HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 PS Audio HCA-2 - Smak av framtiden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/06 :  09:15:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
I fredags var jag och min kompis Bo lediga från våra arbeten för ett enda syfte, att ha en trevlig hifidag. Vi styrde färden till den trevliga kafféstaden Alingsås där Hifi Consult och Esoterisk hifi huserar. Vi började med ett uppladdningsfika på Orions kaffé. Där snackade vi lite hifi och bläddrade i senaste numret av Stereoplay där de bland annat gjort ett stort test av integrerade förstärkare av olika konstruktioner. Transistor, rör och digitalförstärkare. Delad förstaplats blev det mellan rörförstärkaren Octave V40 med 55 punkter och digitalförstärkaren AVM Inspiration, även den 55 punkter. Bästa transistorförstärkare ansåg de Symphonic Line RG 10 Mk3 vara, 52 punkter blev poängen. Betyder detta något ??? Nja, men det är ändå lite kul att läsa sådana här tester, det måste jag erkänna

Efter kaffet åkte vi till Hifi Consult. Där blev vi som alltid trevlig bemötta och man får lyssna på vad man vill och utan stress eller köpkrav. Under timmarna på Hifi Consult lyssnade vi först på Martin Logan Prodigy (tror jag) med Advantage S1 och stora KRELL monoblock. Tyvärr lät det inte särskilt imponerande, lite stumt och burkigt med rätt lite sweetspot.
Sedan fick vi koppla in och lyssna på det vi egentligen kommit för, en begagnad Audio Research CD 1 .(12 00 kr). Denna kopplades ihop med Amplifix och QRS Saturnus. Vi jämförde sedan denna med CdFixen, för att veta om den är ett vettigt begagnatköp för de pengarna. Audio Reseachen var verkligen en besvikelse, den var grumlig i upplösningen och hade en konturlös bas och spelade utan engagemang. CdFixen var i jämförelse en riktigt injektion i driv, upplösning, bottendrag och definerad bas. I denna jämförelse var det spel mot ett mål.
Vi avslutade besöket på Hifi Consult med att byta frå CdFixen till en kombination bestående av en TEAC drive och en gammal KRELL dac. Denna uppsättning spelade med ett väldigt drag och driv i musiken, med hyffsad upplösning. Det var dock kanske lite väl påträngande efter en stund så i detta sällskap måste man säga att CdFixen är ett bra köp.
Tyvärr lät det inte heller denna gång sådär speciellt bra på Hifi Consult. Jag vet inte vad det beror på, men jag har aldrig tyckt att de fått till ljudet så att det verkligen övertygad. Det kanske är ett dåligt rum de spelar i för jag kan inte tänka mig att det beror på eras kunskaper, att de inte får till det

Vidare så till Golden Age Music. Bosse på Golden Age hade som alltid full tupp, men välkomnade oss och sade att vi får ”ta det som det är”. Vi sade att vi gärna ville höra PS Audio HCA-2. Det skulle visst gå bra. Vi fick hjälpa till att bära ut grejer ur lyssningsrummet, att hämta kablar ur studion och att koppla in anläggningen vi skulle höra. Till slut stod anläggningen klar, då bestående av en gammal Philips drive, en License dac, ett Shanling försteg och ett PS Audio HCA-2 slutsteg. Vi spelade på Golden Ages egna högtalare bestående av två T&P basar och en ETON banddiskant per högtalare. Kablarna kom från Renisanse Audio eller vad de heter, de med blå vätskefyllda kablar.
Man kände sig lite skeptisk till anläggningen innan det började spela. Shanlings försteg är ju inte direkt highend och cd drive och dac är minst 10 år gammalt. I med första skivan, Ricky Lee Jones – Pop och jösses!!! Fler skivor, platsbyten och leenden, detta spelade otroligt bra. Jag tror aldrig jag upplevt maken till pondus i basen. Den gräver hur djupt som helst, med full kontroll och bra definition. Det torra fina ljudet ändrar dock karaktär upp i registren (som tur är) så där spelare det öppet och silkeslent med väldigt upplösning och Oandsträngdhet. Ju mer jag funderar på intrycken så funderar jag om detta är det bästa jag hört. Allt positivt jag läst om PS Audio HCA-2 verkar stämma och jag har svårt att se varför man, om man har råd, skulle köpa något annat slutsteg. Om det inte är för imponatoreffekten i hifi racket vill säga.

Vi lyssnade också som hastigast på LC Audios digitalslutsteg ZAPpulse. Tyvärr var det något fel på det så det knastrade mest i en kanal. Annars hade det varit spännande att få höra hur nära, eller långt ifrån ZAPpulse skulle vara PS Audio.

