Author |
Topic |
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:13:24
|
Hej alla, jag vill ha hjälp och lite tips om varåt jag ska vända min blick eller kanske mina öron, för att få mer av 3D, luft och transparens (djup och bredd i rummet) samt en vackrare mer musikalisk musikupplevelse. Alltså ett större mer inbjudande, levande ljud. Det är inte så att jag tycker ljudet är dåligt nu men jag undrar om jag med elektroniken kan få mer av ovanstående och till ingen kostnad dessutom
Min anläggning idag består av, Densen B-400 PLUS (cd), SAT Amplifix och Totem dreamcatcher. Kablaget är Kimber PBJ (signal) och QED silver anniversary (högtalarkabel). Högtalare och högtalarkabel är nyinförskaffade och kommer inte bytas ut.
Elektroniken är jag däremot villig att experimentera med. Ni som har så mycket erfarenhet om olika systemkonstellationer kan säkert komma med lite elektroniktips? |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2004/02/15 16:14:47 |
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:21:23
|
Höll på hela förra helgen med det billigate alternativet (Flytta om allt i rummet och testa hur det låter på olika ställen.). Oj vilken skilland sånna saker kan göra. Nu vet jag dock att jag lära göra nått åt rummet. Sånna saker hörs bättre också numera. |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 16:36:00
|
jeppe72: Finns nog en del göra på kabelsidan. Om du har orginal nätkablar hade jag nog bytt ut dom. Jag har JPC 2.5 på både CD och stärkare. Testade i veckan att plocka bort JPC 2.5 på cd:n och skillnaden till det sämre var faktiskt ganska stor. Sen hade jag bytat QED:n du har till QED genesis silver spiral. Den har jag själv och är riktigt trevlig. Signalkabeln hade jag bytt till en beggad Nordost. Båda kabelbytena bör ge mer 3D, luft & transparens. |
|
|
Carl-M
Member
432 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 19:36:26
|
Låter som om du skall titta lite närmare på en rörförstärkare. |
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 19:41:34
|
quote: Jag vill ha mer 3D, luft & transparens i musiken!
Vem vill inte det... Prova gärna kabelbyten men hoppas inte på något helt nytt ljud. Även om högtalarna är nya är det väl rimligt att anta att de innebär en begränsning i anläggningen totala ljudåtergivning. En begränsning som inte kan upphävas av t ex kabelbyten. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 20:55:30
|
Däremot så är Dreamcather väldigt bra på just 3D och rymd i rummet, så problemet ligger inte där.. Men jag tror nog en annan högtalarkabel kan vara läge, även om nu QEDn är vettig för sina pengar. Men sen så kan en ändring av placeringen ge en roligare ljudbild...
Men hör av dig till HifiArt och kolla vad en annan kabel/förstärkare kan göra för ljudet..
/Martin |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 21:04:22
|
Aton, precis vad jag också tror, men jag tror också att man med elektroniken kan få ett helt annat resultat än det jag har nu. Kablar tror jag ger marginella förändringar då min nuvarande elektroniks karaktär förmodligen kommer fram ganska hyggligt genom de kablar jag har nu (om man kan uttrycka sig så).
Martin H, Jag ska komma in till er på Hifiart och provlyssna lite andra förstärkare vid tillfälle
Carl-M, En rörförstärkare kan säkert vara ett finfint alternativ och jag är inte alls främmande för det, men totemhögtalarna ser ut att vara väldigt trögdrivna på papperet med sina 87.5 dB och 4ohm. Kanske Hifiart har någon rörstärkare jag kan prova? Vi får se
Fortsätt med era värdefulla idéer, Har någon några konkreta exempel på elektronik som kan tänkas göra det jag vill att den ska göra, bättre än Amplifixen. För jag antar nästan att det är stärkaren som sätter gränsen, men det kanske är cd´n, kom med tips som jag sedan kan prova. |
Retro låter fint. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 21:36:10
|
Prova lite temporära lösningar med rummet innan du lägger ner x-tusentalskronor på ting som kanske bara marginellt (knappt hörbart i blindtest) förbättrar återgivningen.
my 2 cents. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 21:38:47
|
jeppe72, 87.5dB & 4 ohm (bara inte Z(min) är toklågt men det tror jag inte..) är inte alls speciellt svårt att driva med en rörhäck.
