HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sexistisk monter på High End 04
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:20:32  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Inststämmer att det är fånigt att dölja sina tillkortakommanden med brudar, i exemplet Gilmore Audio med produkter som inte kommer att vinna några designpriser eller Synergistic Research med produkter i en kategori som...alla vet var jag står på den punkten. Tannoy (eller TEAC? hjälp mig komma ihåg) hade länge en kampanj med en helnaken flicka men fick så mycket negativ kritik att de slutade upp med tramset.

Positivt däremot är att tillverkarna mer och mer gör reklam riktade till BÅDE tjejer och killar, Denon brukar ju ha (fullt påklädda) dansande damer i katalogerna och vissa annonser, Pioneer och Sony gör på liknande sätt reklam som kan uppskattas av båda könen utan att det blir gubbsjukt sexfixerat. Man gör sig själv en otjänst om man marknadsför sina produkter med lättklädda tjejer. Varför inte fokusera på en "idealsituation" när ett par tillsammans myser med varsitt glas vin i en soffa avnjutandes produkten X i en musikanläggning. Jag har svårt att föreställa mig vad vi skall göra med en lättklädd reklambrutta hemma, förutom att hon kan hjälpa oss täta fönsterrutorna med sina "on-board silicone dispensers"...

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/02/26 00:23:24
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:20:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Härlig bild, låter ut som härliga montrar. Inte måste en hifimässa vara grå och färglös med massa gamla gubbar...nog kan vi väl titta på en och annan vacker kvinna också. Inte bara njuta av Hifiporr med läckra steg, högtalare och sådant. Jag klagar inte!

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:20:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix,
det är inte så vanligt med lättklädda damer på hifimässor.
På CES fanns det bara en utställare vad jag vet av ett par hundra som hade en lättklädd dam. Samma högtalartillverkare som går ut med flersidesannonser i dom stora tidningarna har samma dam som har en minimal bikini ovanpå silikontuttarna.

Jorma> Jag kan inte yttra mig om det är vanligt på hifi-mässor eller inte. Du har säkert helt rätt när det gäller CES m.m. Det jag däremot menade är hela konceptet "Snygga tjejer<->prylar för män". T ex bilindustrin, data, tvpspel, friluftsliv

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:26:10  Show Profile Send Amund a Private Message
Det finns mycket att bry sig om i värden, detta förstår jag inte att man orkar...

/Amund

Ps. Med tanke på vilken butik det handlar om så kan jag för allt i värden inte förstå att någon blir förvånad!?

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:41:08  Show Profile Send sampix a Private Message
Och med Amunds visdoms-ord avrundar vi denna tråd..?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/26 :  01:10:52  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
He He Jorma har KRAV på damerna :-)

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/02/26 :  03:28:40  Show Profile Send gardd a Private Message
Skitbra att folk kan säga ifrån och sätta gränser.
När barn kommer in i bilden blir det än mer intressant eftersom vuxna är deras förebilder.
Jag tycker att antingen säger man ifrån, eller så kan man beställa en årsprenumeration på fibban till ungarna där hemma.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/26 :  07:06:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Geldis:

Precis så!

En viktig fråga som tydligen inte slagit igenom hos hififolket ännu, sådär 15 år sent... Bilder, poser, klichéer, yta, silikon, objektifiering och naturligtvis ren fördumning.

Jag såg ej montern och kan ej uttala mig mer än generellt.

mvh

Sladd, tänder på IQ och KRAV-märkta tuttar.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:49:33  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Förnedrande? Javisst, och inte bara mot kvinnorna.
Ett företag som gör sån här reklam kan knappast ha några höga tankar om sina tilltänkta (manliga) kunders intellekt...

"Vi visar lite nakna bröst, så lägger de nog en månadslön på våra prylar"

Skulle inte tro det!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:51:13  Show Profile Send goldfish a Private Message
(o)lämplig demomusik borde väl vara H O O T E R S i det här fallet, ELLER ?

