HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har kändisarna för hifi där hemma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:23:52  Show Profile Send Viking a Private Message
Så deres målinger over flere døgn var altså bortkastet, har du hørt om Russ Herschelman?? Jeg skal vel ikke si slikt, men å stille spørsmålstegn ved en sak der du IKKE har vært i et rom DU ikke har sett som hadde bueganger etc. som gav en meget spesiell akustikk så er jeg "ovânlig"? Er du ikke det som sier at jeg og de som gjorde installasjonen har feil begrunnet med teori og ingen annen erfaring fra saken?? Dette er typisk Ingvar "Mister Know It all" Øhman!!(den var frekk, men nok får være nok)
De prøvde med suber i diagonalt stående hjørner, langs langside, nært frontene etc. men det fungerte ikke UANSETT hva de gjorde. Så de tok feil da, måleinstrumentene var vel feil?? Kanskje man skal spørre seg selv om hvilke akustiske fenomen som kan frembringe slike resultat istedenfor å gjøre narr av og si at folk tar feil?? Men som du sa: Denne diskusjonene legger jeg død, da vi sikkert ikke blir enige da jeg ser på resultater "on site" mens du refererer til teori og dine erfaringer som ikke er i det omtalte rommet.

MVH Vikin
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:35:49  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Ge dig Viking. Du är bara otrevlig till ingen nytta. Det var så det här startade - du hävde ur dig oförskämdheter mot Pekka. Var snäll istället!

Jag har inga fler inlägg i frågan, du får tro på vad du vill, liksom alla andra.

Ämnet var "Vad har kändisarna för hifi där hemma?". Låt oss respektera startinlägget och ägna oss åt den frågan istället!


Det tänker jag göra: Jag gissar att Viking har en anläggning hemma som har blivit rekommenderad i någon branschfinansierad hemmabiotidskrift, och att Vikings ställt sina basmoduler på varandra!

Du har väl humor hoppas jag? Jag tror det.

Vänliga häslningar, Ing. Öhman.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:45:07  Show Profile Send ayayay a Private Message
Det var jag som startade denna "tråd", och jag kan bara konstatera (som i alla trådar, nästan) att det har spårat ur...

Men vad gör det...

---...---
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:48:23  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Det var en bra tråd tycker jag. Kul ämne. Hoppas den spårar tillbaka igen. Jag vill höra massor av kändis-hifi-skvaller!!!

i
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:48:57  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Det var jag som startade denna "tråd", och jag kan bara konstatera (som i alla trådar, nästan) att det har spårat ur...

Men vad gör det...

---...---


Men det är en liten skara som alltid är inblandade i urspårningarna.
känd är jag inte men hifi har jag hemma

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:38:55  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by dole
...känd är jag inte men hifi har jag hemma

//dole\\[img]



Vaddå f'nått då?

Är det grejjor med mycket krom som måste putsas titt som tätt? Är det bra stroke på prylarna? Kort sagt: Är det sjysst rejkat å portat å svarar prylarna bra på volymen således att ett trevligt orr/rupp kan tänkas uppstå när det behövs?

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/26 :  18:24:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ingvar & Co, bromsa ned en smula annars bjuder jag på en bloody mary nästa gång vi ses.

Om denna vink är för fin lovar jag att återkomma även här.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/26 :  18:43:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Viking!

Efter dessa diskussioner blir man ju ganska intresserad av att läsa den artikeln du skriver om. Finns det möjlighet att du skulle kunna e-posta eller faxa den till mig? Du får faxnummer per e-post. Eller finns den att läsa på nätet?

ljudknoppen@yahoo.se


Hälsningar Johan L


[green]Insyltad i branschen genom:
1. Teracom, utveckling av nya tjänster inom audio och förbättring av ljudkvalitet. Teracom ar de som sänder TV och radio över Sverige, bekant även som huvudägare i Boxer
2. Egen firma "J L New Home Technology"
3. Ideellt arbete genom att skriva recensioner av apparater till Musik och Ljudteknik.[ /green]

Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/09/27 :  04:03:11  Show Profile Send Viking a Private Message
Jeg finner ikke bladet :-) Mener det var i et eller annet 2001 nummer!! Russ Herschelmann hadde også en repotasje serie over en "ny" installering av et akustisk sett ikke fungerende anlegg i dette tidsrommet.
Ingvar: Eneste grunnen til at jeg ble litt oppgitt over pekka er at han med et innlegg sier at alle målinger som ble gjort i dette rommet ble forkastet uten noe annen bakgrunn enn teori, en teori jeg selvsagt er helt enig med ham i, men i dette tilfellet var det ikke slik. Hadde det ikke da vært mer interessant å finne ut hvorfor slike resultat kunne skje enn å avblåse dem som "okunniga" basert på teori?? Og jo da, jeg har humor :-) Hjemmekinoen med Jmlab Utopia linjen ++ ble selvsagt kjøpt basert på tester i Hifi och Musik og Hemmabio :-)

MVH Vikin
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:34:52  Show Profile Send ayayay a Private Message
Nån som har nått ang vår tråd?

