HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Fel forum men försöker ändå (tv-problem)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:40:51  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Tjo!

Jag har problem med min TV och tänkte kolla om någon vänlig själ här kunde hjälpa mig. Vet som sagt att det inte är rätt forum men jag ger det ett försök iaf i min desperata jakt!

Mitt problem är att jag har 5cm vågräta flimmerstreck som vandrar över bilden när jag ser på tv (alla kanaler utom tv4+) samt att när jag överför bild från datorn så vandrar det ljusa streck (inte flimmriga) över bilden.

Mvh!

//Adam

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:09:51  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag tror att du har för dåliga kablar som är för dåligt skärmade & som tar in störningar från andra källor.
Se till att separera strömkablar från signalkablar osv.
Kolla upp att det är vettiga kontakter på kablar & att de håller 75ohm med ordentlig skärmning.
Mvh
snare2
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:21:38  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Tack för tipset snare2!

Vet du var man kan hitta schyssta antenkablar och kontakter? Antar att de som tex onoff och motsvarande säljer inte är av bästa kvalité...

//Adam
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/16 :  23:52:58  Show Profile
Ett bra och billigt alternativ är tex supras scart http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=100830
Antennkabel, tja... jag är lite tveksam, men det lär ju knappast bli sämre.
Dessa vore kanske något http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=100770

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/03/16 :  23:58:21  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Tack Ben!

Scart har jag en bra och likaså s-videosladd från datorn till tv´n, men däremot är antensladden gammal och av billig kvalité så tack för tipset!
Go to Top of Page

johgr
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:13:45  Show Profile Send johgr a Private Message
Har du kollat att du inte har några jordslingor mellan tvn och datorn?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:35:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Inte för att jag vill skrämmas men det kan i värsta fall vara så att du har fel på TVn. Jag har sett samma problem och det visade sig att det var ett "fysiskt" fel, TVn klarade inte att synka bilden ordentligt vid vissa frekvenser (=vissa kanaler).


Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:22:37  Show Profile Send Mace JR a Private Message
*ler fånigt* När jag igår hjälpte min far med hans dator (slog av strömmen för min dator) så märkte jag att störningarna inte framträdde. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa om störningarna kommer via s-videosladden eller bara utav att datorn är påslagen. Ska kolla detta senare idag.

Tack alla så länge för tips o tricks!

// Adam

Edited by - Mace JR on 2004/03/18 11:23:27
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:35:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Åhå, du har alltså datorn på även när du ser på TV? I så fall så kan det nog vara det som stället till det.

Anledningen till att jag "skrämmdes" lite var att det lät osannolikt att du skulle få i princip samma problem med två helt olika signalkällor och kabeluppsättningar (jag kör ibland 10m S-video köpt på Claes Ohlson till TVn, har inga problem med så uppenbara störningar), har du datorn på nära TVn så kan den definitivt störa.
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:29:24  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Datorn står tyvär nära pga för liten lght... Orka stänga av datorn för att se på tv fast värre är det för mig med störningarna när jag ser film via tv-ut eftersom detta sker flera ggr dagligen :(
Go to Top of Page

johgr
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:12:40  Show Profile Send johgr a Private Message
Har du testat att dra ut antennkabeln när du tittar på film från datorn. Försvinner störningarna då så har du jordslingor, detta kan avhjälpas men en jordavskiljare eller två kondensatorer på antennkabeln.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/21 :  10:42:57  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag hade jordproblem tidigare från kabeltvn, det löste sig när jag köpte mig mitt filter: http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D235%26menu%3D1.

Jag har rekommenderat den till två polare som även de har blivit av med sina störningar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000