Author |
Topic |
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:07:40
|
OK grabbar ni kan sluta att göra er till och vara politiskt korrekta med angrepp på sexism och manschauvunism - det finns ändå inga tjejer att impa på detta hififorum.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:10:01
|
Jag kan bara konstatera 2 saker. Nakna brudar har inte mycket med hifi att göra. Nämda butik har lyckats med sin kupp, i medvetandet blir namnet kvar, inte orsaken. Välljud, - Va? |
Bravo |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:03:43
|
varför skulle nakna brudar inte gilla HIFI? Menar du att det sitter i utstyrseln. Själv kan jag sitta alldeles naken och digga. d |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:10:15
|
Jaja, allt beror på hur man kopplar det. |
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:26:47
|
Håller med Rydberg här. Detta är verkligen inget att bli upphetsad av . Bättre att snacka om dom VERKLIGA problemen, som olika lön för samma arbete mm. Tycker man det är fel att använda tjejer så i reklam så köper man inget från det företaget, svårare än så är det inte. Sedan så har MTV och tjejtidningar MKT MKT mer inflytande på tjejer/killar än en halvnaken tjej på medelålders mässan, öhh, hifimässna menar jag .
Men det är som det brukar i Sverige, folk blir upprörade av skitsaker och bryr sig inte om det som är av mer vikt.
Min åsikt. |
Edited by - nin on 2004/02/26 14:27:35 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:32:40
|
"Nakna kvinnor tillsammans med grova kablar kan dessutom tolkas lite konstigt." Rydberg hur menar du kan du utvekla detta. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:34:47
|
"Inför kalibreringston på alla skivor. 1 KHz till test." Poppop kan du förklara detta. Jag har frågat dig tidigare men ej fått något svar. |
|
|
bobey
Member
118 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:38:44
|
Ni har ingen aning om hur många gånger jag köpt ett par 100,000 kronors högtalare bara för att det stått ett avklätt fruntimmer i närheten och sen bli olidligt besviken när jag sedan packar upp högtalarna hemma bara för att märka att de inte ingick någon kvinna. Fy fan för lurendrejare ;)!!!
On the serious side. Jag har den ståndpunkten att vad det gäller vuxna så får de faktiskt tåla att se saker de kanske inte tycker om. Gillar ni inte lättklädda tjejer i en monter vänd huvudet år andra hållet och skippa den montern och det företaget. Därimot så är ju HiFi-mässor inte bara till för en enbart manlig publik utan den besöks av män, kvinnor och barn. Barn är barn och kanske inte fattar sammanhanget (det gör i.o.f.s. inte jag helelr vad gäller lättklädda damer och hifi) så det kanske är olämpligt.
Mitt tips är skippa lättklädda damer på allmänna Hifi-tillställningar och spar dem till "uncut-mässan" som lämpligen kan tas på kvällen, i baren eller nått ;). Sen om man prompt tror att vackra damer får ens produkter att sälja som smör så kanske man kan ha ett par snygga damer iklädda snygga kläder :). Sen för jämlikenhetens skull får vi väl slänga in ett par välklädda vackra män här och där :).
Näh nu ska man jobba lite.
// bobey |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 15:37:57
|
nin och rydberg, med flera. Ni menar att de VERKLIGA problemen är löneskillnader mellan män och kvinnor och att det är dessa vi skall ta itu med. Tror ni att sådana skillnader bara inträffar av en SLUMP? IQ fiskmås inser väl att sådana problem beror på någonting. Vad beror det på? Jo, att kvinnan av idag måste generellt sett vara "duktigare" än mannen för att visa vad hon går för. Om en man och kvinna utför exakt samma syssla, anses mannens arbete "mer värt". Detta kan till viss del förklas med att kvinnan tyvärr ses som ett sex-objekt.
Varje gång vi ser sexistisk reklam, förstärks normen av att kvinna är ett objekt vilket leder till att hennes arbete inte räknas på samma sätt som mannens. (Finns såklart fler skäl till detta, men jag anser att detta är en av orsakerna.)
Därför menar jag: Vill vi ha ojämlikhet? -Fortsätt dregla efter nakna bröst och köp en prenumeration till era barn... Väx upp! |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 15:46:58
|
För det första: det är INTE så att man får göra hur man vill med reklam. Det är inte dålig smak som gäller för Ref. Aud. utan ett brott mot regler för reklam.