Jag vill sluta med ett tips för den som vill ha en billig highendanläggning och är lite händig. Högtalarna vi lyssnade på går att köpa som kit. Element, filter, portar och byggbeskrivning får man för ca 15 000 kr. Sedan får man lägga x antal timmar på lådbygge, men det bör inte vara alltför avancerat eller dyrt, räkna med kanske 2500 kr.
PC Audio HCA-2 med gällande dollarkurs kostar ca 22 000 kr och om man sedan köpter tex en begagnad Wadia 830 för 17 000 kr som fanns på annons för någon vecka sedan så behöver man inget försteg.
Då har man handlat hifi för 56500 kr, med lite begagnade kablar landar man på 60 000 kr, och jag skulle tro att det presterar ett ljud som är oerhört svårslaget, nästan oavsettpris.

Själv funderar jag på hur jag skall kunna få ta del av ”framtiden”. PS Audios slutsteg är naturligtvis något att drömma om, men det kostar trots allt en del pengar för en vanlig dödlig. Jag undrar naturligtvis hur bra LC Audios ZAPpulse kan vara i jämförelse, kommer man 80% på vägen? LC Audio har nyligen kommit med en uppgradering av sinn ZAPpulse som gör det mer välljudande. Man kanske skulle testa.

Jag avslutar med ett fritt citat från senaste Stereophile, angående PCAudio HCA-2. ”Om du tänker köpa ett slutsteg till vilka pengar som helst så uppmanar jag dig att lyssna, även om du är en rörälskare och även om du har tänkt göra av med mycket mer pengar.”

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2002/10/06 17:04:40

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/06 :  12:15:07  Show Profile Send n/a a Private Message
PS-Audio har respekt med sig helt klart... I mitt tycke det mest intressanta hifi märket på marknaden just nu.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/06 :  12:20:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
HCA-2 steget har testats flitigt riktigt fina högtalare, bl.a. Dawn+Noon, Eternityoch även ny liknande modell.

HCA-2 steget har klarat sig med suveräna resultat och dyrare slutsteg har fått en rejäl match om 1'a ljudet. De 150 watt'n verkar kunna räcka till de allra flesta behov.

Hifi & Musik's recension av den var ju verkligt positivt, även om det tog lite tid innan maskinen var inspelad...



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:56:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Utan att ha hört HCA-2 så är jag dock lite skeptisk mot den efter recensionen på www.soundstage.com

De tyckte iof bra om den men enligt deras mätningar så har den ju ca 10-100ggr mer distorsion än ett ”vanlig” transistor klass AB steg. Visserligen finns det många som gillar lagom mängd distorsion, men jag blir ändå lite skeptisk. Den ideala förstärkaren, som dock inte finns, bör ju ha noll distorsion.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:59:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Utan att ha hört HCA-2 så är jag dock lite skeptisk mot den efter recensionen på www.soundstage.com

De tyckte iof bra om den men enligt deras mätningar så har den ju ca 10-100ggr mer distorsion än ett ”vanlig” transistor klass AB steg. Visserligen finns det många som gillar lagom mängd distorsion, men jag blir ändå lite skeptisk. Den ideala förstärkaren, som dock inte finns, bör ju ha noll distorsion.



http://www.soundstage.com/revequip/psaudio_hca2.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:23:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"De tyckte iof bra om den men enligt deras mätningar så har den ju ca 10-100ggr mer distorsion än ett ”vanlig” transistor klass AB steg"

10 till 100 ggr. Detta är alltå 10 eller 100 ggr jämfört med en transistor's normala (?) dist på mellan 0.01 till 0.1%. I senaste High Fidelity är det nått rekantigt steg med; 0.009% vid 100 watt och 8ohms last, samma vid 4 har jag för mig. Steg dock vid 2 ohms last.

100* 0.009 ger hiskeliga 0.9 %, eller?

Tekniken (klass D) lär kunna förfinas. Säkert kommer dom mäta bättre. Säkert kommer dom låta bättre. Men det är i framtiden det!

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:53:52  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rätt mängd av rätt distorsion uppleves ju ofta som trevligt. Och det är klart, 1% är ju inte så jätte mycket. Men mer en vad ett klass AB steg av god kvalité normalt har.

Jag misstänker att PS audio använder ett mindre klass A steg i HCA-2an och använder klass A steget för att kompensera bort felen i klass D steget.

Ett intressant alternativ till PS Audio steget kan vara dessa

http://www.av-reality.com

(också ”digitala” men annan teknik). Dom är dock rätt så fula i min mening :)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/07 :  20:17:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Bakläxa på epkpeng. Förstärkaren var ju ICEPower. Inte en "vanlig" sandlåda.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000