HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sexistisk monter på High End 04
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:08:33  Show Profile Send poppop a Private Message
Är det bara jag som reagerade på Reference Audios monter på mässan? Dom hade en slideshow som visade deras sortiment... Men mitt bland alla högtalare så dök det upp bilder på nakna kvinnor!? Va fan har det med hifi att göra? Det undrade jag. Det undrade min flickvän som köpt ett par högtalare för 14000 papp på nämnda företag.

Tror företaget att hifiintresserade består av en samling ungkarlar som av ren kåthet köper högtalare för att det visas bilder på nakna kvinnor i montern? Är dom så korkade?

Vore kul att höra en förklaring av dessa herrar, och för all del damer som jobbar på nämnda företag med vad som menades...

Mono är underskattat!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:09:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja hu som hemskt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:11:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Liknanade har varit uppe tidigare.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:11:57  Show Profile Send sampix a Private Message
Vet inte om det är något att bli förbannad på egentligen. Lättklädda damer på diverse mässor för "grabbprylar" är ett gammalt fenomen. Och förmodligen fungerar det säkert undermedvetet på vissa män, annars skulle väl det inte vara någon mening att hyra i damerna

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:15:53  Show Profile Send Manga X a Private Message
Min fru, som var med mig på mässan, reagerade också mycket negativt på denna smaklösa "reklam" av Reference Audio!

Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:16:35  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
har ni sett någon halvnaken karl på en hushållmässa nångång? ..förmodligen skulle det polisanmälas direkt.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:18:34  Show Profile Send henricsson a Private Message
I Stereophile finns det gott om halvnakna kvinnor.

MDS.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:18:45  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Extremt vanligt trick. Ett skolexempel, om än ett något taffligt är denna site som varit uppe ett antal gånger:

http://www.gilmoreaudio.com/

(Och erkänn nu, hur många klickade igentligen?)

Sex säljer så är det bara. I alla fall till en väldigt stor målgrupp. Sen ifall man vill använda tricket är upp till var och en inom branchen, jag själv tycker att det känns ganska billigt. Men det är som sagt upp till var och en. Ett frågetecken jag har haft är Acoustic Energys annons jämfört med danska Avance... Vad hände med Avance annonsen? Nån som vet? Slank den igenom?

Ifall det är nån som är intresserad kan jag dema i kallingar nästa stockholms mässa så får vi se reaktionen.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2004/02/25 23:20:17
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:23:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ganska ointressant ämne, frågan är väl varför butiken använde en sådan reklam.
Kanske för att bli omnämnd och diskuterad och därmed synas, och då har de ju nått sitt syfte.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:28:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
sampix,
det är inte så vanligt med lättklädda damer på hifimässor.
På CES fanns det bara en utställare vad jag vet av ett par hundra som hade en lättklädd dam. Samma högtalartillverkare som går ut med flersidesannonser i dom stora tidningarna har samma dam som har en minimal bikini ovanpå silikontuttarna.

Annars har jag inte sett detta på dom mässor som jag har varit på ute i världen. Bilmässor däremot brukar använda detta som lockbete.

PS. jag var aldrig i det rummet som hon fanns i, men skulle gärna ha kikat in. Inte för att titta på henne, men mer för att lyssna på högtalarna. Jag visste helt enkelt inte om detta förrän efter mässan på en av internettidningarnas mässrapporter. Och dom hade fotograferat damen utan att nämna ljudet i rummet.
Min misstanke är att högtalarna inte håller den kvalitet som priset ligger på. Vi får se om dom dyker upp på mässan i New York i slutet på maj. Då ska jag lyssna på högtalarna. Om dom nu spelar på dom eller om dom bara finns där med henne som fotoobjekt.
Och om dom inte spelar, då vet jag utan att ha hört dom att dom inte håller kvalitet nog för att demas ljud på.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:32:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
PS. jag var aldrig i det rummet som hon fanns i, men skulle gärna ha kikat in. Inte för att titta på henne, men mer för att lyssna på högtalarna.
Jojo minsann, brukar heta så Jorma

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:33:24  Show Profile Send nurfen a Private Message
Precis, nog blev de omtalade allt!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:33:58  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Var det inte någon bild på en lättklädd jtej i senaste numret av HIFI&musik? Iklädd nåt i gult vill jag minnas..

