HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD med 5.1 utgång???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:22:43  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hej hej. Jag har precis införskaffat en Roksan DVD. Den har en massa utgångar på baksidan och jag har därför lite frågor. Kan jag koppla vänster och höger kanal fram till min Roksan förstärkare och sen köpa ett tre-kanals slutsteg och koppla de tre sista kanalerna till? Det finns ett gäng pre-out och pre-in på förstärkaren. Eller måste man ha en dedikerad 5.1 förstärkare/slutsteg?

Detta är troligtvis en kalaslätt fråga och jag misstänker att jag har funderat ut det rätt, men det är lika bra att veta helt innan jag köper ett slutsteg med tre kanaler.

Tack tack, Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:17:46  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Huhm, det låter lite skumt det där. Har din Roksan-förstärkare verkligen 5 kanaler som volymkontrollen kan kontrollera? För DVD-spelaren har väl ingen volymkontroll? Jag tycker att det låter som om du måste i alla fall köpa lite hembioapparater för att få 5 kanaler. Jag hade tidigare en hembioreceiver som jag körde pre-out in i min vanliga 2-kanalare. Exakt vilka modeller av Roksan har du så kanske man kan läsa lite om dem på nätet.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/02/15 :  20:48:48  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
En Caspian-förstärkare och en Kandy-DVD. DVDn har volymsteg.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/15 :  21:03:20  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Om DVD:n har volymsteg för alla surroundkanaler så skall det inte vara några problem. Om din Caspian även har en ingång som går förbi volymkontrollen så låter det som en vettig lösning om den inbyggda volymkontrollen i DVD:n är bra.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/16 :  11:07:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kandy har en inbyggd dekoder för DD och med den kan du kontrollera volymerna för 5 kanaler.. så du kan använda din Caspian för frontarna, sen finns det ett Kandy 3-kanals slusteg som skulle funger utmärkt för de andra....

/Martin
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:33:13  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Har den bara stöd för DD, inte DTS? Om det räcker med DD och du inte har någon TV eller någon annan input du vill köra prologic på så verkar det hela fungera. Om du i framtiden vill ha mera ingångar och DTS får du väl köpa ett hembioförsteg...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:50:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan du då verkligen ställa in ljudvolymen på respektive utgång?
Låter snarare som att det är vanliga utgångar som inte bör kopplas till slutsteg. Det kanske är 5.1 ur för DVD-audio eller liknande?

Kolla noga innan du kopplar till slutsteg bara...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:33:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den har bara stöd för DD, men i digitalutgången kör den båda...

Det är inte separat volym på alla utgångar, men har man en integrerad så ställer man in en volym som är lagom på den, och kör man med deras 3-kanals steg så har det volympottar för kanalerna på baksidan..

Detta är en lösning som mest är tänkt om man kör Roksan rakt igenom, jag körde en sådan uppsättning på HighEnd03 i stockholm men med en kandy integrerad och det fungerade hur bra som helst... Man gör inställningarna en gång ( volymerna ) och sen kör man volymerna från fjärren på DVDn, lite annorlunda men det blir riktigt bra...

/Martin
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:08:33  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
MartinH - det låter ju väldigt lovande. Klart jag funderar på att köra med Roksan på de övriga kanalerna också. Fast tyvärr finns det ju inget 3-kanaligt Caspian-steg, så det blir nog Kandy-steget (så småning om). Kommer med stor sannolikhet att prova med nåt billigare tre-steg först. Grejerna kommer ju mest att användas två-kanaligt ändå. Men hur fasiken gör man med suben?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:20:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Subben bär väl inte vara något problem? Det är väl bara att dra en kabel från .1 utgången på DVDn?
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:31:22  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
ahhhh är det så det funkar =) Första hemmabion hehe!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:50:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har kört med en DVD-A320 (Panasonic) som har inbyggd dekoder för DD och DTS samt en hel del inställningsmöljigheter och volymkontroll.

Bland inställningarna kan man finna delay och nivå samt hur systemet ser ut (hur många högtalare och hur stora).

Har kört den direkt till ett gäng slutsteg och aktiv sub, och detta fungerar finfint, snacka om enkelt system.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:14:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Olika tidsfördröjningar på enskilda kanaler?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000