För det andra: För er som inte är så insatta i varför det inte är accepterat att publicera bilder på nakna kvinnor i reklamsammanhang kan jag bara kort nämna att det inte i första hand är publikens möjliga anstöt man tänker på. Inte heller i första hand de avbildade kvinnornas rättigheter. Istället är grundmotivet, som bla Jorma och gardd varit inne på, ett avståndstagande från objektivieringen av kvinnor som avspeglar sig också i andra sociala sfärer, såsom på arbetsmarknad, familj etc. basfakta kring detta ska knappast ha undgått nån i vårt samhälle.
Blir lite besviken på den stora acceptans som dessa bilder verkar ha här på forumet. Trodde vi kommit längre.
Ett ytterligare sätt att späda på de könsmaktsstrukturer som vi lever med är att förlöjliga alla som reagerar på sexism, både kvinnor och män...
/en john som helst inte diskuterar politik på ett hififorum |
Hörlursfrilla! |
|
|
dumbo
Member
117 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 15:48:35
|
Jorma: "Jag har 2 unga döttrar (18 och 19 år) som lyckligtvis inte har fallit för detta, men dom märker det på många av sina skolkamrater både pojkar och flickor."
Vad tror du att det beror på då, att dina döttrar inte har fallit för detta? Kan det ha något med den uppfostran de fått kanske? Jag bara spekulerar, men jag tror att problemet ligger någon helt annastans än i det massmedia vräker ur sig. Att massmedia finns med i bilden är helt klart, men rent generellt så lär sig (verkar det som) de flesta ungdomar idag inte att vara källkritiska, eller att sålla bort irrellevanta saker utan sväljer allt som spys ut i media med hull och hår. Är detta medias fel? Knappast. Den biten ligger på föräldrarna och i viss mån skolan. Att media bara pumpar ut mer och mer skit hela tiden gör ju naturligtvis denna uppgift betydligt svårare. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 15:53:09
|
gardd> Jag har varit på en del seminarim med de främsta genusforskarna i Sverige. Problemet är mycket komplext och jag anser att en sådanhär oskyldig sak knappast är kärnfrågan i genusdebatten. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Elusive
Member
78 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 15:58:09
|
"Problemet är mycket komplext och jag anser att en sådanhär oskyldig sak knappast är kärnfrågan i genusdebatten."
Typisk softthinker kommentar.
Vad har din kontakt med "Sveriges främsta genusforskare" för relevans med "gaards" reflektion?
Att du vidare kallar objektifiering av kvinnan för en "oskyldig sak" är något som dina forskarpolare inte lär hålla med om.
Prova att lyssna på de säger nästa gång. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 16:20:53
|
Elusive> Jag tänker inte skriva en uppsats på detta forum inom detta område. Jag har lyssnat länge och väl på forskningsresultaten. Jag menar att det vi är upprörda över här är väldigt smidigt att bli upprörd över. Själv tycker jag det ligger i perifirin till själva genus debatten. Tycka får man väl göra eller? |
|
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 16:43:25
|
Det är förvånande att den här tråden fortfarande lever, men okej då...
En snabb fråga från en som också tycker det är väldigt mycket skrik för lite ull: Var det någon av herrarna (eller damerna) som tog sånt stort anstöt av Reference Audios bildspel som har framfört sin åsikt till de som faktiskt är ansvariga (Reference då)? Skulle vara väldigt intressant att höra hur de reagerade. |
|
|
Elusive
Member
78 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 16:45:55
|
"Tycka får man väl göra eller?"
Visst får man tycka vad man vill. Det kan dock vara till fördel att enbart försöka dela med sig av genomtänkta tyckanden istället för att skriva strunt och därefter söka skydd bakom klassiska fallacies.
Det kan även vara passande att påminna sig själv om att diskussionen även innefattar KVINNLIGA BESÖKARE som inte är speciellt förtjusta i ännu mera opassande exploatering av kvinnor. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 16:53:36
|
Tycker inte mina inlägg varit ogenomtänkte men tolkar du det så är det ju bara att beklaga |
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 18:09:17
|
Rydberg!! Naken reklam ligger inte i perferin i genus debatten. Faktiskt. Utan är en del av en strukturell diskriminering av kvinnor. Man väljer inte att bli en "nakenmodell" för att det är "bra betalt", utan man blir en nakenmodell. Det är en viss skillnad. |
Edited by - Bland on 2004/02/26 18:10:58 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 18:29:30
|
Nog för att det, ursprungligen, handlade om REKLAM om hifi så är det nu ändå långt off topic från vad HifiForum.nu skall fyllas med.
Tackar alla för olika synvinklar i kvinnodebatten!
// Pär // Admin
|
|
|
Topic |
|