HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skruva i kylflänsar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:40:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har ett par maffiga kylflänsar som det ska skruvas fast transistorer på. Det enklaste är ju att borra hål rakt igenom och sätta skruv/mutter, men det blir inte så jättesnyggt. Alternativ två är att göra icke genomgående hål och sen gänga dom. Men sen min fråga, måste jag gänga hålen, eller finns det skruv som går att dra in i ett ogängat hål i en aluminiumfläns? Det kommer att bli ganska många hål så jag slipper gärna att gänga dom.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:43:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låt säga så här. Jag föredrar att gänga alla hål och sedan rengöra från alla spån. Det är inget skoj men tänker man självgängande skruv som skapar flis och spån överallt i en sak med massor med små avstånd och elektricitet så känner jag mig lugnare med gängat...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:49:08  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hmm... du har en poäng där. Är det jobbigt att gänga M3- och M4-hål?

PS. jag antar att du redan har listat ut vilka transistorer det gäller
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:23:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
M3 kan vara PITA men M4 bör inte vara nåt problem. Gänga inte allt på en gång utan ta varje hål i 3-4 omgångar. Det saknar helt underhållningnvärde att bryta en tapp i en kylfläns för tusen spänn. Tro mig, jag vet. Jag använder skruvdragaren och pelarborrmaskin har raporterats fungera väl. Finns även speciella jiggar till det (Clas har en tror jag). Använd rätt borr och borra snyggt. Själv har jag använt rödsprit som smörjning men det finns säkert folk här som vet hur man gör det på riktigt.

Måste vara FETa trissor...

Edited by - UrSv on 2004/02/21 22:24:23
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:39:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
M3 är inget problem. Så har gör man:

1 Borra hål med föreskriven diameter (är det 2,5 mm mån tro? gå på tabell). Använd vätska när du borrar, vatten funkar med se till att torka torrt om du har en pelarborr eller liknade. T-sprit funkar också. Olja funkar också. Bara det inte är torrt. Det funkar bra att bara köra med en gängtappsdiameter i aluminium. I järn bör man köra med 2 eller 3 olika tappar.

2 Försänk hålet! Mycket viktigt för att undvika grader.

3 Blås rent.

4 Gänga med fingertopparna. Använd inte ett vanligt svängjärn utan en liten sak med höger-/vänsterspärr.Detta för att inte bryta och bända för mycket. Ha gärna en vanlig gängtapp. Man kan också avsluta med en gängtapp som har planslipad spets, för att få gängor allra länsgt ner. Kan vara viktigt om man vill ha så mycket gänga som möjligt men har begräsnat med gods SAMT inte vill ha genomgående hål.

5 Klart! Lätt som en plätt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/21 22:46:20
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:39:31  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
glöm inte att slipa/försänka bort gradningen som bildas när du gör hålen, annars blir det en minimal upphöjning som gör att den termiska kontakten mellan kylflänas/transistor försämras.

http://sound.westhost.com/heatsinks.htm#14

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:42:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Självgängade skruv kan funka men provborra först. Jag skulle gissa att det är på tok fort hårt att få in. Normalt sett har man sådana skruvar i profiler och jag vet att man får ta i så att man blir blå när man ska skruva ihop en Powerboxlåda och då är det inte runda hål.

Som vi säger här ovan: Försänkning är ett MÅSTE. Använder man Kaptonskivor är det ännu viktigare. Tänk om jag hade vetat detta i min ungdom!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/21 22:48:40
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:47:42  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
egentligen är det bättre att använda en "balk",, t e x en U-profil att pressa fast flat-pack transistorer med, då behöver du bara borra några få större hål och får på köpet bättre värmeöverföring.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/21 :  22:49:18  Show Profile Send Uniper a Private Message
OK, tackar för svaren! Det verkar ju som om det ska gå fint att göra snygga gängade hål. Jag har tillgång till en jättefin pelarborrmaskin, så att borra blir inga bekymmer. Kan man sen sätta gängtappen i pelarborrmaskinen och sen snurra den för hand? Borde vara liten risk att knäcka tappen då, eller tänker jag galet nu?

EDIT: Jag har funderat på att använda balk ja, men jag kom fram till att det skulle vara svårt att få plats med.

Edited by - Uniper on 2004/02/21 22:52:16
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:35:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nej, det är ingen bra idé, med borrmaskinen alltså. Du måste ha fingertoppskänsla och det får du inte med en stor chuck. Försök att skaffa en minisvängjärn, ser ut som en chuck med en 1 dm lång pinne. Med denna får du rätta kontrollen och känslan. Det är ganska lätt att bryta av en gängtapp. Som jag skrev så vrider man svängjärnet med fingertopparna endast.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:54:45  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ok, då dumpar vi den idén igen..
Ska skaffa ett par spillbitar aluminium, och någon gängtapp extra och träna lite på först.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/22 :  15:18:27  Show Profile Send desoto a Private Message
Med viss känsla och lite vana fungerar det tom att gänga genom att montera gängtappen och köra borrmaskinen om man vill. Bäst känska får man i så fall med en handborrmaskin, som måste ha reglerbart varvtal. Det är ju dock lättare att förstöra gods eller tapp, så handlar det om en begränsad mängd (<~10) hål skulle jag nog gänga för hand.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:43:29  Show Profile Send Uniper a Private Message
Totalt är det 12st M3 för att fästa transistorer på kylflänsarna. Men sen ska kylflänsarna i sin tur fästas i lådan, och till det lär jag behöva ungefär 20st M4-hål. Jag antar att det kommer bli minst ett heldagsprojekt att få till alla dom hålen.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/02/23 :  00:12:51  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Om man bare en gång har måttet forsöka få ut en gevinntap från en dyr kylflansa, då gänger man alltid för hand (jäg gör i alla fald :-))