Efter allt man läser så har ju inte Reference Audio något bra rykte, och de verkar ju inte direkt göra något för att förbättra sitt anseende.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:59:21  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag tycker åxå "Var sak på sin plats". Jag har förvånats/förundrats över varför man måste ha bikiniklädda damer som håller i parasollerna på motortävlingar, men jag förstår ändå inte att folk orkar uppröras på det sättet för en sån sak. Låt bli att titta! Bojkotta butiken/tillverkaren! Om det nu är så att endast en promille (jag tror att det är fler) av hifiintresserade gillar att titta på halvnakna damer klängande på högtalare så kommer butiken att dö ut, om den inte byter image/stil.

Det är lite konstigt att det blir ett ramaskri så fort en tjej visas på ett lite negativt sätt i en reklam, medan det är helt okej att killar framställs som idioter.

Dessutom får ju tjejerna (bra) betalt. Är de fel att de tar för sig och tjänar en hacka när möjligheten finns? Men vi kanske ska ta bort möjligheten för de tjejer som vill tjäna pengar att göra det, så att de får gå och slava på ett äldreboende istället (inget ont om det yrket, jag vill bara visa vad jag menar)?

Nej, så fort en tjej SYNS eller visar framfötterna så ska hon tas bort. *suckar*

Det har inte slagit någon in att en del tjejer GILLAR att visa upp sig och att synas?

Edited by - dumbo on 2004/02/26 09:01:03
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/02/26 :  09:14:56  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Johan, Andreas, Lars och jag, Dominik, tycker att halvnakna kvinnor är bra. Nu citerar jag Johan " i brist på helnakna"!! Va! sexsist!
Ma Sektionen!!!!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/02/26 :  09:18:28  Show Profile Send Skiier a Private Message
Bra inlägg Dumbo!

Jag förvånas över att man kan reagera så starkt på en lättklädd dam
i en monter. Antingen drar man på smilbanden, eller så gillar man
det inte. Men att bli så upprörd?

Jag personligen, blir upprörd när flickor och tjejer utnyttjas för
ekonomisk vinning av suspekta individer. Där har vi väl verkligen
ett vidrigt problem. Där handlar det ju om mänskliga rättigheter!!!

Men en dam i en monter eller i ett reklamblad? Håhåjaja...

Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/26 :  10:46:01  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Sånt här passar sig inte tycker jag.

Den enskilda bilden på mässan kan i sig sägas vara harmlös, so why worry? Frågan bör lyftas till att se mönster i mediebilderna och analysera dessa? Ett sånt känner alla till här: att kvinnors kroppar gång på gång objektifieras i medierna för en publik av båda könen (Slitz och Veckorevyns framsidor har vissa likheter..Som tur e sticker H & M ut) och i detta fall på en hifimässa. Kvinnokroppen presenterad som objekt har effekter för hur vi tänker när vi "konstruerar" kön. Men här inne handlar det om hifi så jag slutar här.

/Micke

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/26 :  11:26:38  Show Profile Send mace a Private Message
Jag blir bara MINDRE benägen att köpa produkten ifråga eftersom Jag tycker De förolämpar min intelligens

"Tuttar = bra ljud etc. !!! Whohaaa! att jag inte tänkte på / insåg det själv!?!"

Well, Duhhhh!

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/02/26 :  11:52:32  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...bara jag som tycker det är kanon fint att man kan kombinera 2 intressen ? Sen finns det ju iofs gränser men är det snyggt fotat så varför inte ?

Edited by - Guru on 2004/02/26 11:53:59
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/26 :  11:55:21  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Nä reagera istället på viktigare saker, som t.ex. att kvinnor har lägre lön för samma arbete än män, nekas anställning på grund av att de ska få barn etc etc det är enligt mig mycket allvarligare än några halvnakenbilder.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:00:08  Show Profile Send mace a Private Message
Precis !