HAde varit intressant vad Julio Iglesias lyssnade på hemma.
Säkert ngonting smörigt...


---...---
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:59:45  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Nån som har nått ang vår tråd?

HAde varit intressant vad Julio Iglesias lyssnade på hemma.
Säkert ngonting smörigt...


---...---



jag kan fortsätta på rätt tråd. Julio har man ingen koll på men jag vet att liberace den gamla pianomarodören var en krell man. åtminstoneenligt de bilder som slank förbi på E! igår. krell känner man igen på flera års avstånd.

sayonärrr

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:24:56  Show Profile Send ayayay a Private Message
Krell kan man lukta sig till... (brända högtalare)


---...---
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:54:27  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Viking

Jeg finner ikke bladet :-) Mener det var i et eller annet 2001 nummer!! Russ Herschelmann hadde også en repotasje serie over en "ny" installering av et akustisk sett ikke fungerende anlegg i dette tidsrommet.
Ingvar: Eneste grunnen til at jeg ble litt oppgitt over pekka er at han med et innlegg sier at alle målinger som ble gjort i dette rommet ble forkastet uten noe annen bakgrunn enn teori, en teori jeg selvsagt er helt enig med ham i, men i dette tilfellet var det ikke slik. Hadde det ikke da vært mer interessant å finne ut hvorfor slike resultat kunne skje enn å avblåse dem som "okunniga" basert på teori?? Og jo da, jeg har humor :-) Hjemmekinoen med Jmlab Utopia linjen ++ ble selvsagt kjøpt basert på tester i Hifi och Musik og Hemmabio :-)

MVH Vikin



Halloj Viking!

Jättetack för de nya glada vibbarna!
Då kör vi vidare i den positiva andan!
(utan att glömma sakfrågan)

Jo, man kan förstås tycka att Pekka avfärdade artikelns slutsatser baserat på en teori, men det är onekligen en ganska stark teori! Känner man Pekka så föreställde man sig dessutom en glad Pekka som lite pillemariskt lyfter ett pekfinger och kommer med sin lilla anmärkning, med vänligast möjliga avsikt.

Och vill man underkänna den fysikaliska teorin måste man ju hävda att, om man i ett rum har placerat en basmodul, så kommer nästa basmodul att kunna placeras precis var som helst i rummet, med försämrad ljudkvalitet som konsekvens! Alltså hävda att endast en plats för basmodul nummer två får det att låta lika bra som när man bara hade en basmodul - nämligen den nya basmodulen på samma plats som den första.

Detta är så stick i stäv med mina erfarenheter (som hittills stämt förbluffande väl med teorin) som man kan komma!

Synpunkten är så vansinnig att jag bara inte kan tro det. Sådant förekommer helt enkelt inte! Jag måste förmoda att alla andra placeringar som provades var olämpliga val.

Rum som skulle uppvisa sådana egenskaper finns nämligen inte. Det stider mot all känd kunskap om rumsakustik och hela vår tredimensionella värld! Ungefär som att säga att det låter naturligare att prata genom en dammsugarslang än att ta bort damsugarslangen.

Var och en är naturligtvis i sin fulla rätt att tycka det, men det är ändå rimligt att man kan invända mot ett sådant påstående även om man inte har hört just den använda slangen. En dammsugarslang är en slang (tät tub med öppningar i bägge ändar) likaväl som jag utgår ifrån att det aktuella rummet hade väggar, golv och tak, och att dessa reflekterar ljud.

Rummet kommer att förvränga basåtergivningen, och det kommer att vara lätt att förbättra basåtergivningen (minska förvrängningen) genom att använda två vettigt placerade basmoduler istället för en.

Om denna synpunkt verkar som ett utslag av bättrevetarmentalitet så får jag väl ta det på mig i så fall! Jag vill dock hellre se det som ett utslag av att den som påstod att två moduler på varandra var den optimala placeringen i verkligheten är en sämrevetare.