Mina (iof sig temporära, men nästa lär också hamna där nånstans) högtalare har en känslighet kring 84dB och det är inga probs att spela tokhögt med ett slutsteg som lämnar max 50W (i 8ohm).
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2004/02/15 21:40:14 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 21:44:32
|
Byte av elektronik och kablar kan ge stora förändringar i en anläggning, men jag tror även att vissa ljusteringar i avtånd från bakväggen kan ge en förändring i djup och perpektiv som blir i princip gratis... |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:06:10
|
Henricsson, jag kan inte ändra placeringen (familj) Martin H, kan inte flytta högtalarna ut från vägg (väggstativ, familj) men tack ändå. Henricsson, vad bra att det inte verkar vara så trögdrivna som jag trodde, det öppnar upp för fler möjligheter med stärkare.
Alltså finns bara möjligheten att byta kablar och elektronik och ljudet är faktiskt inte dåligt, det är bara det att jag vill ha mer rymd, ambiens, efterklang och kärleksfull aura kring och i musiken. Jag vill att det ska vara mer levande liksom. Dessutom är det ju kul att experimentera.
Tack än så länge, alla, mer konkreta tips på elektronik skulle vara jättespännande. Tänk bara på att jag inte vill betala något, snarare byta. Jag har lagt in en annons under bytes, där jag tänker mig en densen stärkakombination, men den är nog rätt ovanlig i Sverige, så chansen är nog relativt liten. Rörförstarkare, vad finns, var och vilken ska man då kanske prova? |
Retro låter fint. |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:14:50
|
Vill bara flika in att jag har lyssnat på Densen B-400 plus mot Thule CD 150B II och valde Thule främst pga av just bättre detaljeringsgrad och bredare ljudbild. |
eof Min anläggning |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:32:14
|
Tyvärr jeppe så kommer en sån där pessimist dvs jag. Min erfarenhet är att du inte kan uppnå det du vill UTAN att jobba med placering och rumsbehandling. Trist, men det är ingen idé att skapa förväntningar som är osannolika att uppfyllas.
Det betyder dock inte att du inte kan göra något åt båda utan en revolution inom familjen. Placering fixar du enligt beskrivning i kokboken och akustiken med hjälp av några filtar eller dylikt som tas fram när familjen inte är hemma. Att ha väggbundna högtalare och samtidigt önska bättre djup går liksom inte ihop. Alla studsar som ljudet gör i väggarna gör det omöjligt att uppnå djup.
Kanska Kimber 8TC kan göra susen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 00:05:13
|
quote: Placering fixar du enligt beskrivning i kokboken
Vilken kokbok?
quote: Vill bara flika in att jag har lyssnat på Densen B-400 plus mot Thule CD 150B II och valde Thule främst pga av just bättre detaljeringsgrad och bredare ljudbild.
Jag har fått uppfattningen att Thule är rätt hårda och analytiska men det är bara hörsägen så att säga, jag har aldrig hört en Thule. Densen trodde jag var rätt analoga eller så, med ett klass A utgångssteg och zero feedback (vad det nu är). Jag trodde vidare att det gav ett lite varmare, levande ljud, utan att förlora detaljskärpa och 3D. Att Thulen gav en bredare ljudbild behöver dock inte nödvändigtvis innebära att den är bättre på att presentera 3D och rumskänsla!?
Jag upplevde även bristen på 3D (jag kommer inte på någon bättre term) med mina andra högtalare, MA studio 20SE och B&W 802 SIII. Tycker faktiskt att totem på väggen gör ett fantastiskt jobb just på mina efterfrågade parametrar. Precis som Martin säger är dessa högtalare mycket bra på detta varför jag vill ge dem bättre förutsättningar, men det kanske inte är så lätt med låg budgett. Amplifixen är ju bra och Densen cd´n också. Men är det ingen som har några konkreta tips på elektronik?? Ursäkta mig för att jag tjatar så |
Retro låter fint. |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 00:59:16
|
Hej! Nu vet jag inte om din CD har balancerade utgångar och om du i så fall använder den balancerade ingången på Amplifixen. Mitt intryck är iallfall att Amplifixen presterar bättre just på de parametrar du nämner när den balancerade ingången används. (jag kan iofs ha fel eftersom skillnaden jag upplevde lika gärna kan ligga i den DAC jag provade med) Om jag var du skulle jag prova att använda XLR-ingången på Amplifixen oavsett om CDn har XLR-utgång eller inte. Kablar för RCA-->XLR finns bla på Harmony Design om du inte kan löda ihop själv.
