HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:47:14  Show Profile Send bebop a Private Message
Hej,

Har byggt om lite i min "konsertlokal". Jag är egentligen ganska nöjd med vad mina grejor presterar efter en del ombyggnad och ljuddämpande "pyntning" typ tjocka gardiner. Jakten går emellertid vidare och jag har en del hörn som jag kan tänka mig skapar lite reflexer som kan dämpas ytterligare. Tänkte mig klä ca 10 cm tjocka Rockwool glasfiberskivor med lite fräckt tyg och hänga upp. Alternativt frigolit.

Har någon av er erfarenhet med lite olika material? Har det gett effekt? Jag är alltså ute efter ett lämpligt material som ger tillräcklig friktion så att ekon stannar i materialet och ombildas till värmeenergi istället för att fortsätta studsa omkring.

mvh

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:54:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
Glasull är effektivt. 10 cm glasull dämpar ner till ~150Hz.
Ska du sätta plattorna på "över" hörnet (liksidigtriangel typ)?

Bilder?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/24 :  23:18:51  Show Profile Send perob a Private Message
Rockwool är bra. Skulle inte tro att frigolit är någon höjdare. Äggkartonger är en klassiker. Kanske kan du få lite tips hur du kan bygga på: http://hem.passagen.se/akustik/produkter.htm
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/25 :  07:26:14  Show Profile Send Per G a Private Message
Bebop,
Min egen erfarenhet säger mig att man uppnår bra förbättringar med rätt placerade mattor/draperier etc men ....
Om du inte är lycklig nog att ha ett rum med gipsväggar tycker jag att du ska gå in på www.diffusor.com. Där finns det justerbara basabsorbenter tex TQ45 som man använder att "städa upp" i det lägre registret. Med ett antal, beroende på rummet, TQ45 korrekt injusterade kommer du att få en avsevärd förbättring av ljudet och det är inte så att du behöver sitta ner och leta skillnaderna som vid en del kabeltweakning (det här får man väl f-n för!) utan har du testat finns det ingen återvändo!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/25 :  08:55:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
bebop

Du är inne på rätt väg, grattis. Det material du söker är en "väggskiva" som Isover gör dvs en hårtpackad skiva mineralull 60x120x5. Den är gjord för att sättas på ytterväggar men passar alldeles otroligt bra för oss Ljuddämpare. I mina hörn hemma har jag byggt det du planerade men med två av dessa skivor istället. I mitt rum dämpar de ner till c:a 30Hz vilket är mycket bra. Ska du ner lägre så blir de ganska stora.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/02/25 :  11:32:04  Show Profile Send Viktor a Private Message
Mivke Y: Jag har letat hos Isover men kan inte hitta den skiva du beskriver. Möjligt att jag är blind/dum i huvet men har du mer uppgifter om den, art.nr eller dyl.?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/02/25 :  11:32:11  Show Profile Send sker a Private Message
>bebop
Paroc(Rockwool)har ljudisoleringsskivor(stapelfiberskiva) som har högre densitet än vanliga väggskivor.
www.paroc.se
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/25 :  12:13:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Viktor

Det var massor med nummer på paketet så jag vet tyvärr inte. Jag köpte de hos närmaste byggmarknad och de förstod direkt vad jag sa när jag frågade. Tydligen är den mycket vanlig och finns nästan överallt.
Skivan är alltså styv och ganska tung i de vanliga måtten.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/02/25 :  13:34:31  Show Profile Send Viktor a Private Message
Micke Y:
Jag undrar då jag varit på byggmarknaden och letat men det jag hittar är antingen vanlig isolering som är ganska mjuk eller ochså golvskivor som är väldigt kompakta.
Var köpte du? Är skivorna belagda med papper ellr dyl. på en sidan?
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:26:06  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Vanlig väggisolering räcker bra till att dämpa diskant och mellanregister. Vill du absorbera lägre ner, prova markisolering som är väldigt kompakt. Finns i paket med 4st 50mm skivor(Isover) som är inplastade. Jag behöll plasten och bygde en ram som jag klädde med tyg. Har 4st,2 ovanpå varandra i hörnen bakom mig.Funkar kanon som basabsorbenter.

