Author |
Topic |
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 21:55:55
|
Covenant Kraftverk Thivery Corporation Concorde Dawn Optical Kruder & Dorfmeister Badd CO Dillinja Roni size Och givetvis... LTJ BUKEM
Musik för alla tillfällen ! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 22:08:29
|
köpte oxå en LTJ, hmm, vet inte vad jag tycker. Massive attack och everything about the girl är bättre. |
No hay banda!! |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 22:58:18
|
De flesta som tittar i min hylla brukar hitta något som de själva lyssnar på, tror att de flesta genrer är representerade såvida du inte råkar ha en crush på dansband eller redneck-country
children of bodom at the gates Di leva Kruder&Dorfmeister Roni size Norah jones coldplay Thivery corporation Goldfrapp LTJ Bukem guano apes skunk anansie lullacry dark funeral satyricon lisa ekdahl chopin supergrass Lisa Miskovsky cajsa stina åkerström heather nova dido i am kloot morcheeba nightmares on wax tracy chapman silverchair kent tchaikovsky hooverphonic eskobar Röyksopp groove armada tracy chapman Darkthrone portishead jakob hellman dub sweden Thievery Corporation infinite mass foo fighters enya Sophie Zelmani massive attack
och så vidare i all evighet.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
manlix
Member
306 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 23:02:53
|
mr. Triatic: Jag hoppas du hyser en viss respekt för dina fina black metal-skivor och ställer dem långt ifrån allt vad pop och Lisa Ekdahl heter. |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 23:29:00
|
Klassiskt... Mest pianomusik / kammarmusik. |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 23:39:44
|
->manlix det kan du haja att jag gör, dom är en klass för sig, spelas bara vid högtidliga tillfällen, tillsammans med andra skivor som ex. Burzum och Eucharist, kan du tänka dig jag hittade Kreator på LP häromdan *lycka* |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 00:33:43
|
Många artister har jag inte hört talas om alls men nyfiken blir man, själv lyssnar jag på en hel del 80-tals synth eller som det heter i dag elektronisk musik. Bland dessa finns Propaganda, Depeche Mode, Kraftverk, Front 242. Även hårdare musikstilar samt mjukare avnjuts men det som ligger bäst till just nu gör 1700-tals kompositören Johan Helmich Roman och andra nordiska kompositörer. Men som ofta så styr humöret vad som skall spelas och det gör att det kan bli tvära kast.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 00:46:57
|
Jag lyssnar mestadels på synth,electroniskt men det kan förekomma enstaka andra genrer också |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
manlix
Member
306 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 04:05:27
|
mr. Triatic: Fint. Vad lycklig din elektronik kommer att bli. |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 08:30:05
|
->manlix min CD-släde ryser av vällust när jag plockar fram en Marduk-skiva |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 09:30:29
|
Frank Zappa
Miles Davis och övrig Jazz från 60-talet till idag Coltrane, Jimmy Smith, Wes Montgomery, JJ Johnson, Herbie Hancock mm
Nordisk modern och klassisk folkmusik. Hedningarna, Swåp, Boot, Triakel, Wimme, Värtinnä, Gjallarhorn mm
Klassiskt. Hittat mängder av gammal vinyl på Emmaus i Göteborg under de senaste åren. Finner dock inte opera/operett särskilt intressant.
Rock och Prog-rock. Marillion, AC/DC, Pearl Jam, Flower Kings, Rush (gamla),November mm
I min CD-samling finns även: http://www.gbg.bonet.se/bergborjars/MUSIC/skivor.htm
Dessutom en bra packe vinylskivor.
Dansband, Opera, Kristen hårdrock (någon som minns Jerusalem?) och speed-techno går däremot fetbort som dagens ungdom skulle uttryckt det.
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 09:31:18
|
Jag har drömt om att köra demo på mässor med BARA hårdrock på vissa av passen. Det verkar som det är en ganska bra idé. Jag ska nog anmäla mig till någon hugad utställare med förslaget.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 09:39:35
|
quote: Kristen hårdrock (någon som minns Jerusalem?)
klart man minns Jerusalem från Sollebrunn. Minns även gruppen Salt varit på de grupperna live när jag var tonåring. |
www.selleri.de
|
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 12:53:59
|
Mestadels blackmetal, men har vidgat mina vyer lite på senaste tiden. Har mao köpt på mig lite mer rock. Ex. på vad det lyssnas på: Darkthrone, Satyricon, 1349, Gorgoroth, Queens of the Stone Age, RATM, Nirvana, Beherit, Opeth, Shostakovich, Stravinsky, Draconian m.fl.
Såg att det var fler som lyssnade på Satyricon, tycker ni som jag att Volcano är lite halvkass? |
|
|
drt
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 13:12:52
|
precis allt möjligt,, rock, jazz etc favisar just nu the cult_beyond good and evil Grant green_ blandat, neil young_blandat och pink floyd så klart
drt |
DrT |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 14:50:54
|
Lyssnar på allt från himmel till helvete; Rush, Journey, Tygers of pan tang, Kamelot, Metallica, Antrhax, Motörhead, Six feet under, Dimmu borgir, Cannibal Corpse, Deicide, Burzum osv...