Fakta: Jag har aldrig någonsin stött på en installation där man inte med hjälp av dubbla (eller ännu hellre fyrdubbla) basmoduler kunnat förbättra återgivningskvaliteten mångfaldigt! Här säger du att den som gjorde installationen inte lyckades finnan någon enda placering av basmodul två, som gav någon förbättring alls??? (Mer än 6 dB ökat ljudtryck förstås.)

Då måste jag dra slutsatsen att personen ifråga är inkompetent. Eller också kanske det saknas fakta i artikeln? Det kanske fanns möbleringtekniska skäl som gjorde att bara några få alternativa placeringar fanns, som alla var ännu sämre? Eller kanske kan det handla om att han stirrade sig blind på en enstaka mätning? Inte vet jag, men en enkel sinusmätning av tonkurvan säger t ex ingenting om efterklangsbeteenden vid rumsresonanser med noder i vald lyssningplats.

Kanske baserade han helt enkelt sina slutsatser på en alltför förenklad verklighetssyn för att förstå vad som var bättre respektive sämre placeringar med hjälp av mätningar? Inte vet jag, men det behöver jag inte veta heller. Det räcker med att konstatera att han borde ha kunnat lyssna i varje fall, då undviker man ju att gå i sådana fallgropar.

Du antydde, om jag minns rätt, i ett inlägg att det hela hade baserats uteslutande på tonkurvemätning på lyssningsplats. Kanske till och med medelst bredbandanalys? (tersband eller t o m ännu grövre?)

Isåfall tror jag att felet kan sökas där. Hursomhelst spelar det kanske inte så stor roll för oss två om den som äger anläggningen nu ändå är nöjd och glad.

Jag vill bara inte att andra skall gå omkring och tro "flera moduler på varandra i ett hörn ibland är den bästa placeringen, och vid andra tillfällen är det på ett annat sätt, hej och hå!"

Inte när nu verkligheten ser helt annorlunda ut. Man har så fantastiskt mycket att vinna på att placera ut flera basljudkällor som kan öka artikulationen mångfaldigt.

Den som vill veta mera kan titta i gamla MoLt. Det har publicerats flera artiklar som hanterar hur placering av basmoduler påverkar deras egenskaper såsom musikåtergivare. Helt nyligen (något år sedan max, tror jag) publicerades dessutom en bra artikel i high fidelity som åtminstone delvis redogjorde för fenomenen på ett bra sätt. Den innehöll inte så mycket fysik och teori, men ganska mycket mätningar.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:08:37  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P tycker sig minnas att den glade Pekka har referat till artikeln i HF ett flertal ggr och haft väldigt positiva omdömen om den.

Man kan om man vill spana in denna artikel också som P.P anser har lite intressanta mätningar.
http://www.lts.a.se/artiklar/Rummet2.pdf
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:57:27  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Jag tror Kungen har'n himla bra anläggning hemma, för han ä mé i LTS! Jag tror någon svallrade om att även lillsessan Madde är lite av en audiofil.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:00:19  Show Profile Send Viking a Private Message
De subene det var snekk om er WHISE PROFOUNDER, IKKE bygget etter THIEL & SMALL parametre. En eller annen australier hadde gjort noe spesielt lurt i denne konstruksjonen!!! Husker ikke hva, jewg må lete mer for å se om jeg kan finne artikkelen!!!

MVH Viking
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:48:52  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Hmmm...

Jag börjar tänka:

Jag konstruerade min första basmodul 1975 och den hette Profundus, vilket alla basmoduler jag konstruerat sedan dess också gjort. Det har helt enkelt varit mitt "basmodulvarumärke".

Jag har gjort massor av studier (främst mellan 1978 och 1980) på alla de fenomen som delningen mellan basmodul och sidosystem (eller om man vill kalla det toppsystem) ger upphov till, och har kommit fram till att 80 Hz av psykoakustiska skäl är den bästa delningsfrekvensen, vilket också är den delningsfrekvens jag alltid rekommenderat andra att använda. Dessutom har jag förstås gjort sidosystem (toppsystem) optimerade för samma undre gränsfrekvens).

Detta har säkerligen kommit till Sveriges Radios kännedom på ett eller annat sätt innan de gjorde sina studier i ämnet (när gjordes de? Knoppen, berätta!). Jag har ju haft en del kommunikation med SR genom åren.

Sveriges Radios studier, som hävdar 80 Hz delningsfrekvens varande optimalt, ligger enligt Tomlinson Holman till grund för THX-normens 80 Hz-delning!

