror han sa 400kr. Kan ha varit 350kr...)

/Erik

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:07:54  Show Profile Send ekman a Private Message
hejsan japp i prisklassen är silk "oslagbar" mkt trevsam kabel

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:09:08  Show Profile Send markih a Private Message
Intressant Deerhunt! Bulletplug, verkar de bra, är de lätta att montera? Passform?

Timbre: Kul och smått geniala inlägg i kabelhärvorna.. om du förstår vad jag menar?

markih
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/09/22 :  18:59:06  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej Markih
Bulletplug är en utmärkt uppgradering ljudmässigt.
Rent mekaniskt lämnar den en del övrigt att önska - dragavlastningen är inte värt namnet, bara en tunn skruv som är gängad i den tunna blå plasthylsan...Jag nämnde det för Ljudmakarna på mässan och som jag förstod så är jag inte den första som påpekat detta.

Den är dock väldigt lätt att löda - ta det dock försiktigt med att värma för länge - plasten deformeras lätt runt minuspolen.
Första gången är den också kinkig att få på rca-honan - men sen går det bättre.

mvh

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:23:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

man kan lyxa till det med en krympslang..
då läre det inte lossna, snyggt proffsigt
blir det också!

OCKSÅ!!

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:00:30  Show Profile Send wallraff a Private Message
Vilka krympslangar används bland folket?
Vilka flätor(runt kabeln för olika form av isolering) är beprövade och godkända att köra?! Har sett att det finns flätor som isolerar mot UV och kemikalier, men hur är det med fält från andra kablar osv?! Något som skyddar mot det?

//Wallmuff

Överdimensionera, då håller det...
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:18:07  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Vad är det för skillnad på RG-58 och RG-62? Köpte 10m RG-58 men insåg nu att det var RG-62 jag egentligen skulle ha haft.
Funkar det bra med RG58? Någon som testat?

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000