,
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:47:37  Show Profile Send Per G a Private Message
Det här med akustik är intressant men inte helt enkelt att begripa.
När ni talar om bra resultat med diverse isolerskivor vore det intressant att veta hur ni använder dessa. Som jag har förstått (kanske missförstått?) ska man väl dämpa ut frekvenstoppar som man har? Hur vet man att man dämpar rätt frekvens med isolerskivor?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:50:36  Show Profile Send dawen a Private Message
henricsson: Hur kommer du fram till det värdet?

En fjärdedel av våglängden i tjocklek har jag blivit lärd, och då får jag det inte att stämma. Eller, vad har du för hastighet för ljud genom luft hemma hos dig?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:59:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu har jag kollat på byggmarknaden (vad gör man inte för Er va?) Markskiva heter den och har artikelnummer 3769.

Denna typ av skiva skall alltid ha en luftspalt mellan vägg och skiva så att det blir så här:vägg- luftspalt - skiva - rum. Den bromsar då ljudvågen och omvandlar energin till värme.
skivor kan placeras lite varstans men i hörnen är bäst för basen, taket är ett annat ställe som kan vara bra.

Kolla även in diffursion (tråd i diy).

Hur det funkar har vi talat om många gånger, sök. Principen är att ljudet är en våg som när den studsar in i väggen returneras tillbaka in i rummet. Då kommer vissa vågor att förstärkas och andra släckas ut helt, vi får ojämn bas. Genom absortion minskas studsen och därmed problemet, vi får mer och jämnare bas.

Micke

Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:01:58  Show Profile Send dawen a Private Message
Micke Y: Var har du hittat infon om att skivorna helst placeras i hörn+tak?

Konstruktiv och destruktiv interferens leder dessutom inte till ojämn bas. Det leder till ojämnheter över hela frekvensspektrumet. Genom absorption minskar problemet ja, men vi får inte mer bas för det. Snarare tvärtom! Dock är basen vi får mycket bättre!

...om jag tänker rätt
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:27:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, dawen. Det blir mer bas därför att vissa frekvenser inte släcks ut = hörs=upplevs som mera.

Hörnen är speciellt effektiva därför att där förstärks basen mest=gör mest nytta

Taken är bra därför de inte är ivägen och kan ofta döljas enklare=större acceptans från andra personer.

Micke

Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:30:31  Show Profile Send dawen a Private Message
Micke Y,

på samma sätt som vissa frekvenser vid vissa punkter inte kommer släckas ut så kommer frekvenserna inte förstärkas någonstans heller. Alltså, ljudeffekten i rummet är totalt sett lägre, eftersom viss del av effekten blir till värme i plattorna!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:39:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst 0,4 promille. Om nu det är intressant.

Micke

Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:44:11  Show Profile Send dawen a Private Message
Du påstod från början att det skulle bli mer bas. Det höll jag inte med om. Sedan att man uppfattar basen annorlunda är en annan sak.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:49:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
= hörs=upplevs som mera

Micke

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:53:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Dawen,
enligt F. Alton Everest är det så.
(1,5kg/30L densitet)

Jag tycker också det låter lite knepigt. Ska läsa på lite mer när jag blivit frist (har värsta dunderförkylningen), återkommer.

Man får mer bas när man absorberar! (Hur konstigt det än låter), basen tenderar att exciteras i hörn. Kan man dämpa den något så får man bas på andra ställen (där man vill ha det).
Enkelt uttryckt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/02/26 :  12:17:56  Show Profile Send Viktor a Private Message
1000 tack Micke Y, nu vet jag vilken skiva du menar.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/26 :  19:26:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Viktor

Varsågod.

Micke

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000