HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Unison Research Unico och Triangle Celius 202
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pmalmh
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:00:02  Show Profile Send pmalmh a Private Message
Efter ett halvårs letande så fick jag äntligen ihop en anläggning som både passade min budget och mina kvalitetskrav. Kraven var att hitta en förstärkare och högtalare för ca 30000:-
I början så tittade jag enbart på de märken som finns i Sverige. T ex. NAD, Musical Fidelity, Audio Analogue, Kef, Infinity mm. Men med hjälp av en kamrat i Oxford så fick jag upp ögonen för den Italienska förtärkarbyggaren Unison Research och den Franska högtalartillverkaren Triangle. Bägge säljs av den Engelska firman UKD.
http://www.ukd.co.uk

Förstärkaren heter UNICO och är en integrerad rör/transistor hybrid.
Den levererar 80 watt per kanal. Pris ca 11500kr (750£)

Högtalarna heter Triangle Celius 202 och är 113 cm höga golvhögtalare med två basar en mellan och en diskant. Pris 16000kr (1095£)

Jag tänkte inte försöka beskriva ljudet mer än att jag har jämfört kvaliten och ljudet med betydligt dyrare anläggningar i 80000-100000kr klassen. Ni kan läsa en intressant resension av Sam Tellig i september utgåvan av Stereophile. Där beskriver han hur dom tillverkar Unison Research förstärkare och deras filosofi. Triangle är Frankrikes tredje största högtalartillverkare. Tyvärr så finns det ingen återförsäljare i Sverige :-(. Min utvärdering fick jag göra i England hos Oxford Audio i Oxford. Dom var även vänliga och skeppade högtalarna hem till mig i Sverige.

Hoppas att ni som letar efter en integrerad förtärkare och ett par prisvärda högtalare fått upp blicken från de märken som bara säljs i Sverige.

pmalmh





Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/12 :  19:39:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, det är nå´t visst med italienare...













Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/12 :  20:54:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Den översta har jag haft i mitt lyssningsrum ett tag. Fantastisk musikmaskin!

Unico'n har jag hört andra som testat, med fantastiska recensioner, i synnerhet med tanke på priset på drygt 10'000SEK.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/13 :  13:17:28  Show Profile Send Per a Private Message
har unico på schemat för testlyssning nästa vecka. ser fram mot det ännu mer nu.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:18:21  Show Profile Send ekman a Private Message
twin towers=)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000