/U.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/23 :  02:32:02  Show Profile Send desoto a Private Message
Att få ur en avdragen gängtapp är ofta 'a real pain in the *ss' oavsett vilket material den sitter fast i. Varsamheten skadar alltså inte att poängteras ytterligare.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:15:10  Show Profile Send Uniper a Private Message
Vi närmare eftertanke kanske det kan vara smart att inte göra alla hålen på en gång. Risken att klanta sig borde öka ju tristare man tycker att det är...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:00:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lyssna på morotsmannen, gänga för hand och med fingertopparna. Gänga med maskin kräver en gänganordning, har testat detta och det funkar utmärkt men en sådan kostar en skön slant. Den gången gängade jag hundra hål eller nåt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/02/24 :  16:35:01  Show Profile Send Martin N a Private Message
Borrning i alu; hög skärhastighet och rödsprit.
M3 vill ha 2,5 mm hål. Du kan gå upp till 2,6 mm, gängan kommer att hålla för trissor i vilket fall.
Jag använder själv gärna pelarborr för att få vinkelräthet. Lägg i friläge om möjligt, gänga för hand genom att vrida chucken, styr kraften neråt med andra handen på matningen. Kom ihåg rödspriten. Vare sig du använder pelarborr eller handverktyg, så vrid fram ett varv, och backa ett halvt, hela tiden. Det bryter spånerna, vilket ger mindre risker för att tappen skall kärva och brytas. Försänk och blås rent.
/Martin
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/24 :  17:48:10  Show Profile Send AndersP a Private Message
Mycket intressant tråd tycker jag. Nu förstår jag varför jag alltid har misslyckats.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:22:36  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Anders N skrev:
quote:
Försänk och blås rent

Som jag skrev ovan bör detta göras först! Har man en försänk hål så får man fina gängor utan grader. Försänker man efteråt så plattar man till gängan lite. Lite tillplattad gänga kanske inte gör så mycket men det är lika lätt att försänka före gängning och man får helt gratis en perfekt gänga.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/25 17:36:05
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/24 :  23:26:11  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
styr kraften neråt med andra handen på matningen.

När man har tillgång till en pelarborr är det bästa att sätta i en "styrdubb" för man får absolut inte trycka när man gängar då får du gängor som är platta i botten och därmed mycket svagare .
Angående det här med att backa tillämpar jag i princip aldrig, till 4-8 millimeters gängtappar andvänder jag ofta en skruvdragare med moment detta är viktigt om hålen inte är genomgående, Det går att köra 3 mm med skruvdragare också men då är man på lite tunn is.
"Fingerspitzgefühle" är dagens ledord

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:48:06  Show Profile Send Martin N a Private Message
Vassa skärverktyg gör rätt jobb utan att deformera,
trycket nedåt skall bara balansera ut pelarborrens egna återfjädringskraft, samt att bryta spåner är en metod som ökar chanserna att lyckas.

/Martin
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/26 :  16:22:17  Show Profile Send Uniper a Private Message
Här strömmar det in fina tips. Tack! Jag är mycket tacksam. Antar att det är betydligt fler än jag som har god nytta av svaren dessutom.

Kan det vara bra att göra så här?
M3, helt för hand, mycket försiktigt, ett varv fram, ett halvt varv tillbaka.
M4, gängtappen i pelarborren, snurra den för hand, ett varv fram, ett halvt tillbaka.
Och rödsprit på grejorna hela tiden.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/26 :  17:11:40  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Kan det vara bra att göra så här?
M3, helt för hand, mycket försiktigt, ett varv fram, ett halvt varv tillbaka.
M4, gängtappen i pelarborren, snurra den för hand, ett varv fram, ett halvt tillbaka.
Och rödsprit på grejorna hela tiden.


Det funkar alldeles utmärkt att gänga så som du beskrivit. Har provat båda sätten. Du behöver inte använda pelarborr för att gänga M4, det går bra för hand också.

/Freddie

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:04:38  Show Profile Send matson a Private Message
Mycket bra tråd! Tackar för infon! (Förklarar också varför mina försök slutat med svordomar och sen borrning rakt igenom)

Vilken diameter på borr skall man använda när man vill göra M4 och M5?

Pelarborrmaskiner? En sån kanske man skulle köpa....är dom billiga från Biltema/Clas Ohlson eller Jula något som duger till just såna här jobb?

Mvh
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:18:54  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
3,3 mm och 4,2 om inte det är så stora krafter kan du använda 3,5 o 4,5 mm

DIY is in my DNA
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000