Nu får man dessutom höra att Tomlinson Holman är inblandad i en basmodul som heter profunder!!!

Är jag förföljd? Eller är jag bara förföljelsemanisk? Är jag trippad? Är jag full?

Det får vi nog aldrig veta. Fast jag vet att jag för ögonblicket är helt nykter. Tanken att vara upphov till THX-normen svindlar dock.


Vh, Ing. Öhman

PS. GT rules! Fast det skall förstås vara BT om man skall vara noga. Har ingen sådan i min hand just nu dock.
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:58:02  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman

Jag tror Kungen har'n himla bra anläggning hemma, för han ä mé i LTS! Jag tror någon svallrade om att även lillsessan Madde är lite av en audiofil.

Vh, Ing. Öhman



Hans majestät konungen har den goda smaken att bland annat köra BMW M5

www.bmwm5.com

mvh\Kapten
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:16:27  Show Profile Send Viking a Private Message
Kongen er en vis mann, selv kjører jeg titansilber BMW 5-serie, 2001 modell :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:23:02  Show Profile Send dax a Private Message
quote:
Jag tror Kungen har'n himla bra anläggning hemma, för han ä mé i LTS! Jag tror någon svallrade om att även lillsessan Madde är lite av en audiofil.


Knugen i LTS. Ja jävlar, då blir de lite "hovleverantör" (kanske av åsikter eller ideal eller nå't). Knugen kanske även är medlem i forumet!!!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/09/29 :  10:08:51  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Vadå, skulle Kungens Madde vara audiofil? Nu tror jag att jag är kär på riktigt...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:30:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman

Hmmm...

Jag börjar tänka:

Jag konstruerade min första basmodul 1975 och den hette Profundus, vilket alla basmoduler jag konstruerat sedan dess också gjort. Det har helt enkelt varit mitt "basmodulvarumärke".

Jag har gjort massor av studier (främst mellan 1978 och 1980) på alla de fenomen som delningen mellan basmodul och sidosystem (eller om man vill kalla det toppsystem) ger upphov till, och har kommit fram till att 80 Hz av psykoakustiska skäl är den bästa delningsfrekvensen, vilket också är den delningsfrekvens jag alltid rekommenderat andra att använda. Dessutom har jag förstås gjort sidosystem (toppsystem) optimerade för samma undre gränsfrekvens).

Detta har säkerligen kommit till Sveriges Radios kännedom på ett eller annat sätt innan de gjorde sina studier i ämnet (när gjordes de? Knoppen, berätta!). Jag har ju haft en del kommunikation med SR genom åren.

Sveriges Radios studier, som hävdar 80 Hz delningsfrekvens varande optimalt, ligger enligt Tomlinson Holman till grund för THX-normens 80 Hz-delning!

Nu får man dessutom höra att Tomlinson Holman är inblandad i en basmodul som heter profunder!!!

Är jag förföljd? Eller är jag bara förföljelsemanisk? Är jag trippad? Är jag full?

Det får vi nog aldrig veta. Fast jag vet att jag för ögonblicket är helt nykter. Tanken att vara upphov till THX-normen svindlar dock.


Vh, Ing. Öhman

PS. GT rules! Fast det skall förstås vara BT om man skall vara noga. Har ingen sådan i min hand just nu dock.



Hej Ingvar!

Pratade just med SR. Sådär på rak arm, vet de inte om att de gjort någon undersökning kring val av basmoduldelningsfrekvens! Men de höra sig för lite på bygget. Detta visar lite vad SR har för rykte och förtroende utomlands Om SR säger att det är på ett vis, behövs lustigt nog ofta inga speciellt djuplodande undersökningar. Även när det gäller produkter, så hänvisar apparattillverkare ofta till att det dög åt SR, så då "är det en bra apparat". En del tillverkare och andra radiobolag har döpt om Sveriges Radio till "Schweriches Radio" just för att de ofta kommer med invändningar till apparaters tekniska uppbyggnad eller tekniska systems undermåliga prestanda.

Om man tänker efter så vore det nästan lite konstigt att de skulle ha gjort någon utredning om val av delningsfrekvens till basmodul/sidosystem med tanke på alla de drösvis av Yamaha NS1000-högtalare de har (för övriga som inte vet det: NS1000 är en fullregistershögtalare).

Men jag lär återkomma om jag får indikationer på att de har gjort dylika undersökningar. De blev själva lätt roade av Tomlinson Holmans refererande till deras undersökning!