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:01:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nä det ena utesluter inte det andra men problemet är att man inte reagerar alls på de verkliga orättvisorna utan blir superupprörd på en halvnakenbild. Det är bara ett tecken på att män har missuppfattat jämstäldhets strävan totalt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:06:45  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Det var ett par subjektivt generaliserande påståenden på en gång där, Rydberg;)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:11:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jo, man (jag) reagerar också på de andra orättvisorna men detta forum är väl inte platsen för denna diskussion.
Det är väldigt ovanligt med sådan sexistiska inslag (lättklädda kvinnor) i reklam för hifi. Det är bra att Reference Audio får en markering att de gått över gränsen.

Ibland tas det upp som ett problem, eller litet tråkigt, att det nästan bara är män som ägnar sig åt hifi. Sexistisk reklam lär knappast få fler kvinnor att bli intresserade.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:18:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Sexistisk reklam

Stora ord.

Sätt på vilken reklamkanal som helst och titta på reklamen där: värre!

Sätt på MTV och kolla på några musikvideos: värre!

Nä, jag kan tycka att reklamen är lite smaklös men ser inget fel med den.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:46:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är ni rädd för kvinnor?

Finns väl bara ett sätt att tackla en lättklädd kvinna i en utställningsmonter, dra på smilbanden och kolla in det man ser och sedan fortsätta med det man är där för.

Intelligens har väl inget med saken att göra?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:04:18  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
kan bara hålla med Rydbergs "hu så hemskt!".
Jag blir så matt på alla präktiga människor!
Kvinnoförnedrande? Varför då?
Dom var väl med på bilderna av egen fri vilja och inte är de väl så dumma att dom förnedrar sig själva..
Att kvinnor blir stötta av dessa bilder handlar nog bara om avundsjuka.

Nej, det finns skygglappar till hästar det borde finnas till människor också så dom slipper bli så upprörda över ingenting.
sen var nakna tjejer har med hifi att göra är väl en annan femma.
men det kan inte vara lätt att leva i dagens samhälle om man inte tål att se lite bar hud..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:05:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det handlar inte om att vara rädd för kvinnor lättklädda, nakna eller mer eller mindre påklädda. Jag ska villigt erkänna att jag inte blundar eller mår illa när jag ser en vacker dam på badstranden med minimal klädsel.

Men det hamdlar inte om det. Det handlar om fördumning och att sådant här sätt att presentera saker som inte har det minsta med en dams utseende att göra är att försöka locka folk till något dit dom kanske inte hade gått annars. Och dom som råkar komma till en mässa med sin tjej kanske det istället får motsatt effekt.

Unga damer idag blir alltmer fixerade vid sitt utseende inte minst för att dessa fördummande reklambilder fixerar vid utseendet.
Silikontuttar är något som en del unga damer drömmer om pga. detta.
Och om dom inte kommer i närheten av dessa damers utseende får många damer att må dåligt då dom inte når upp till dessa falska ideal.
Unga killar verkar att ha fått detta intutat i den grad att även dom har fallit i en utseendefixering.

Jag har 2 unga döttrar (18 och 19 år) som lyckligtvis inte har fallit för detta, men dom märker det på många av sina skolkamrater både pojkar och flickor. Det är inte nakenheten i sig som jag reagerar på. Det är den fördumning, där det finns många som tydligen ser detta som normalt.

Om ni är så intresserade av nakna kvinnokroppar, så finns det idag både på internet ställen och tidningar som är inriktade på detta.
Där kan ni tjuvkika och sitta och runka till dessa bilder (i min ungdom fanns det Piff,Paff och Raff med bikinibrudar som det värsta som visades på bild), men kom inte och säg att det är något som känns naturligt i samband med hifireklam eller hifimässor.
Då är ni definitivt snedvridna och fördummade av dessa reklamkampanjer som jag i min uppväxt lyckligtvis slapp att se.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000