HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 använder ni auto påslag ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:16:54  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hej !

använder ni Auto påslag på era subwoofers ? eller kör ni av och på swich ? min sub har en huvud brytare och en switch som man kan ställa på On auto eller off. har jag alldrig sett på en hemmabio sub förut att den har både en huvud ström brytare och en on , auto , off knapp !

Edited by - Richard Hughes on 2004/02/15 23:43:07

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:40:01  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Nästan alla dagens subwoofers har denna funktion.

Min förra Canton sub hade jag alltid i "auto" läget, på den funkade det perfekt, slutsteget startade alltid direkt så fort det fick signal och stannade en stund efter jag stängt förstärkaren.
På min nuvarande JM lab subwoofer så har jag den i "on" läget då jag har problem med att steget startar och stannar när det själv vill om den står i "auto", det ploppar även till i basen när steget startar och stannar, jag ska ta kontakt med PL Audio om detta då jag ej tror att det ska behöva vara så här.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:48:49  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
okej ! har haft dålig erfarenhet av auto påslag ?
jag mena att jag alldrig sett på en hemmabio sub förut att den har både en huvud ström brytare och + en on , auto , off knapp !

Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/16 :  00:55:03  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Nä det är nog inte alla som har en riktig strömbrytare att stänga av 230V till steget, men det är ju rätt bra om det finns så att man kan vara säker på att steget är stängt.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  21:33:11  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hur har ni andra det då ? kan ju inte bara var octavia rs och jag som äger en sub =)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:32:45  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tvingas köra på auto på min Canton AS-50 då det är enda alternativet. Inte särskilt kul då det knäpper till när den går igång och stängs av (mitt i filmen...).
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:23:00  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
jasså blir det så då ? det låter ju inte skoj ! stängs alla subar av mitt i filmen ? hamnar den inte effter då ?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:28:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mitt auto-påslag fungerar klockrent. Jag har aldrig ens märkt av att subben vare sig startar eller slår av sig, den bara står där och gör sitt jobb utan krångel.
Jag har för övrigt en B&W ASW600
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/17 :  03:06:18  Show Profile Send audiojan a Private Message
Har haft en del mindre bra erfarenheter med auto-on... I en del filmer kunde subben ibland stängas av med ett "thump" för att sedan slås igång igen med samma ljud, och straxt efter det att de stackars små högtalarna försökt sej på t.ex. en nu mindre trovärdig explosion.

Numera har jag subben på hela tiden.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/17 :  13:02:33  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Stänger du inte av den alls ?
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/17 :  13:02:33  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Stänger du inte av den alls ?
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:55:16  Show Profile Send audiojan a Private Message
Nej, den står påslagen hela tiden... Den drar inte så mycket ström ändå, så varför inte?

Till saken hör i.o.f. att min "nya" sub inte har en annan funktion än av eller på, alltså ingen standby/auto-on. Min äldre hade det, men det fungerade alltså inget vidare, så den stog påslagen hela tiden den också...

Lämnar för övrigt näst intill allting påslaget hela tiden i alla fall.. Förstärkaren slås t.ex. aldrig av...

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:02:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Min sub står alltid på, även fast auto påslag fungerar utmärkt på min sub.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/21 :  05:51:34  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Stänger inte av min anläggning alls. Dock så står subborna med auto och det fungerar perfekt, aldrig några problem eeler oljud. (Paradigm Servo-15)

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/23 :  12:52:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Min subba står i standby och det fungerar klockrent. Jag har en AP B 39. Stänger heller inte av sig själv när man tittar på en film.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:42:06  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag har mina på auto om det inte är något speciellt jag ska ha dom till. Har upplevt en del problem när jag lyssnar på musik med subben och har på låg volym, verkar som om subben inte tycker det är värt att vara påslagen när jag har för lite volym på. Sen vet jag inte hur länge dom stannar påslagna så när det är filmdags har jag dom alltid på "ON" läge, vore mindre kul om basen uteblev när den ska jobba.

Men som sagt, jag har inte testat hur lång tid steget stannar påslaget, men vid låga lyssningsvolymer reagerar den tyvärr inte i autoläge

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:12:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har kollat min subba och då är det så att om jag spelar väldigt svagt så stänger den av efter så 10´. Jag tycker att ni som har problem med era subbar ska ta kontakt med agenten. Det måste gå att ställa in tröskeln (Threeshold) för när subbasen sätter på eller stänger av.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000