HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärd högtalarkabel sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/10 :  14:45:59  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Hej alla forumrävar!

Står i begrepp att införskaffa ny högtalarkabel då mina gamla e ett par meter för korta.. Då jag är student tänker jag inte lägga några stora summor utan runt 100-lappen per meter vore lagom..

Problemet är att jag inte vet var jag ska börja, finns ju en uppsjö och när man rör sig i detta prissegmentet känns det inte som om man kommer att få provlyssna så mycket. Hursomhelst så har jag ett par carlsson Oa51.3 som drivs med ett par Silver Night. Skulle vilja ha tag i en varm och spelglad kabel som inte är spretig och irriterande.

Någon som har några förslag? Mycket tacksam i så fall

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:08:48  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Jag tycker Audioquest Type 4 är en mycket trevlig kabel utan spretigheter och andra irritationsmoment. Tror den kostar 70-80 kr/m.

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/10 :  15:09:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har liksom dig letat kabel nyligen. Provade Synergistic Research Aplha, Kimber 8TC och Nordost Solarwind i mitt system. Synergisticen hade en väldigt bra klang tyckte jag men jag ville ha lite mer. Provade kimbern och nordosten, nordosten var "spelglad" fick lite fart i anläggningen med denna dock kanske lite spretig. Kimber 8TC var kanske den bästa av dem, den hade en naturligare klang än de övriga och den passade bra ihop med min i övrigt ganska "mörka" anläggning. Hittade dock ingen lämplig att köpa då jag främst kollade begagnat, men sprang på en MIT Terminator2 kabel som jag köpte på vinst och förlust. Kan säga om denna att den är lite varmare i ljudet är speciellt kimber och nordost, väldigt spelglad och trevligt ljud, saknar kanske lite detaljskärpa men söker man en kabel med mer lugn och värme är MIT kabeln en sådan som är prisvärd.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:28:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nu ligger dom tyvärr lite högre än runt 100:-, men kimbers 8PR kan vara ett alternativ, ligger på runt 140:- idag har jag för mig...
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:38:31  Show Profile Send Munge a Private Message
EKK på Clas Ohlson? Litet för billig kanske, men är den för dålig??
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:44:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ooops, missade 100:-/metern kravet...gick mest på prisvärt

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:54:33  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tackar för tipsen..

Mangew: jo det får inte bli för häftigt, då blir min bankbok lite väl tom =)

Nån mer som har nått bra tips?

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/10 :  17:00:22  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag tycker att QED Silver Anniversary är klart värd sitt pris på 100:-/m.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

crazy_johnne
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/02/10 :  18:09:07  Show Profile Send crazy_johnne a Private Message
Men om man skulle läga 3-400kr/m
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/10 :  18:50:02  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, jag gillar Supra Ply 3,4. Skitbillig och bra, tycker jag. Och svensk, tillverkas i Backamo, Ljungskile. Det är dock väldigt delade meningar om om denna kabel på forumet, kanske för att den är så billig. På audioreview.com finns det dom som tycker att det är den bästa kabeln alla kategorier i system typ under 100k. Andra tycker den är skit.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/02/10 19:01:17
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:26:45  Show Profile Send Mad a Private Message
Får väl också passa på att tipsa om EKK kabel, kopplad enligt anvisning på TNT-audio. Kostar absolut ingenting och låter riktigt trevligt, kör den till mina Carlsson OD11. Perfekt för studenten.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/10 :  21:32:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tror att Kimbers lägre prissatta kablar är det bästa du kan hitta, speciellt om du köper begagnat. Själv har jag Kimber 8TC som jag tycker mkt bra om. Såg att ngn klagade på 4TC som analytisk, kylig och vass osv men jag säger bara en sak: byt kringutrustning . 8TC är INTE vass och kylig om inte kringutrustningen är det, och det tror jag knappast 4TC är heller.

Edited by - Snutten on 2004/02/10 21:45:34
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:08:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
QED silver anniversary=bra kabel. Kör den med Amplifix, densen cd och totem högtalare och det låter fint. Min signalkabel är en Kimber PBJ.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:23:21  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Vad man får beror väl även på om man också kan tänka sig begagnat... Annars har jag för mig att HiFi&Musik hade ett jättetest förra året, kommer dock inte ihåg vilket nummer?

"crazy johnne": Om du lägger till 300-400, så kan jag klart rekommendera kablar från Analysis Plus. Kör själv med AP Oval 12 i biwire. Kan även vara jättefynd som begagnat eftersom de ännu är lite ovanliga i Sverige...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/02/10 22:24:07
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:53:27  Show Profile Send CC a Private Message
Kimbers TC-serie är riktigt bra. Kolla om du inte kan hitta begagnat! Silspeak är faktiskt riktigt okej också men jag har för mig att den kostade ytterligare en hundring...

Har labbat lite med EKK i lite olika format å så men... Tillomed Supra Ply låter bättre, o den gillar jag inte ens... Hjälper inte alltid att saker är gratis/billiga, de behöver inte låta bra för de...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/11 :  00:59:09  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Silspeak 415 för 99:-/m är en GIVEN rekommendation!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/11 :  02:26:07  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tack så mycket för alla tipsen.. bara att börja forska lite närmre nu antar jag..

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:32:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
QED Silver är kanon för sitt pris..har vunnit "bästa högtalarkabel" 6 år i rad i What HiFi...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/02/11 :  08:33:41  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag bytte från Supra classic till Naim NAC A5 och det kändes som om jag fick en helt ny anläggning, har tyvärr inte mycket att jämföra med men jag tycker du ska ge den kabeln en chans. Någon mer som testat Naim kabeln ?
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:07:01  Show Profile Send dumbo a Private Message
Lånar denna tråden lite.
Jag tillhör ju skaran "kabelskeptiker" som inte tror att kablar gör så särskilt stor skillnad. Jag har inte märkt så stor skillnad hittils iaf, men jag får ju erkänna att mina erfarenheter är något begränsade. Precis som erfarenheterna är lite begränsade så är ju ekonomin det, så jag tänkte att man kunde testa TNT Star, för att se om den skiljer sig från min "vanliga" högtalarkabel. Det kostar ju inte särskilt mycket. :-)

Mad:
Kabeln på TNT Audio är väl knappast en EKK? Den på TNT är ju inte enkardelig och är dessutom tvinnas och skärmad?
Eller menade du bara att man skulle använda EKK, fast gå enl. instruktionerna på TNT?

Är det någon som vet vad kabeln på TNT heter med våra svenska beteckningar?
FK 4G1 kommer väl rätt nära, men den är inte skärmad.
Spelar skärmen roll? Blir induktansen ytterligare mindre med skärmen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000