HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vincent sv-233 vs 15-20k stärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:22:33  Show Profile Send JPT a Private Message
Hur står sig denna 10k förstärkare mot andra i prisklassen 15-20k? Har haft den hemma ett par dagar och måste säga att jag är otroligt imponerad av ljudet för denna i sammanhanget lilla peng.

Skulle vara kul med intryck från folk som har hämfört den med särkare typ amplifix, arcams fmj, classé och annat!

Står den sig hyfsat kan den ju bara vara ett klipp!

Mvh,

Jens

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644

Edited by - JPT on 2004/02/27 08:23:21

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:33:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad räknar du som hyffsat..?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:43:14  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Det dyker upp beggade 233:or med ojämna mellanrum, där kan du spara ca 3-4000:-...
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:50:57  Show Profile Send JPT a Private Message
Jo jag har sett dom, men jag bytte till mig min (den är bara tre månader gammal) mot mitt copland 504-steg.

Det var en kille som hellre ville ha coplandsteget och coplandsteget och 233an är ju värda ungefär lika mycket, så jag tänkte att han fick ta det. Jag lika gärna kunde sälja vincentstärkaren som mitt coplandsteg.

Jag blev bara överraskad hur bra vincent lät med tanke på vad de kostar nya.

Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:54:46  Show Profile Send JPT a Private Message
Mina intryck så här långt är att den har en mycket fin och torr djupbas med bra punch. Ljudet har god detaljrikedom och en bred och bra stereobild. Grymt fokus och lätt att plocka ut var olika ljud kommer ur stereobredden.Dynamiken är fin, men ljudet är en liten smula instängt. Annars är den i mitt tycke rätt så ofärgad och lättlyssnad. Inte särskilt vass den heller, men jämfört med copland är den förstås sämre ur denna aspekt.

Det jag inte riktigt gillar är att den spelar "rakt i ansiktet", dvs man får intrycket att hela ljudbilden ligger längre fram mot lyssnaren till än med det mera laidback coplandsteget. Det är förstås en smaksak om detta är bra eller dåligt och jag antar att upplevelsen delvis kommer utav det större trycket som 2*200W leverarar.

Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/27 :  08:57:05  Show Profile Send JPT a Private Message
Byggkavliteten är bra med ordentliga skruvkontakter (två par) och lågnivåingångar (5st) av medelklass. Tung och gedigen, men reglagen är lite ostadiga... Hyfsat snygg, men inte lika renodlad i designen som ex. copland, advantage och andra mer designade profdukter.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/02/27 :  09:09:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
...jag antar att upplevelsen delvis kommer utav det större trycket som 2*200W leverarar.

Njaee, det kommer sig nog av Vincents ljudfilosofi.
Låna hem någon annan integrerad i rätt prisklass där du vill jämföra och sen är det lätt att svara på om den är tillräckligt bra eller inte.

Lycka till.
// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/27 :  09:15:54  Show Profile Send Hotspur a Private Message
JK: Skit i prisklasser, bestäm dig först och främst om du är nöjd med
ljudet och lev sedan antingen lugnt eller gör dig av med den igen...
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/27 :  09:20:01  Show Profile Send JPT a Private Message
Jo, det är kloka synpunkter. Var bara nyfiken på andras intryck. Jag kör den till nautilus 805, så man vill ju inte underdimensionera förstärekriet alltför mycket.

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/27 :  09:24:32  Show Profile Send Hotspur a Private Message
805N/du skulle nog må bättre av en mer raffinerad förstärkare än Vincent 233...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/27 :  09:31:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag är inte helt säker på det. 233'an hanterade dynaudio 52se helt perfekt. Massor med bas och dynamik, samt en skir, skimrande diskant.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/27 :  09:45:32  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Får man bara mer kraft med 238 eller blir ljdubilden bättre även på lättdrivna högtalare?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/27 :  13:17:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog att det mer är vilka produkter man jämför med, vissa kommer nog låta sämra än den, men det finns vissa som kommer låta väldigt mycket bättre.. De intryck jag fått utav Vincent produkterna är väll att de verkar ge effekt och sånt för pengarna, ljudkvaliten är väll ok, men det har sparats en del på vissa kvalitets delar..
Men man får vad man betalar för, men det finns en hel del andra märken som ger bra valuta för pengarna dom med...

/M
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/27 :  22:43:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Apropå att SV-233 spelar "i ansiktet" - jag har bytt från ett par Audiovector M3 Super till Amphion Xenon. Med Audiovectorerna upplevde jag (i efterhand ) att de spelade "i ansiktet" men med Xenon så flyttades hela scenen ett stort steg bakåt och ökade djupet kraftigt. Min erfarenhet med SV-233 är alltså helt beroende på högtalare!

jens.knutson: Vad menar du med "Inte särskilt vass den heller, men jämfört med copland är den förstås sämre ur denna aspekt"?
Är Coplanden mindre vass? Jag har inte hört Copland och är nyfiken.
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:24:55  Show Profile Send JPT a Private Message
Roq: Det är säkert riktigt att ljupupplevelsen är starkt beroende på högtalarna. Och den är inte dålig med vincent. bara någor sämre än jag upplevde den med t.ex. classé (cap-80) och copland 504.

Coplandsteget (ett 504) upplevde jag som väldigt finstämt i diskanten. Mjuk och gosig som många skriver om rör... Inga sss-ljud så långt örat når ;). Kan starkt rekommendera 504an för de som inte har trögdrivna högtalare och inte är basnarkomaner.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/02/28 :  00:04:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Den erfarenheten jag har av Vincent är att man får faktiskt mer ljudkvalite` än man betalar för...
Mvh

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000