/Mikaell.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:34:01  Show Profile Send poppop a Private Message
Inte om det är negativ reklam. Jag tror inte någon av min flickväns vänner kommer att handla där i alla fall...
Att vissa inte verkar ha något emot att dessa bilder helt utan anledning visas tycker jag är sorgligt... för dom. Eller är det så att majoriteten av hifi-intresserade består av ensamstående män som branchen tror sitter hemma och masturberar när dom inte lyssnar med sina anläggningar?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:35:01  Show Profile Send Aton a Private Message
Håller helt med dig poppop! Stenålders är bara förnamnet. Nakna brudar varvat med högtalare är ett ungefär lika fräscht och kul reklam-tema som apartheid. Har företagets ledning inte bättre funktion i sina lätt räknade hjärnceller låter förmodligen produkterna därefter...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:36:54  Show Profile Send molsson a Private Message
Så förbannat otrevligt man kan bli behandlad på ref, så förstår jag att dom behöver ta till denna "hjälp"

No hay banda!!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:40:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Oj, var det hifi-butiken som åsyftades . Nåväl, då fick man ett ställe mindre att besöka!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:44:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jojo minsann, brukar heta så Jorma

Om jag vill se lättklädda damer så är silikontuttar något av det mest avtändande jag vet. Så den damen är inte inressant.
Jag gillar EKO odlade grejer

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:56:02  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag arbetar just nu med rekrytering till ett mansdominerat yrke. Vår målsättning är att få in fler kvinnor för att att erhålla de positiva effekter som kvinnor bidrar till på en arbetsplats.
Var lugn för att sådana annoser eller den kvinnosyn de representerar kommer upp i den dialog som finns vid intervjuerna. Kvinnorna gillar inte detta, varför skall vi då gilla det? Gör om kvinnor till musik och ljudintresserade människor i stället för objekt. Kvinnor är inte dummare än vi och varför skulle de vara det? De ser det vi ser men med andra ögon och de har rätt att reagera. Bilbranchen har upptäckt detta och det är hög tid för HiFibranchen att göra samma sak. Är säker på att en kvinna aldrig kommer att köpa en produkt från en HiFi producent där hon en gång har blivit reduserat till enbart ett objekt.
För övrigt är förmodligen kvinnor bättre på att ge sin syn på detta än jag, med detta är bara min enkla åsikt.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:56:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma>He he, håller 100% med!

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:58:10  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Detta är lite över gränsen för min del...

http://www.synergisticresearch.com/tayo/final_tayo2.jpg
Tog bort själva bilden. Klicka på eget bevåg.
// Pär

Bilden är hämtad ifrån: www.synergisticresearch.com

Vackra kvinnor i all ära! Men inte blandat med Hifi. Man ska inte få för mkt av det goda samtidigt.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:03:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nakna kvinnor tillsammans med grova kablar kan dessutom tolkas lite konstigt

Edited by - Rydberg on 2004/02/26 00:04:06
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:03:44  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Som sagt inte första gången! Har för mig att inne i nämnda butik ha sett en slogan som gick i stil med: Gnatar din kärring hemma så byt ut henne mot en riktig "subba", som reklam för någon sub... Inte heller så kul om man är inne för provlyssning med familjen!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:04:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Den reklambilden är lika sjukt dålig som kvinnan är sjukt vacker!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:08:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mycket upprörda männsikor men varför? Vi har blivit itutade att detta är förnedrande för kvinnor, common säger jag. Kvinnorna har nog fått mer än bra betalt och dessutom ställt upp på egen fri vilja, det är ju inte prostituerade vi snckar om.

Nä reagera istället viktigare saker, som t.ex. kvinnor har lägre lön för samma arbete än män, nekas anställning på grund av att det ska få barn etc etc det är enligt mig mycket allvarliga än några halvnakenbilder.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:16:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
OM man gör tillräckligt bra prylar ska inte halvnakna brudar behövas. Vad har egentligen halvnakna tjejer med högtalare att göra......man vill väl skapa en viss image antar jag men på hur många hifi-intresserade funkar det?? =) inte ens en promille skulle jag tippa på...
Tycker mest det är pinsamt för tillverkaren....

Edited by - marbrink on 2004/02/26 00:18:11
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000