Tänk om det vore så att Tomlinson Holman har valt 80 Hz delningsfrekvens till THX-standarden utifrån SRs eventuella rapport som han har skrivit i sin bok! Då kan man undra varför han så lättvindigt baserar väldigt viktiga val på material som kanske inte är tillräckligt välunderbyggt. Nu är nog 80 Hz ett ganska eller t o m väldigt bra val av delningsfrekvens, så det var ju lyckat ändå kan man säga.


/Johan Lindroos





Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/09/30 :  22:31:17  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Såg en gammal bild på Mark Knopfler bakom en Philips stapel, med texten:
I want the best, how about you ?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/01 :  09:34:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Krell kan man lukta sig till... (brända högtalare)


---...---



Om det framförallt är ett märke som inte bränner sönder högtalare pga att förstärkaren kroknar, så är det ju Krell. Men överdimensionering kostar alltid mycket. MvhKristofer
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:02:20  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by Ing. Öhman

Hmmm...

Jag börjar tänka:

Jag konstruerade min första basmodul 1975 och den hette Profundus, vilket alla basmoduler jag konstruerat sedan dess också gjort. Det har helt enkelt varit mitt "basmodulvarumärke".

Jag har gjort massor av studier (främst mellan 1978 och 1980) på alla de fenomen som delningen mellan basmodul och sidosystem (eller om man vill kalla det toppsystem) ger upphov till, och har kommit fram till att 80 Hz av psykoakustiska skäl är den bästa delningsfrekvensen, vilket också är den delningsfrekvens jag alltid rekommenderat andra att använda. Dessutom har jag förstås gjort sidosystem (toppsystem) optimerade för samma undre gränsfrekvens).

Detta har säkerligen kommit till Sveriges Radios kännedom på ett eller annat sätt innan de gjorde sina studier i ämnet (när gjordes de? Knoppen, berätta!). Jag har ju haft en del kommunikation med SR genom åren.

Sveriges Radios studier, som hävdar 80 Hz delningsfrekvens varande optimalt, ligger enligt Tomlinson Holman till grund för THX-normens 80 Hz-delning!

Nu får man dessutom höra att Tomlinson Holman är inblandad i en basmodul som heter profunder!!!

Är jag förföljd? Eller är jag bara förföljelsemanisk? Är jag trippad? Är jag full?

Det får vi nog aldrig veta. Fast jag vet att jag för ögonblicket är helt nykter. Tanken att vara upphov till THX-normen svindlar dock.


Vh, Ing. Öhman

PS. GT rules! Fast det skall förstås vara BT om man skall vara noga. Har ingen sådan i min hand just nu dock.



Hej Ingvar!

Pratade just med SR. Sådär på rak arm, vet de inte om att de gjort någon undersökning kring val av basmoduldelningsfrekvens! Men de höra sig för lite på bygget. Detta visar lite vad SR har för rykte och förtroende utomlands Om SR säger att det är på ett vis, behövs lustigt nog ofta inga speciellt djuplodande undersökningar. Även när det gäller produkter, så hänvisar apparattillverkare ofta till att det dög åt SR, så då "är det en bra apparat". En del tillverkare och andra radiobolag har döpt om Sveriges Radio till "Schweriches Radio" just för att de ofta kommer med invändningar till apparaters tekniska uppbyggnad eller tekniska systems undermåliga prestanda.

Om man tänker efter så vore det nästan lite konstigt att de skulle ha gjort någon utredning om val av delningsfrekvens till basmodul/sidosystem med tanke på alla de drösvis av Yamaha NS1000-högtalare de har (för övriga som inte vet det: NS1000 är en fullregistershögtalare).

Men jag lär återkomma om jag får indikationer på att de har gjort dylika undersökningar. De blev själva lätt roade av Tomlinson Holmans refererande till deras undersökning!

Tänk om det vore så att Tomlinson Holman har valt 80 Hz delningsfrekvens till THX-standarden utifrån SRs eventuella rapport som han har skrivit i sin bok! Då kan man undra varför han så lättvindigt baserar väldigt viktiga val på material som kanske inte är tillräckligt välunderbyggt. Nu är nog 80 Hz ett ganska eller t o m väldigt bra val av delningsfrekvens, så det var ju lyckat ändå kan man säga.

/Johan Lindroos




Kom på en himla viktig sak:

Du Johan borde (liksom jag) inte heller skriva en massa här på forum - du måste skriva artiklar till MoLt!!!

Forum tar alldeles för mycket tid.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000