HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 vilken stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:35:44  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Har tänkt köpa en ny förstärkare. Den kommer användas mest till mitt hemmabio system men även som vanlig 2-kanals förstärkare. Jag har Jamo e8 serien som högtalare. Har hört en hel del positivt om Yamahas rx-v 740 och har funderingar kring en sådan. Alternativt en Yamaha rx-v 1400 eller ngn av pioneers stärkare. Så vitt jag har hört så ska yamaha vara bra som både hemmabio och 2kanals förstärkare ... Gärna någon THX förstärkare som går på under 10000.

Kom gärna med synpunkter och tips i massor.

tompa

Edited by - tompa39 on 2004/02/27 13:58:24

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/27 :  17:45:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Tompa, jag tycker inte att det är lönt att leta efter någon förstärkare som är THX-certifierad.

Tillverkaren betalar mycket för certifieringen och den är tydligen viktigast som försäljningsargument på den amerikanska marknaden. T.ex Yamahas tidigare hemmabioförstärkare har inte denna certifiering. Dock så har det kommit en från Yamaha som följer certifieringen men den är i ett annat prisläge än det som eftersöks här.

Men om du absolut önskar en THXcertifierad får du med största sannolighet söka denna på begagnat marknaden.Dock så är som du är inne på Yamaha en mycket lämplig tillverkare att i varje fall lyssna på innan du bestämmer dig. MvhKristofer
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2004/02/28 :  00:49:32  Show Profile Send tompa39 a Private Message
hmm, ok .. Jag har faktiskt börjat tänka mer och mer på rx-v1400 från Yamaha och då är inte anledningen att den är THX certad. Vi får se, antingen den eller rx-v740

tompa
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:57:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej igen tompa. Ja, jag tror att det är just en rx-v740 som jag rekommenderat åt en arbetskamrat som också letade efter en passande receiver till hemmabio. MvhKristofer
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/02/29 :  13:47:20  Show Profile
Någon modell med autokallibrering rekommenderar jag, Yamaha 1400/2400 eller Pioneer AX3/AX5, ev Denons nya 3805 som kommer om några månader.
Ang THX så låter thxcinema läget otroligt bra på vissa rullar, värt att ha stärkaren thx märkt bara pga av detta =)
I dagsläget skulle jag nog köpa en Yamaha 2400, ev komplettera den med slutsteg till frontar senare.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:40:53  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jepp!! Nya Denon 3805an värkar brutal det går att läsa allt om den på:

http://www.usa.denon.com/catalog/products.asp?l=1&c=2

Snacka om 2kanals killer!!!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:05:57  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Jag beställde en yahama rxv-1400 från netonnet för en vecka sedan. Får se om den motsvarar mina förväntningar. Det verkar dock som om det kommer ta lite tid innan den kommer in, men den som väntar på något gott ....

tompa
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:10:22  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Yamaha verkar ha en X50 serie i antågande. Detta gör att jag kommer åtminstånde att hålla mig ett par veckor till med att köpa reciever tills det utkristalliserat lite mera om prestanda, priser ect.

http://www.avland.co.uk/yamaha/rxv750/rx-v750.htm
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=57193

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:25:12  Show Profile Send Mace JR a Private Message
RXV-750 verkar klart intressant. Undrar vilket pris den kommer gå för?!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/03/19 :  14:14:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
X50 serien blir med största sannolikhet billigare än X40 serien.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/19 :  14:15:30  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kolla in den nya AVR430 från Harman Kardon. Klart det bästa jag hört för dom pengarna. Ger 7x65w i 8 ohm(ger säkert dubbla) med en strömstyrka som dom andra tillverkarna kan drömma om. Blev att jag köpte en själv. Öppet och trevligt ljud med bra tyngd i botten. Stöder alla format på marknaden i princip utom THX då.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:11:30  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Fick förstärkaren för ett par dagar sedan och jag är helt nöjd. Det blev ett bra lyft för systemet på alla sätt och vis. Skadar inte att den är riktigt snygg också

tompa
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:08:06  Show Profile
Trevligt! Yamahas 1400 och 2400 är riktiga dräpare i prisklassen, tänkte köpa en 2400 själv men dom var slut.
Köpte en Pioneer AX3 istället, lite svag kanske, men det löste jag med ett slutsteg till frontarna.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000