HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Altmann SPLIF Amplifier - seriös GFB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:30:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag nämnde i en annan tråd att jag sett en transistorförstärkare som kopplade den globala motkopplingen från ett separat utgångssteg, jag tycker det är ett seriöst försök att lösa problemet med "transistor-fnissel". I den redan nämnda tråden lade jag fram en teori som jag har att "back EMF" och annat skräp som skapas av högtalarna ger en kraftigt motkopplad förstärkare problem. Jag fick visst stöd för teorin av vissa medlemmar och nu har jag hittat länken till transistorförstärkaren jag skrev om.

http://www.altmann.haan.de/splif_page/

Läs, begrunda och kommentera!

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:56:55  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag kan ganska ( väldigt ) lite elektronik, men jag har inte kunnat undgå att observera debatten för och mot motkoppling. Den verkar kunna nå rent religiösa nivåer verkar det som.

Jag tycker det är intressant att man kan få fram väljudande konstruktioner med bägge koncepten.
GainClon-förstärkare tex är ju av naturen stenhårt motkopplade, men låter bra. Detsamma verkar gälla Densens Och LCaudios förstärkare som saknar motkoppling.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:18:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det kan bli rätt intensiv diskussion om motkopplingens vara eller inte vara och inte alltid så saklig heller. Alla förstärkare du nämner har motkoppling men ett par av dem har inte global motkoppling óch kallas något felaktigt motkopplingsfria. I själva verket har även motkopplingsfria triodförstärkare motkoppling men den ligger inuti rören och orsakas av sekundäremission.

Jag tycker man skall vara öppen och lyssna på andras åsikter, sedan får man avgöra själv vad man trivs med men bevisligen kan man göra folk nöjda med många olika typer av förstärkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000