yep... METAL för hela slanten. |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
rocknrolf
Member
91 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 18:45:04
|
Stämmer upp i hårdrockkören med följande band: Manowar, Maiden, Ozzy, Dimmu, G´n´R, Skid Row, Mötley, Helloween, Gamma Ray, Metallica, Dream Theater, Deicide, Fruktfabriken, Freedom Call m.m. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 18:54:01
|
Madonna !!!!!! bra basdrag. Vaya con dios. kanon med voighthorn och rörstärkare.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 20:27:19
|
För två år sedan sade en kompis att min skivsamling var "eclectic" (han är amerikan, därav det något märkliga ordet som jag inte riktigt kan översätta... men "utvald, handplockad, russinen i kakan" ger nog en bra idé om vad som menas). Förmodligen hade jag ungefär 1 skiva vardera av väldigt många olika artister och oftast de albumen som var mest kända. (kanske 250 album på 200 artister)
Idag är skivsamlingen inte lika eclectic längre utan vissa artister representeras med många album (Pink Floyd, Mozart, Beethoven, Mahler, Bach, Bruce Springsteen, Susanne Vega, Hans Zimmer (filmmusik), Zelmani, G. Micahel, Mike Oldfield).
Känns som om jag har hittat ett gäng favoriter
Möjligtvis kan man säga att jag har mycket mer filmmusik än vad andra brukar ha. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 21:18:32
|
Hej Hepcat. Ja,det finns tyvärr inga riktigt bra inspelad psycobilly :( Smell of Female, är en Cramps måste, inspelningen är faktiskt helt ok! Reverend Horton Heat-Holy Roller måste du absolute for tag på. Bloody brilliant stuff!!! Ganske bra ljud kvalitiet också! Guana Batz ska jag försöka får tag på. Tack för tipset! |
|
|
Meyer
SW-hantering
209 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 21:24:46
|
Silicon Sound Astrix Talamasca Alice in Videoland Welle::Erdball VNV Nation Little Computer People Lisa Miskovsky Hux Flux Growling Mad Scientists Bo Kaspers Orkester Assemblage 23 Suicide Commando Parasense Bonnie Tyler Nightwish Shpongle Infected Mushroom
Lite varierande. Som ni ser (?) så är det mestadels synth, elektro och psytrance, men även inslag av pop och grejjer.
Detta är nog det jag lyssnat på mest på senaste tiden. |
lyssna först, bedöm sedan. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 23:19:55
|
Vad gla jag blir, mycket "udda" musikstilar här, VNV-nation, spongle, propaganda, covenant, mycket D&B, Synth, metal etc...vad härligt!
Jag trodde det bara var jag och större delen av tyskland :)
Kul att somliga går sin egen väg och inte fastnar med ihjältjatande topphits sammlingar och lyssnar på NRJ samt ser med intresse på Bert Karlsson, jag är dock imponerad av mannen, jag ämnar heller inte trampa någon på tårna som ser detta som givande musik, det ända som gäller är att man ÄR intresserad av musik, i vilken form är oviktigt.
"Jag letar inte efter naturtrogen återgivning, för den skulle göra min onaturliga musik orättvisa" :)
mvh martinsson |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2004/02/24 23:21:00 |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 23:47:48
|
"Pop,Rock&Blues-klassiker" i bokstavsordning: Allman Brothers, Animals, Band, Beatles, Bowie, Bonnie Raitt, Byrds, Caned Heat, Chuck Berry, Colosseum, Country Joe and the Fish, Cream, Cult, Doors, Dylan, Elvis, Hendrix, Hooker, JJ Cale, J Geils Band, Janis Jopplin, Jethro Tull(tidiga), John Mayall, Kinks, Kjell Höglund, Knopfler, Led Zeppelin, Love, Lou Read, Lynyrd Skynyrd, Marianne Faithfull, Mott the Hoople, Mellencamp, Paul Butterfield, Peps Persson, Pink Floyd, Rolling Stones, Santana(tidiga), Sabbath, Seeds, Small Faces, Springsteen, Steppenwolf, Tasavllan Presidenti(finska), Traffic, Van Morrisson, Velvet Underground, Who, Wilmer X, Winter Jonny, Wreeswijk Cornelis, Zappa Frank... Har säkert glömt några igen!
Folkmusik / Världsmusik: Massor med irländskt och svenskt, mest på vinyl från 70-80. Tex det mesta med Frankie Gavin, Kevin Burke. Matt Molloy och Paul Brady. Nyfunna favoriter Salif Keita och Blind Boys of Alabama.
Jazzigt: Monica Zetterlund!!! Jan Johansson!!! Billie Holiday, Coltrane, Charles Loyd, Shepp, Mingus, Christer Boustedt mfl... Nyfunnen favorit: Norah Jones!
Konstmusik (klassisk): Har nyligen börjat tränga in i detta enorma musikområde. Gillar hittills mest musik från medeltiden, kammarmusik och piano, tex Chopin och Mozart. Nyfunna favoriter: The jungel book of Baroque och The complete piano sonatas av Mozart med Hans Leygraf vid flygeln. (speciellt vol. 2) Snacka om att gammal är äldst! Han lirar verkligen från hjärtat och musiken känns som den skapades i samma stund som du hör den...
Country: Ett musikområde jag skulle vilja utforska. Tacksam för tips! Funnet hittills Wilco och Buddy Miller...
Svensk samtida: Bo Kaspers, Robert Broberg och Diamond dogs!
Det här var ett litet urval...
Mvh Sebastian
edit: Glömde några måsten tex Allman Brs. och lite Nisse tryck! |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/02/27 00:16:31 |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 05:48:53
|
Just nu Helen Sjöholm & Anders Widmark "Genom varje andetag". En riktig dräpare för den som är lagd åt det hållet.. Annars allt! |
eof Min anläggning |
|
|
Topic |
|
|
|