Jag håller även med om att rummet har stor inverkan på resultatet.
/Per |
Musik i två kanaler! Min anläggning
|
Edited by - perob on 2004/02/16 01:15:00 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 01:12:29
|
Låter som du har betongväggar. Dom har en irriterande förmåga att ta bort små detaljer i musiken som örat uppfattar som rum, luft osv... Och kablar kommer aldrig att ändra på rummets negativa inverkan. |
Hifiarkeologen |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 01:35:14
|
Nu är jag ingen fan av Bladelius och jag tycker alla hans apparater höljer allt i en grå dimma - så det är nog SAT Amplifix som är ditt problem.
Jag har tidigare inte trott så mycket om Mårten Designs högtalare då de inte lät så bra på Arken, men jag har hela tiden tänkt att det kan ha haft att göra med att de där var drivna av Bladelius stora slutsteg. Jag hörde nu deras näst bästa modell (Alto?) i Stockholm och de var nu drivna av slutsteg från EAR och de lät flera klasser bättre... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 04:44:24
|
Det är synd att du inte kan pröva lite rumsakustik, det brukar oftast vara vettigare än att härja runt med nya apparater, om det är rummet som är problemet. Ksnske du kan prova någon dag när faamiljen inte är hemma att göra lite olika saker för att se om det hjälper. Beroro dina problem på rummet lär inte några nya maskiner ändra på dessa grundfakta tyvärr. |
Bravo |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 06:07:02
|
Jeppe jag känner att du är redo för tweakande. Hur ser det ut med vibrations kontroll på dina komponenter och kablar? Bara att lyfta samtliga kablarna en 10cm från marken brukar ge mer luft, speciellt högtalarkablar. Använder du några antivibrations plattor under elektronik? Det finns massor av tweaks. |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 07:14:48
|
quote: Jag har fått uppfattningen att Thule är rätt hårda och analytiska men det är bara hörsägen så att säga, jag har aldrig hört en Thule.
Inte alls. Kanske lite ljus i vissa system, men hård och analytiskt? - Nej! Nåväl, ett byte till en Thule 150 skulle kanske vara mer av ett sidosteg. Annars tror jag att CD-spelaren är just vad du ska titta närmare på. Densen är ju kända för att vilja satsa mer på rytmen och "musiken" än 3D och detaljer, men om du gillar Densen så varför inte fundera på deras XS-uppgradering på CD:n?. |
eof Min anläggning |
Edited by - Poe on 2004/02/16 07:21:19 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:06:33
|
tack för alla tips och råd, det kanske är rummet som spökar? Jag har ioffs gipsväggar och inte betong (vilket kanske inte är bättre). Jag har också kuddar under apparaterna och XS upgraderingen har jag inte råd med (15000). Det får bli att botanisera i rörstärkarvärlden och även bland hifiarts prylar. Men, återigen, tack för alla idéer och tips, ni är superjusta.
mvh Jesper |
Retro låter fint. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 09:53:11
|
Jeppe
Kokboken finns som en sticky högts upp här.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:30:47
|
Köp ett par Martin Logan (större modell) så är problemet löst . |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 16:31:13
|
Gipsväggar! Du är räddad. Åtminstone när det gäller de elakaste ekona som förstör rumsåtergivningen. Men jag har hört ett tips om att bygga en imaging trap alltså en bredbandsabsorbent och ha den mitt mellan högtalarna. Påminner lite om IÖ:s dämpvägg. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2004/02/16 16:32:43 |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 16:36:28
|
Prova med en annan förstärkare. Amplifixen är inte sista skriket vad gäller transparens. |
No hay banda!! |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 16:47:57
|
quote: Prova med en annan förstärkare. Amplifixen är inte sista skriket vad gäller transparens.
Vad är, med värme och liv i ljudet? (jag vet, jag vet, att beskriva ljud med abstrakta termer får man knappt)... |
Retro låter fint. |
|
|
Topic |
|