HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Appropå GC, hur låter olika effektop?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/23 :  18:31:09  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Gainclonerna använder ju LM3875 alt. LM3886 men hur låter andra effektop som TDA2030/40/50, OPA541/548/549 osv? Någon som jämfört dem?

Jag har aldrig lyssnat på någon Gainclone men i min egen 2.1 förstärkare använder jag OPA548 med gott resultat. Kanske lite hårt ljud men det beror nog mycket på kringutrustningen. Tänkte pröva bygga med den kraftigare OPA549 nästa gång, den kan lämna 8A kontinuerligt mot 3A för OPA548.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:15:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag har provat OPA541AP, ljudet var väldigt klard och fint, höll basen som i ett järngrepp. Nu ska jag prova LM3875 fr se hur den låter.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:47:28  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har med byggt med OPA541, men har inte fått det att fungera än. Måste mäta upp det med oscilloskop, hittar inte felet..

OPA549 ser annars rätt trevlig ut, klarar ju lämna mycket ström och har inbyggd mute och temperaturövervakning.

Skulle vara kul om någon jämfört LM vs. OPA (dvs. National Semiconductor vs. Burr Brown/Texas Instruments) för att se om de har olika klang/ljudkaraktär. Själv upplever jag att OPA548 har ett klart/ljust ljud med god separering av instrumenten även om man pressar de hårt.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:35:30  Show Profile Send radelius a Private Message
Jag håller på att jämföra lm3875 och tda7294. Drog precis igång den först nämnda efter en ombyggnation. Den måste få spela in sig innan jag ger något slutgiltigt omdöme.
Jag har bägge stärkarna monterade på kretskort ,använder samma typ av kabel, motstånd och kondingar. Det som just nu skiljer är mängden Farad i nätdelen. I en klassisk GC ska det ju vara små kondingar och det har jag på 3875:an, 2200uF mot 10 000 på 7294:an. Kikade lite på Le Amp för att få inspiration:
http://www.tnt-audio.com/ampli/norhleamp_e.html
Jag måste säga att tda:n så här långt står sig förbaskat bra. Få se vad som händer de närmaste dagarna när den fått spela ett tag.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:47:26  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Radelius:

Keep us informed! Jag har totalt missat TDA7294, var köpte du den någonstans? Finns inte på ELFA..

Har du lyssnat på någon OPA effektop eller de billigare TDA?

Hade tänkt bygga mig ett litet billigt 2-kanals slutsteg, behöver inte ha så hög effekt (därav TDA20xx står med ). Därför är jag intresserad av hur olika effektop låter och vilka man ska satsa på.

MVH Martin

Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/02/26 :  19:30:59  Show Profile Send radelius a Private Message
Ja nu har det gått ett par dagar och så här långt så är det 7294:an som är trevligast. Den har lite öppnare ljud med betydligt mer luft, basen känns mer kontrollerad och följsam. Dessutom blir den inte lika het, kör ett par Ariel och de är ju ganska lågohmiga men med en bra verkningsgrad.
Ska fortsätta att pillra lite med 3875:an och se om jag kan få den att låta bättre.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp. TDA7294 finns hos RS-components. Jag har försökt att få tag i en version som heter 7293 men inte lyckats, används flitigt i Marchalls gitarrförstärkare samt enl uppgift även av Linn. Fördelen med den är att den är byggd för att enkelt kunna parallellkopplas.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/26 :  19:59:31  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tack för dina lyssningsintryck Radelius, ska nog ta och beställa mig ett par TDA7294 nästa gång jag beställer från RS.

Håller nu på med ett billigt 2-kanals slutsteg med OPA548T. Får max kosta 2 000kr, så apparatlådan blir nog ingen vacker sak!

MVH Martin

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/26 :  22:27:42  Show Profile Send Freddie a Private Message
Beställde precis några OPA549, ska användas till en 6-kanals hembioförstärkare. Får se hur det blir

/Freddie
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/26 :  22:32:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Har också ett gäng sådana hemma, som jag tänkt bygga med senare. Återkom gärna med bilder och lyssningsintryck när du är färdig Freddie!

MVH Martin

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000