HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 6.1 och 7.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/24 :  00:20:20  Show Profile Send cofra a Private Message
Har jag en 6.1 reciever och Y-kopplar den bakre centerkanalens preout-signal till två externa slutsteg och sedan driver två högtalare med dessa så har man fått 7.1 eller har jag missuppfattat något...?

För det är väl det en 7.1 förstärkare gör.... tar mittenkanalen bak och delar den i två för att göra den mer svårlokaliserbar...?

Jag funderar på surroundförstärkare och om det är som jag tror det är kvittar det om jag köper en 7.1 el. 6.1 eftersom jag tänkt använda externa slusteg till alla kanaler.

Någon som kan rätta mig i ev. fel eller har åsikter...?

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/24 :  03:48:39  Show Profile
Ja visst så kan du göra. Ska inte vara några problem som jag kan se.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/24 :  10:32:27  Show Profile Send Kero a Private Message
Ska man vara petig så handlar det bara om 6.1 oavsett hur många högtalare du hakar på. Hakar man på fyra slutsteg och fyra högtalare blir det inte 9.1 utan det är fortfarande 6.1 men man använder fler högtalare för den där extra bakkanalen för att få en bättre effekt.

Så det är alltså precis som du tror. men om du ska använda externa slutsteg, varför inte ett separat försteg då ?
Eller är det bara till bakkanalerna du ska ha externa slutsteg ?

Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/24 :  13:54:52  Show Profile Send cofra a Private Message
Jag har ett hyfsat surroundförsteg nu som är 5.1 men jag tänkte göra mig av med det och skaffa en reciver istället då jag har en massa högtalare som jag skulle vilja använda. Jag får se.... funderar fortfarande. Det är en djungel det här med format.

Lutar åt att bli 7.1 eller 6.1 med två högtalare för den bakre mittkanalen som jag yrade om ovan eller så behåller jag de prylar jag har och kör två högtalare per surroundkanal bak.

Ett annat problem är ju det där med hur recivern klarar av att skifta då man byter mellan 7.1, 6.1 och 5.1 källor.

Äh, kanske är bäst att hålla sig till 5.1 så länge... bara det att jag har utrymme och en massa högtalare som jag skulle vilja utnyttja.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000