Author |
Topic |
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 17:09:15
|
hejsan, synd att du är fast med högtalarna, jag tror att man förlorar mkt av de egenskaperna du vill ha pga kantdiffraktion. Pga av att öronen tydligt vet var diffraktionen kommer ifrån så tror jag att ljudet får svårare att lossna från högtalarna.
Dämpa ut de första rfelexerna i väggar, golv och om möjligt tak så hinner öronen bedömma ljudbilden innan resten av reflexerna kommer.
Prova att sätta filt bredvid diskanten och se vad det ger för resultat, det är ett billigt sätt att kolla den egenskapen, blir det ingen skillnad så hade jag väl fel.
MVH Mats |
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 17:10:34
|
Förlåt, de där högtalarna är ju bra, så bortse från vad jag skrev om att "vara fast med högtalare"
/Mats |
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
audiojan
Member
91 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 17:23:25
|
Vet att du skrev att du inte ville byta ut högtalare etc. Men... 3D. luft, transparens.... Bara ett ord är nödvändigt.. Magnepan! |
"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 20:14:46
|
Hej igen, ska jag tolka tystnaden gällande tips på bra elektronik som att A.) ni tycker min elektronik är det bästa man kan få för pengarna? B.) Ni anser er oförmögna att bedöma min elektronik parat med HT i jämförelse med det ni har erfarenhet av? C.) Ni anser det omöjligt att ge några konkreta tips gällande elektroniken då ni inte lyssnat på ljudet hemma hos mig? D.) Annat alternativ Läs ovanstående med ett leende!
Lev väl så länge//Jesper |
Retro låter fint. |
|
|
Qvist
Member
263 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 21:40:53
|
Finns bara en väg.
Köp ett par MartinLogan, då är dina bekymmer lösta.
Mvh
|
Edited by - Qvist on 2004/02/16 21:41:24 |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 22:40:20
|